جمع آوری آمارهای حوادث شغلی
جمع آوری آمارهای حوادث شغلی
جمع آوری آمارهای حوادث شغلی
فرمت: pdf تعداد صفحات: 253
فهرست:
- مقدمه
- هدف
- الزامات قانونی
- فهرست مندرجات
- فصل اول: تعاریف و مفاهیم
- فصل دوم: اطلاعات ضروری برای حوادث شغلی
- فصل سوم: طبقه بندی های توصیه شده بین المللی برای ثبت حوادث شغلی
- فصل چهارم: نماگرهای توصیه شده بین المللی مرتبط با حوادث شغلی
- فصل پنجم: منابع داده و انتشار
- فصل ششم: نمونه ای از گزارش های حوادث شغلی
- فصل هفتم: فرم ها
- فصل هشتم راهنمای تکمیل فرم ها
- فصل نهم: راهنمای ویرایش آمار حوادث شغلی
- فصل دهم: فهرست الگو و راهنمای جدول گیری
- فصل یازدهم: منابع
- پیوست
هر سال هزاران شاغل در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای درحال توسعه در معرض حوادث شغلی قرار می گیرند که پیامد آن صدمات جانی، فوت یا از کار افتادگی نیروی کار و در نهایت تحمیل هزینه های سنگین به اقتصاد کشورها است. در این خصوص برآورد سازمان بین المللی کار بیانگر هدر رفت ۴ تا ۶ درصد تولید ناخالص ملی کشورها در اثر هزینه های مربوط به حوادث و بیماریهای است.
بر کسی پوشیده نیست که ثبت بررسی و تجزیه و تحلیل آماری حوادث شغلی مهمترین رکن برنامه ریزی در جهت اتخاذ تدابیر لازم جهت صیانت از منابع انسانی و مادی است و در این راستا ایجاد ادبیات واحد در خصوص حوادث شغلی برای دست اندرکاران امر ایمنی در داخل کارگاه اعم از مسئولین ،ایمنی پژوهشگران و برنامه ریزان برنامه های ملی ایمنی و بهداشت کار یک الزام است.
وجود تعاریف و مفاهیم مختلف آماری از دیدگاه حوادث شغلی موجب ارایه ارقام آماری متفاوت در کشور می شود که این موضوع به دلیل وجود سازمانها و دستگاه های اجرایی مرتبط شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره کل بازرسی کار سازمان تامین اجتماعی و سازمان پزشکی قانونی و سایر واحدهای مرتبط و حسب ماموریت های قانونی و خدماتی خود تهیه و ارایه می گردد که این امر منجر به ایجاد بانک های اطلاعاتی متعدد و انتشار آمارها بر اساس تعاریف و مفاهیم و همچنین طبقه بندی های متفاوت آماری شده است و در کنار این واحدها دفتر آمارهای صنعت معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران نیز بر اساس ماموریت قانونی ،خود آمار حوادث شغلی را در کارگاه های صنعتی با بیش از ۱۰ نفر کارکن و کارگاه های معدنی را به صورت سرشماری از سطح کارگاه ها جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل منتشر می شود.
در این رابطه مطابق بند هـ ماده ۹۶ قانون کار، بررسی تجزیه و تحلیل و ثبت اطلاعات حوادث شغلی یکی از وظایف مهم اداره کل بازرسی کار محسوب میشود و بر این اساس اداره کل بازرسی کار با همکاری مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت متبوع تهیه و تدوین مجموعه حاضر را با هدف خلق زبان مشترک آماری در خصوص تعاریف و مفاهیم و پوشش کامل حوادث شغلی در کشور در دستور کار قرار داد که از جمله موارد قابل توجه آن پذیرش جمعی ذینفعان و همچنین قابلیت مقایسه داده ها با سایر کشورها می باشد.
از عمده موارد مندرج در مجموعه پیش رو می توان به تعاریف و مفاهیم آماری، داده های ضروری برای حوادث شغلی طبقه بندی های توصیه شده بین المللی برای ثبت حوادث شغلی، شیوه اندازه گیری و شاخص های توصیه شده بین المللی مرتبط با حوادث شغلی اشاره نمود.
در این خصوص اداره کل بازرسی کار با برگزاری جلسات مستمر کارشناسی و مدیریتی با مد نظر قرار دادن قوانین و منابع علمی ملی و بین المللی معتبر از جمله قانون کار قانون تامین اجتماعی قطعنامه ها و دستورالعمل های سازمان بین المللی کار و دفتر آمار اروپا اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل حاضر کرده است.
علاوه بر آن، در این دستورالعمل از تعاریف و مفاهیم طبقه بندی ها و دستورالعمل های توصیه شده مرکز آمار ایران استفاده شده و مهمترین نکته قابل توجه در آن، کاربرد تعریف حوادث شغلی با بیشترین سطح پوشش وقوع در اشکال مختلف رخداد حادثه است به گونه ای که تمام مشاغل و حوادث را حتی به دلیل بروز خشونت در کار در بر می گیرد.
هدف:
هدف از تدوین این دستورالعمل ارایه راهنمایی برای معرفی اصطلاحات، طبقه بندی ها، محاسبه و شاخص ها در بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث شغلی در خصوص اشکال مختلف حادثه شغلی می باشد.
این دستورالعمل برای موارد زیر کاربرد دارد:
- تعریف حوادث شغلی از منظرهای مختلف
- روشهای ثبت و طبقه بندی حوادث شغلی
- محاسبه نرخ های فراوانی شدت و بروز آسیب ها در حوادث شغلی،
- شناسایی سازمانهای ذی ربط، دامنه شمول هر نوع حادثه
این دستورالعمل امکان جمع آوری و استفاده از آمارهای مرتبط با حوادث شغلی را برای کاربران فراهم می سازد . چراکه مراجع مختلفی امکان شناسایی و ثبت این حوادث را دارند. از جمله این مراجع میتوان به اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان تامین اجتماعی پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و یا آتش نشانی اشاره نمود. در برخی از موارد دو یا چند مرجع امکان شناسایی و ثبت حادثه شغلی را دارد و در برخی موارد دیگر تنها یک مرجع در این خصوص اقدام می کند. از سوی دیگر، به علت تعدد مراجع، بعضا تعاریف متفاوتی در این خصوص ارایه و اعمال می شود که این مهم نیز به خودی خود منجر به آمارهایی متفاوت و بعضا نامرتبط با حادثه شغلی می شود.
هدف دیگر این دستورالعمل ارتقای کیفیت آمارهای حوادث شغلی با ارایه تعریف استاندارد و مصادیق آن می باشد تا از این رهگذر کارشناسان ذی ربط امکان شناسایی صحیح حوادث شغلی را داشته باشند این مهم در نهایت منجر به قابلیت مقایسه- پذیری آمارهای جمهوری اسلامی ایران با آمارهای بین المللی خواهد شد.
الزامات قانونی
به استناد بند هـ ماده ۹۶ و تبصره ۱ ماده ۹۵ قانون کار، تنها مرجع قانونی در خصوص ثبت و تحلیل حوادث شغلی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می باشد لذا تنها مرجع رسمی در خصوص انتشار آمار ملی در خصوص حوادث و آسیب های شغلی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می باشد همچنین به استناد ماده ۸۵ قانون کار، برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی جهت تامین حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماریهای حرفه ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می شود، برای کلیه کارگاه ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.
همچنین به استناد ماده ۱۷۶ قانون کار عدم رعایت آیین نامههای شورای عالی حفاظت فنی مشمول جرایم و مجازاتهای مندرج در این قانون می باشد.
به استناد ماده ۸ آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی مصوب ۹/۶/۱۳۸۱ شورای عالی حفاظت فنی، کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار منجر به فوت یا نقص عضو را کتباً و در اسرع وقت و قبل از آنکه علایم و آثار حادثه از بین رفته باشد به واحد کار و امور اجتماعی محل اطلاع دهد همچنین طبق ماده ۹ آیین نامه مذکور، کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه سازمان تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارایه فرم ویژه گزارش حادثه اقدام نماید.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ آمار حوادث و بیماریهای شغلی و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آنها
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)