تهویه در دانشگاه و مراکز آموزشی
تهویه در دانشگاه و مراکز آموزشی
تهویه در دانشگاه و مراکز آموزشی
فهرست:
- مقدمه
- اهمیت تهویه در دانشگاه
- تهویه طبیعی
- تهویه مکانیکی
- دستگاه تصفیه هوا
- نکات کلیدی و مهم در زمینه تهویه دانشگاه و مراکز آموزش عالی
مقدمه
در بازگشایی ها، دانشگاه ها به عنوان یکی از مهمترین اماکن تجمعی می باشند. فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و سایر کارکنان به جهت کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس بیماری کووید ۱۹، از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای حصول به این نتیجه ضرورت دارد علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، مقررات ویژه ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی، برای کاهش مواجهات، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی و همچنین واکسیناسیون دانشجویان و کادر دانشگاه در نظر گرفته شود. یکی از اقدامات کنترل مهندسی در خصوص پیشگیری و یا کاهش از انتشار ویروس استفاده از تهویه مناسب در محیط می باشد. هر فرد ۱۲ تا۱۶ بار در دقیقه تنفس کرده و شانس ورود ویروس به سیستم تنفسی افزایش می یابد بنابر این مسیر تنفس، اصلی ترین راه ورود ویروس به بدن می باشد. در این خصوص سیستم ناکارآمد تهویه می تواند شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهد.
توجه به ورود افراد واکسینه شده و یا غربالگری شده (با تست PCR)، پیشگیری از تجمعات، رعایت فاصله گذاری در تمام شرایط و تهویه مناسب از موارد قابل توجه در بازگشایی دانشگاه است و کماکان اولویت شامل شستن دست ها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد در دانشگاه، مورد تأکید این دستورالعمل می باشد.
لازم به ذکر است که اصول کلی پیشگیری از کرونا و مشارکت همگانی دانشجویان و کارکنان کماکان به قوت خود باقیست.
- واکسیناسیون همگانی
- شستشوی مرتب و صحیح دست ها
- رعایت فاصله فیزیکی مناسب
- استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی
- تهویه مناسب
- پرهیز از تجمعات و دورهمی
1- اهمیت تهویه در دانشگاه
تهویه و فیلتراسیون هوا نقشی اساسی در جلوگیری از شیوع 19-COVID در داخل ساختمان دارد. افراد ساکن در داخل ساختمان ها می توانند منبع آلودگی به ویروس باشند. احتمال آلوده شدن افراد به ابعاد اتاق و تعداد افراد آلوده به 19-COVID در داخل فضا بستگی دارد. هدف نهایی از تهویه مناسب در دانشگاهها جلوگیری از انتقال عفونت منتقله از هوا بین دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مراجعین می باشد. برای تهویه کلاس های درس به عنوان مکان اصلی تجمع دانشجویان در یک محیط مسقف سه روش تهویه پیشنهاد می گردد. سه روش اصلی تهویه عبارتند از:
- طبیعی
- مکانیکی
- ترکیبی
طراحی تهویه و اجرای آن مستلزم هزینه بالایی می باشد که در این زمان و با توجه به امکانات و بودجه لازم؛ ساده ترین و ارزانترین راه ممکن جهت تعویض هوای کلاس های درسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پیشنهاد گردیده است. بدین منظور می توان با انتخاب فن مناسب (هواکش) جهت هر کلاس با توجه به مساحت آن تعداد تعویض هوای مورد نیاز را تامین نمود.
٢- تهویه طبیعی
در این روش تهویه تبادل هوا از طریق درب ها و پنجره ها صورت می پذیرد. در این روش وزش باد یا اختلاف دمای بیرون و درون کلاس باعث حرکت هوا از نقطه پر فشار به کم فشار شده و این روش در مناطقی که در فصول سرد دارای هوای معتدل هستند مناسب است.
۱-۲ فراهم نمودن امکان استفاده حداکثری از تهویه طبیعی در کلیه فضاهای دانشگاه (کلاس، اتاق اساتید، سالن های آزمایشگاه و …) و مراکز آموزشی و نظایر آن از طریق نصب پنجره های باز شونده به میزان حداقل ۴۵ درجه و با مساحت ۱۰ الی ۲۰ درصد مساحت کف به گونه ای که به ازای هر یک از دانشجویان و اساتید حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین گردد.
۲-۲ فراهم نمودن امکان استفاده حداکثری از تهویه ۲ طرفه (باز نمودن پنجره های متقابل همزمان) در دانشگاه و مراکز آموزشی و نظایر آن به گونه ای که به ازای هر یک از دانشجویان و اساتید حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین گردد. در شکل زیر نحوه استفاده حداکثری از تهویه ۲ طرفه آورده شده است.
۳-۲ فراهم نمودن امکان تعویض هوای محیط کلاس با هوای آزاد در مراکز آموزشی و نظایر آن حداقل به اندازه ۶ بار در ساعت و یا به ازای هر یک از دانشجویان حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین گردد.
٣- تهویه مکانیکی
در این روش از وسایل کمکی جهت تسریع در جابجایی هوا استفاده می شود در این روش از هوای طبیعی تامین شده از خارج اتاق یا یک هواساز (پنکه یا اسپلیت) به عنوان تامین کننده هوا استفاده شده و از یک دمنده و یک فن ساده به عنوان خارج کننده هوا (مکنده) استفاده می شود. در طراحی یک سیستم تهویه مناسب همیشه باید یک سیستم هواساز (دمنده هوا) و یک سیستم خروجی هوا (مکنده) وجود داشته باشد تا هوا بصورت فعال جابجا شود و نرخ تهویه هوا افزایش یابد.
۱-۳ در صورتی که تعداد پنجره های کلاس کافی نباشد، هوای داخل کلاس با نصب اگزاست فن های مکشی یا کلاهک های دوار با دبی مکشی مناسب به سمت خارج از ساختمان کلاس هدایت شود به گونه ای که به ازای هر یک از دانشجویان حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه هوا تامین و یا ۶ بار در ساعت، هوا تعویض و جابجا گردد. لازم به ذکر است هنگام خرید اگزاست فن با استفاده از کاتالوگ به گذر حجمی هوا (Air Flow) بر حسب متر مکعب بر ساعت (m/h) توجه شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مروری بر تهویه مطبوع اماکن مراقبت بهداشتی
ارور 403 میده
اصلاح شد