ایمنی برق

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت

ترانسفورماتورها از اجزای اصلی سیستم های قدرت هستند و به دلیل قیمت بالایی که دارند باید از خرابی آنها و کاهش راندمان جلوگیری کرد. در ادامه به انواع روش های تعمیر و نگهداری اشاره می شود.

بطور عمومی سه روش در تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور‌ها مشخص شده است.

الف) تعمیر و نگهداری بدون برنامه ریزی که در این مورد شک حتمی وجود دارد.

ب) تعمیر و نگهداری معمولی که در این روش تنظیم و یا تعویض بعضی از قسمت هایی که پس از بررسی مورد تأثیر قرار می‌گیرد انجام می‌شود.

ج) تعمیر و نگهداری با تنظیم برنامه زمانبندی شده که در این نوع طبق برنامه ریزی، بازدید وتست با زمان بندی مشخص بر روی تجهیزات انجام می‌شود.

حفاظت و تعمیر شامل چهار مرحله می‌باشد.

۱ – تعمیر و نگهداری پیش گیرنده:

بازدید ماهیانه، تست سالیانه تجهیزات (تست روغن –جداسازی گازهای محلول در روغن – بازدید اشعه مادون قرمز). اما قسمتهائی وجود دارد که دو یا سه سال یکبار باید پس از بی برق نمودن ترانسفورماتور روی آن انجام گیرد (مانند تستهای الکتریکی عایق)

۲ – تعمیر و نگهداری پیش بینی شده:

بوسیله هشدار دهنده‌ها که بر روی تجهیزات اصلی قرار گرفته اند این مرحله انجام می‌شود (سیگنال‌ها و آلارم‌ها)، دستگاه های هشدار دهنده رشد گاز در ترانس.

۳ – تعمیر و نگهداری صحیح:

با بوقوع پیوستن عیبهای کوچک می‌توان جهت تعمیر در موقع مناسب با برنامه ریزی صحیح عیوب ترانسفورماتور را رفع کرد.

۴ – بازدید و بررسی نقاط مهم تجهیزات ترانسفورماتور:

ترانسفورماتور وسیله‌ای نیست که بتوان داخل آن را نگاه کرد ومشاهده کنیم، داخل آن چه اتفاقی در حال وقوع است؛ بنابراین بیاید راههای دیگری برای آگاه شدن از اینکه داخل ترانسفورماتور چه می‌گذرد را پیدا کرد.

گزارشهای موجود اولین پارامتری است که می‌توان توسط آن این مطلب را شروع کرد. سئوالاتی از قبیل: این که مورد مصرف یک ترانسفورماتور چیست و همچنین بارگذاری آن چگونه است.

وقتی ترانسفورماتور زیر بار قرار می‌گیرد چگونه عمل می‌کند؟

در مرحله اول پاسخ این سئوالات را می‌توان با رجوع به کتاب دستورالعمل ترانسفورماتور مربوط بدست آورده، ولی با وجود اینکه طراحی ترانسفورماتور‌ها با هم اختلاف دارند، باید نقاط مشترک واساسی را شناسایی کنیم. روش معمول برای داشتن اینکه چگونه یک ترانسفورماتور با اجزاء کمکی خودکار می‌کند نیاز به منابع اطلاعاتی ترانسفورماتور دارد وباید هر یک از موارد را مورد بررسی قرار داد. آن‌ها را ثبت نمود واطلاعات حاصل راتحت یک برنامه زمان بندی شده تدوین و بررسی‌های آینده نگهداری کرد.

بعضی از موارد را باید روزانه بعضی را هفتگی، بعضی را ماهانه وبعضی هم باید سالانه مورد بررسی قرار گیرد تست‌های عایقی ترانسفورماتور شامل تستهای شیمیایی والکتریکی بر روی روغن وتست الکتریکی روی عایق جامدمی باشد.

تعمیر و نگهداری عایق ترانسفورماتور

با شناخت عواملی که می‌تواند باعث خرابی عایق شوند علت نگهداری از عایق ترانسفورماتور روشن می‌گردد. این عوامل عبارتند از: رطوبت (بصورت آزاد ومحلول در روغن) –گرما – اکسیداسیون روغن وعایق سلولزی –گازهای قابل احتراق در روغن و همچنین وجود اسید‌ها و آلودگی های شیمیائی که باعث تشکیل لجن خواهد شد.

تستهای ترانسفورماتور از سال ۱۸۹۰ شروع شد که در آن زمان مقاومت عایق جامد نیز بررسی شد وبعد از مدت کوتاهی قدرت شکست عایقی (ابتدا روغن) مطرح گردید

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با تعمیر و نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

ایمنی در برق – شرکت توزیع برق

ایمنی برق عبدالخالق مجیری

 

مدیر وبسایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای, علاقمند به ایمنی و بهداشت و نرم افزارهای مربوطه هستم و همراه با تیم تخصصی سعی می کنم که محیطی پرباری را برای شما عزیزان فراهم کنم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فید برنر
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله زیر را حل کنید: *