دستاوردها و چالش های پیش رو در حوادث ترافیکی ایران
دستاوردها و چالش های پیش رو در حوادث ترافیکی ایران
دستاوردها و چالش های پیش رو در حوادث ترافیکی ایران
فرمت: PDF تعداد صفحات: 7
تهیه و تنظیم: زهرا پنجعلی، کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:
تبدیل شدن خودرو به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردمان امروز و نیاز به توسعه شبکه راه ها در تمامی جهان باعث بروز شرایط و ریسک های بالقوه بسیاری در زندگی افراد شده است. عدم توجه به ایمنی و سلامت در جاده ها در بسیاری از کشورها منجر به جرح و فوت تعداد زیادی از افراد می گردد. آمار جهانی نشان می دهد حدود یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشورهای جهان جان خود را از دست می دهند و ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دچار مصدومیت و یا معلولیت می گردند. در این بین کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و از این نظر دارای رتبه سوم جهانی می باشد. در این مقاله به صورت مروری به چالش ها و دستاوردهای حوادث ترافیکی در ایران و جهان پرداخته خواهد شد.
واژگان کلیدی: تصادف، حوادث جاده ای، چالش ها، آمار حوادث جاده ای
مقدمه:
پیشرفت فناوری وسایل نقلیه و پیشی گرفتن آن از موازین متناسب با ایمنی در جاده های قدیمی موجب گسترش پدیده تصادفات جاده ای گردیده، بطوری که هم اکنون به یکی از علل عمده مرگ و میر در دنیا تبدیل شده است. این در حالیست که آمار تصادف و در پی آن مرگ و میر و صدمات جبران ناپذیر در ایران بالاست. این مسئله باعث افزایش هزینه های مستقیم (مانند هزینه های درمانی ناشی از تصادفات و مراقبت از معلولین حادثه) و غیر مستقیم (نظیر ایجاد مشکلات روانی و افسردگی در افراد خانواده، از دست دادن نیروی کار فعال بصورت دائم یا موقت) می گردد. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، خسارت جهانی تصادفات رانندگی در کشورهای در حال توسعه حداقل به صد میلیارد دلار در سال رسیده است و این مقدار رو به افزایش می باشد.
نگاهی به وضعیت کنونی حوادث ترافیکی در سطوح بین المللی: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (2004 ;WHO) در حال حاضر، سالانه ۲/۱ میلیون نفر در سال بر اثر تصادفات جاده ای و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست می دهند و در این بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می گردند (۱). در همین راستا طبق گزارش بانک جهانی ( World bank; 2010) هزینه خسارات ناشی از این حوادث سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است (۲). همچنین آمارها نشان می دهند در کشورهای کم درآمد و یا با در آمد متوسط، علت مرگ ۸۵٪ از فوت شدگان و معلولیت حدود ۹۰٪ از افرادی که دچار ناتوانی های جسمی و نقص عضو گردیده اند، حاصل از تصادفات جاده ای بوده است (۴۳).
شواهد حاکی از آن است که بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ تعداد کشته شدگان بر اثر تصادفات جاده ای در کشورهای کم درآمد و متوسط افزایش خواهد یافت. با این حال این آمار در کشورهای پر در آمد کاهش پیدا خواهد کرد (۱). در حال حاضر مرگ به علت تصادفات جاده ای نهمین رتبه در میان علل شایع مرگ در جهان را به خود اختصاص می دهد و در صورتیکه اقدامات مقتضی صورت نگیرد پیش بینی می شود که تصادفات جاده ای در سال ۲۰۲۰ سومین علت شایع مرگ در جهان به شمار آید (۳). امروزه حوادث جاده ای یکی از مهمترین چالش های پیش روی تمامی کشورهای جهان به حساب می آید. همواره عللی مختلفی در ایجاد یک حادثه رانندگی موثر هستند که از این بین می توان به موارد زیر اشاره نمود:
از این رو دولت ها به دنبال شناسایی علل حوادث و حذف یا تقلیل شدت آنها هستند. کشورهای پیشرفته همچون انگلستان، آلمان و سوئد مطالعات و خدمات بسیاری جهت ایمن نمودن جاده ها و تجهیز وسایل نقلیه به تجهیزات ایمنی ترتیب داده اند. به عنوان مثال با کمک پایش آنلاین شرایط ترافیکی و در نظر گرفتن حجم ترافیک، حداکثر سرعت مجاز در تابلوهای هشدار دهنده سرعت مصاحبه و به صورت آنلاین بر تابلوهای دیجیتال جاده ای نمایش داده می شود. همچنین به رانندگان گواهینامه هایی با درجات مختلف ارائه می گردد تا از ورود رانندگان فاقد صلاحيت به بزرگراه های بدون محدودیت سرعت جلو گیری به عمل آید.
علاوه بر این در اقدامی دیگر با مجهز شدن وسایل نقلیه به سیستم کنترل سرعت رادیویی، سرعت وسیله نقلیه به صورت خودکار به حد مجاز رسانده می شود و حتی با تلاش راننده برای افزایش سرعت و فشردن پدال گاز، افزایش سرعت امکان پذیر نخواهد بود (۵). شایان ذکر است علاوه بر شرایط فیزیکی راه یا وسیله نقلیه، بسیاری از عوامل همچون عدم آموزش کافی در امدادرسانی به مصدومان در حوادث جاده ای و دیر رسیدن نیروهای امداد نیز باعث افزایش شدت خسارات و تلفات در حوادث ترافیکی می گردند. با چشم پوشی از حوادث رانندگی که در اثر شدت جراحات وارده در لحظه حادثه منجر به مرگ می شود، علت مرگ در بسیاری از حوادث رانندگی در اثر آنوکسیا یا عدم اکسیژن رسانی به مصدوم می باشد، به طوری که اگر فرد نجات دهنده تا قبل از رسیدن نیروهای امداد کمک های اولیه را به درستی انجام دهد بسیاری از این مصدومین زنده خواهند ماند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ بررسی میزان نقش فاکتورهای انسانی در بروز حوادث جاده ای
⇐ آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی
⇐ مروری کوتاه بر روش های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس راننده برای جلوگیری از تصادف
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)