توسعه برنامه های ایمنی و بهداشت در بیمارستان
توسعه برنامه های ایمنی و بهداشت در بیمارستان
توسعه برنامه های ایمنی و بهداشت در بیمارستان
فرمت: PDF تعداد صفحات: 22
توجه نمودن به نیازها و ضرورت ها
مشکلات ایمنی و بهداشتی متعددی در بیمارستان وجود دارد که می توان آنها را به 2 بخش تقسیم نمود :
- مخاطراتی که به عنوان تهدید و خطر فوری محسوب می شوند
- مخاطراتی که مسبب مشکلات بهداشتی طولانی مدت می باشند.
مخاطرات ایمنی عبارتند از تجهیزات تیز و برنده، جریان های الکتریکی و کف سطوحی که می توانند به لیز خوردن و زمین خوردن کمک کنند. شناسایی مخاطرات بهداشتی اغلب نسبت به مخاطرات ایمنی دشوار تر می باشد. مخاطرات بهداشتی ممکن است بطور مستقیم باعث ایجاد بیماری شده و یا در درازمدت سبب پیشرفت بیماری گردد. اگر چه نیدل استیک شدن بدن از طریق یک سوزن آلوده ممکن است در عرض 90-180 روز منجر به هپاتیت شود، اما مواجهه بیش از حد با پرتوها، یا مواجهه با بعضی از مواد شیمیایی ممکن است منجر به اثرات بهداشتی ای شود که این اثرات حتی با گذشت زمانی حدود 20-30 سال نیز قابل مشاهده نمی باشد. بنابراین کارکنان ممکن است ظاهرا سالم باشند و یا احساس سلامتی نمایند در حالی که حقیقتا سلامتیشان بطور جدی تهدید شده است.
بنابراین کارکنان اغلب در مواجهه با مخاطراتی می باشند که اثرات حاصل از آن مخاطرات برایشان شناخته شده نمی باشد در نتیجه نمی توانند تشخیص دهند که آیا میان ابتلا به بیماری جدید و مواجهات شغلی پیشین ارتباط ویژه ای وجود دارد یا خیر. در این بخش شامل مراحلی به منظور توسعه و تکمیل برنامه های ایمنی و بهداشت به منظور شناسایی و کنترل مخاطرات شغلی در داخل بیمارستان می باشد. این مراحل بطور خلاصه در جدول 1 بیان گردیده است. افراد آموزش دیده در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی به منظور طراحی، اجرا و اداره کردن چنین برنامه های مورد نیاز می باشند.
جدول 1 : چک لیست مورد نیاز به منظور ایجاد برنامه ایمنی و بهداشت شغلی در بیمارستان
ردیف |
چک لیست مورد نیاز به منظور ایجاد برنامه ایمنی و بهداشت شغلی در بیمارستان |
|
1 |
حمایت های مدیریتی |
|
2 |
شناسایی خطر |
|
3 |
ارزیابی مخاطرات |
|
4 |
آموزش |
راه اندازه، توسعه و تکمیل برنامه های آموزشی برای کارکنان، بر مبنای مسئولیت های کاری |
5 |
کنترل ها |
انتخاب اقدامات کنترلی مناسب و کنترل های اجرایی و برنامه های بهداشتی پزشکی با در نظر گرفتن مخاطرات ارزیابی شده |
6 |
بازنگری برنامه ها |
|
7 |
ثبت و نگهداری نتایج |
نگهداری نتایج تمامی بررسی ها،ارزیابی ها، پایش ها، فعالیت های تصحیحی و معاینات پزشکی کارکنان. موارد ثبت شده باید با مقررات سازمان و کاربرد های خاص نگهداری منطبق باشد. |
برخورداری از حمایت و پشتیبانی مدیریت
توسعه برنامه ایمنی و بهداشت شغلی برای بیمارستان یا تسهیلات بهداشتی – درمانی ایجاب می نماید تا کمیته ایمنی و بهداشت که نمادی از حضور کلیه کارکنان و سوپروایزرهای تمامی بخش های بیمارستان است ، تشکیل شود. وجود این کمیته حیاتی می باشد زیرا کارکنان بطور مکرر با مخاطرات بالقوه و واقعی در تماس می باشند که برای کادر درمان، پرسنل خدمات بهداشتی یا سایرین قابل شناسایی نمی باشد. برای موثر بودن کمیته، اعضای کمیته باید در ارتباط با ایمنی و بهداشت شغلی آگاهی داشته و دارای مسئولیت های مناسب و روشن باشند.
شناسایی مخاطرات
شناسایی مخاطرات تنها به تشخیص آنها منتهی نمی شود بلکه یادگیری خصوصیات ویژه و شناسایی جمعیت و یا افراد در معرض خطر و در نتیجه برنامه های کنترلی که می تواند به منظور حذف و یا کاهش آن مخاطرات طراحی شود را نیز در بر می گیرد.
بازرسی از طریق Walk-Through
کارشناسان بهداشت حرفه ای بیمارستان باید بررسی اولیه ای در مورد مخاطرات ایمنی اجرا و مدیریت نمایند. کمیته ایمنی و بهداشت بیمارستان باید در ارتباط با شناسایی مخاطرات موجود در هر بخش از طریق مشاوره با کارکنان آن بخش اقدام نماید. معمولا اولین مرحله در شناسایی مخاطرات، بازرسی فیزیکی می باشد که بررسی walk-through نامیده می شود. کارشناس بهداشت حرفه ای بیمارستان باید سرتاسر بیمارستان را از طریق walk-through بررسی و بازرسی نموده و تمامی مخاطرات ممکن را یاداشت نماید.
در طول این بررسی، کارشناس بهداشت حرفه ای باید با کارکنان و سوپروایزرهای هر بخش گفتگو نماید چک لیستی که در بالا آورده شد را مورد توجه قرار داده و پرسش های اضافی که ممکن است بوجود آید را یادداشت نماید. برای مثال، آیا مشکلات بهداشتی مشترک، میان کارکنان وجود داشته است؟ آیا مخاطراتی وجود دارد که در چک لیست به آن اشاره نشده است؟ تفاوت وضعیت موجود با استاندارد تعیین شده در هر بخش چه میزان می باشد؟ لازم است یک دیاگرام از هر بخش شامل تعداد کارکنان، موقعیت آنها و منابع مواجهه بالقوه تهیه شود.
منابع اطلاعاتی منتشره
با توجه به سمیت مواد مورد استفاده در بیمارستان لازم است منابع زیر مطالعه شوند:
- بیماری های شغلی: راهنمایی بمنظور شناسایی بیماریهای شغلی (1977 NIOSH)
- راهنماهای بهداشت شغلی در ارتباط با مخاطرات شیمیایی که توسط سازمانهای NIOSH/OSHA ارائه گردیده است (NIOSH 1978a)
- بسته راهنمای NIOSH برای مخاطرات شیمیایی (1985 NIOSH)
- مخاطرات شیمیایی موجود در محیط کار (1978 Proctor and Hughes)
برگه های داده های ایمنی مواد
در سال 1975،NIOSH فرمت پایه ای را برای ارائه برگه داده های ایمنی مواد (MSDS) به منظور فراهم سازی اطلاعاتی در خصوص محتوا، سمیت، روش های نگهداری توصیه شده و احتیاط های خاص برای مواد موجود در محیط کار را ارائه نمود (1974NIOSH) در سال 1986، OSHA چهارچوب استانداردی را به منظور تدوین برگه های داده های ایمنی مواد پایه گذاری کرد که بر اساس آن اطلاعات زیر می بایست در برگه داده های ایمنی مواد منظور گردد: 29CFR 1910.1200) Code of Federal Regulations)
- معرفی مواد از طریق برچسب، شامل نام های شیمیایی با نام معمول ترکیبات مخاطره آمیز
- خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ترکیبات (برای مثال فشار بخار ، نقطه جوش و …)
- مخاطرات فیزیکی ترکیبات (پتانسیل آنها از نظر حریق، انفجار و واکنش پذیری و …)
- کلیه جزئیات مرتبط با مخاطرات بهداشتی (شامل علائم و نشانه های پزشکی مربوط به مواجهه با مخاطرات و چگونگی وخیم تر شدن آن علائم در اثر ادامه مواجهه با آن مخاطرات)
- مسیرهای اولیه ورود مواد به بدن
- حدود های مجاز مواجهه PEL) OSHA) میزان حدود آستانه TLV) ACGIH) و سایر حدودهای مواجهه مورد استفاده و با توصیه شده بوسیله سازنده ماده شیمیایی، وارد کننده یا کارکنان آماده سازی برگه های MSDS
- نشان دادن این موضوع که آیا محصول یا ترکیبات آن در سازمان هایی چون NTP (برنامه سمیت ملی) و IARC (ثبت سالانه سرطانزایی) فهرست شده اند و یا بعنوان سرطانزای قطعی توسط OSHA یا آژانس بین المللی تحقیقات سرطان IARC گردآوری شده اند.
- دانستن احتیاط های کاربردی به منظور نگهداری و کاربری ایمن برای کارکنان (برای مثال فعالیت های بهداشتی مناسب اقدامات حفاظتی در مدت تعمیر و نگهداری تجهیزات آلوده شده و روشهایی برای تمیز نمودن پاشش مواد و یا نشت آنها)
- اقدامات کنترلی شناخته شده قابل استفاده (برای مثال کنترل های مهندسی مناسب، روشهای انجام کار با تجهیزات حفاظت فردی)
- روش های ارائه کمک های اولیه و اورژانسی
- زمان آماده سازی MSDS یا آخرین اصلاحیه آن
- نام، نشانی و تلفن فرد مسئولی که این اطلاعات را برای مواد شیمیایی مخاطره آمیز و روش های فوریتی مناسب فراهم آورده است.
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- ملاک عمل خط مشی NIOSH
-
ارزیابی مخاطرات
- پایش و بازرسی دوره ای ایمنی و بهداشت شغلی
- انجام مصاحبه (غیر رسمی) با کارکنان بیمارستان در بخش های مختلف
- ارزیابی های پزشکی و محیطی
- نمونه برداری های فردی
- استاندارد های ایمنی و بهداشت شغلی
-
کنترل مخاطرات
- جایگزینی
- کنترل های مهندسی
- روش های انجام کار
- وسایل حفاظت فردی و بررسی انواع آنها
- کنترل های مدیریتی
- برنامه های پایش پزشکی
-
آژانس ها و سازمان های ایمنی و بهداشت شغلی
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ایمنی و بهداشت و خطرات کار در بیمارستان
⇐ پاورپوینت ایمنی و بهداشت در بیمارستان ppt
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)