خود ارزیابی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل تعالی سازمان
خود ارزیابی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل تعالی سازمان
خود ارزیابی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل تعالی سازمان
فرمت: Word تعداد صفحات: 5
تهیه و تنظیم: فریده مــرادی، سلیـمه گوهـری نـژاد
چکیده
مقدمه: ارزیابی عملکرد ابزار مهمی جهت اندازه گیری میزان دست یابی سازمان به اهداف کیفی و دستیابی به تعالی عملکرد است. مدل های تعالی سازمانی که از تکنیک های نوین ارزیابی عملکرد می باشد با هدف شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطالعه، عملکرد بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با استفاده از مدل EFQM ارزیابی گردید.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است که در سال 1388 انجام شد. مدیران کلیه بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی استاندارد ارزیابی عملکرد براساس تعالی سازمان بود. داده ها با مراجعه حضوری محققان به بیمارستان های مورد پژوهش جمع آوری گردید.
یافته ها: بعد رهبری 64 درصد، خط مشی و استراتژی 83 درصد، کارکنان 65.5 درصد، شرکا و منابع 66 درصد، فرایندها 70 درصد، نتایج مشتری 62.5 درصد، نتایج کارکنان 47 درصد، نتایج جامعه 63 درصد و نتایج کلیدی عملکرد 54 درصد. مجموعه امتیازها 635 از 1000 محاسبه شد.
نتیجه گیری: ارزیابی عملکرد بیمارستان ها باید در مقاطع زمانی مشخص و با استفاده از مدل های نظام مند انجام گیرد تا با ارائه تصویری واقعی از عملکرد بیمارستان، مدیران و برنامه ریزان را در جهت رفع نواقص و تقویت نقاط قوت یاری دهد.
کلیدواژه ها: ارزیابی عملکرد، بیمارستان آموزشی، مدل تعالی سازمانی EFQM
مقدمه:
مساله ارزیابی از دیرباز به عنوان یکی از عوامل مهم سازمانی بوده است. تلاش سازمان ها همیشه در این بوده است که از ابزار سنجش دقق معتبر در ارزیابی بهره جسته و با استفاده از نتایج آن به امر برنامه ریزی برای رفع نواقص و تقویت و پیشرفت سازمان ها بهره برداری کنند.
Soroush. F. Survey of personnel evaluation effect in improving the manpower’s performance, from employee’s perspective in the hospitals of Kermanshah. (MS Thesis). Tehran: Iran University of medical science, faculty of management and medical information. 2002. (Persian)
در همه کشورها بدون توجه به وسعت یا ثروتشان، سلامتی مردم و شیوه ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی موضوع مهمی تلقی می شود و ارائه کنندگان خدمات بهداشتی، درمانی در تلاشند با توجه به منابع موجود، در بالاترین سطح کیفیت، خدمات خود را ارائه دهند. در گذشته عملکرد سازمان های بهداشتی، درمانی از طریق شاخص های درمانی ارزیابی می شد و کیفیت خدمات تنها با دانش فنی کارکنان حرفه ای پزشکی تضمین می شد ولی امروزه سازمان های بهداشتی و درمانی، سازمان های پیچیده ای هستند که نیاز مبرم به حمایت مدیران ارشد در زمینه ارزیابی عملکرد دارند.
Tabibi SJ, Maleki MR & Mojdekar R. Performance Evaluation of Ayatollah Kashani Hospital Based on Baldrige Excellence Model. Journal of Medical Council of Islamic Republic of IRAN Spring 2009; 27(1): 23-30[Article in Persian].
الگوهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد سازمانی ارایه شده است که مدل های تعالی سازمانی از زمره آنهاست. برتری این الگوها آن است که برآمده از بطن بزرگترین نهضت مدیریتی یعنی مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) بوده و مبتنی بر نگرش سیستمی هستند؛ این برتری ها موجب شده در اکثر کشورها مبنای اهداء جوایز ملی کیفیت قرار گیرند. معروف ترین الگوهای تعالی عبارتند از مدل EFQM در اروپا، مدل مالکوم بالدریج در آمریکا و مدل دمینگ در ژاپن.
Tayebi, AK. Criteria illustration of organizational Excellence Model (EFQM). Tehran. Institute of TUV Academy Iran Germany; 2006. [Persian]
در این بین مدل EFQM، یکی از پرکاربردترین مدل هاست و به طور گسترده ای در ارزیابی فعالیت های مدیریت کیفیت سازمان ها مورد استفاده است. این مدل یک ابزار تشخیص برای خود ارزیابی سلامتی حال حاضر سازمان است. از طریق خود ارزیابی سازمان بطور موثرتری می تواند در میان فرصت ها، تخصیص منابع و برنامه های کسب و کار واقعی تولیدی، توزان برقرار کند.
Osseo-Asare AE, Longbottom D. The Need education and Training in the use of the EFQM Model. Quality Assurance in Education 2002; 10(1): 26-36.
مدل تعالی یا سرآمدی شامل یک چهارچوب نه معیاری است که پنج معیار این مدل، درباره توانمندسازها و بیان کننده اجزای تشکیل دهنده یک سازمان و چگونگی تعامل آن ها با هم است و چهار معیار دیگر، نتایج حاصل از عملکرد سازمان را تشکیل داده اند و نتایج مطلوب حاصل از توانمندسازها را معرفی می کنند.
Jelodari Mamaghani B, Organizational Excellent EFQM, Tehran: Iran Education center and industrial research, 2005
رویکرد EFQM به سه روش در سازمان ها قابل استفاده است: ابتدا به عنوان مجموعه استانداردهایی برای مدیریت کیفیت در یک سازمان، دوم به عنوان ابزار خود ارزیابی و سوم معیارهای الگو برای کسب جوایز کیفیت. به طور تقریبی در تمام کشورهای اروپایی، مدل EFQM در سازمان های بهداشتی درمانی برای انجام خودارزیابی به کار می رود. این الگو اغلب با انجام خودارزیابی درباره نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود در سازمان پیاده می شود.
Dehnaviyeh R, Self- assessment based on EFQM Excellence Model in Hasheminezhad hospital in Iran. Proceedings seventh international conference on Quality management 2006; Jul 25-28; Tehran, Iran; 2006. P: 105-108 [Persian].
در کشورهای توسعه یافته، بیمارستان ها حدود 40 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 80 درصد هزینه های بخش بهداشت و درمان را به خود اختصاص می دهند. بنابراین انجام ارزیابی عملکرد و اجرای نتایج حاصله می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد. فقدان ارزیابی نه تنها به افزایش هزینه های درمانی می انجامد بلکه غفلت در ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی، سلامت جامعه را شدیداً به مخاطره می اندازد. حال آن که تامین آن علاوه بر تضمین و تامین سلامت، بهره وری کامل از با هزینه مناسب را در پی خواهد داشت.
Ameriyon A. [Comparative study of evaluation and supervision mechanism of services delivery in public and private hospitals of Tehran]. [PhD thesis]. Tehran Science and Research Branch: Islamic Azad University 2002; p.12.
این مدل به منظور سنجش عملکرد بیمارستان ها و متعاقب آن یافتن استراتژی های مناسب برای غلبه بر ناکارآمدی بیمارستان ها کاربرد دارد(12). نتایج حاصل از این مدل با ارائه ی تصویری از عملکرد واقعی بیمارستان، می تواند در سطح وسیعی برای تصمیم گیری در رابطه با بهبود و ارتقای خدمات بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف خودارزیابی عملکرد بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با استفاده از مدل EFQM طراحی شد تا بتوان با بهره گیری از نتایج مطالعه، مدیران و برنامه ریزان بیمارستانی را به تلاش در جهت بهبود نتایج عملکردی و کارا و اثربخش نمودن فعالیت ها و فرایندهای بیمارستانی کمک نمود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ گسترش ارگونومی با رویکرد مدل های تعالی و استانداردهای مدیریتی
⇐ آشنایی مقدماتی با مدل ارزیابی نشان تعالی HSE و روش گزارش دهی نرم افزار
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)