بررسی وضعیت کاهش بحران در چند کشور
بررسی وضعیت کاهش بحران در چند کشور
بررسی وضعیت کاهش بحران در چند کشور
فرمت: pdf تعداد صفحات: 34
فهرست:
- مقدمه
- کاهش بحران در ژاپن
- کاهش بحران در پاکستان
- کاهش بحران در کانادا
- جنبه های نهادی و سیاسی
- سیاست ها راهبردها و قوانین ملی
- نهاد ملی هماهنگ کننده
- برنامه های کاهش مخاطرات در بخش های مختلف
- گنجانیدن کاهش مخاطرات در برنامه ریزی های ملی ویژه
- در نظر گرفتن مخاطرات زلزله در آئین نامه های ساختمانی
- بودجه سالانه کاهش مخاطرات بحران
- مشارکت بخش، خصوصی جامعه، مدنی سازمان های غیردولتی و رسانه ها
- شناسایی مخاطرات
- ارزیابی و تهیه نقشه های خطر در کشور
- ارزیابی آسیب پذیری و ظرفیت ها
- مکانیزم های پایش و تهیه نقشه های مخاطرات
- تحلیل اثر و خسارت اجتماعی- اقتصادی و زیست محیطی سیستماتیک بعد از وقوع حوادث
- سیستم های هشدار سریع
- مدیریت دانش
- سیستم های مدیریت اطلاعات مخاطرات بحران
- ارتباط مؤسسات آموزشی و پژوهشی با نهادهای کاهش خطر ملی و محلی
- برنامه های آموزشی مدارس
- برنامه های تربیتی
- استفاده از دانش و تجربه بومی در روشهای برخورد با بحران یا برنامه های آموزشی مربوطه
- برنامه های آگاهی رسانی عمومی
- اقدامات و ابزارهای کاهش مخاطرات
- ارتباط میان حفاظت محیط زیست و کاهش مخاطرات
- استفاده از ابزارهای مالی در کاهش خطرات
- نمونه های خاص اقدامات یا برنامه های فنی ایجاد شده در خصوص کاهش مخاطرات بحران
- برنامه ریزی برای آمادگی و وضعیت های وقوع بحران
- تدوین برنامه های وقوع بحران در سطح ملی و محلی
- تخصیص بودجه های اضطراری برای مقابله و ذخیره سازی منابع برای کمک رسانی اضطراری
- مسئول هماهنگی آمادگی
- جنبه های نهادی و سیاسی
مقدمه
اطلاع از ساز و کار، قوانین نهادهای دولتی و غیر دولتی برنامه ها و اقدامات مربوط به کاهش بحران در کشورهای مختلف جهان برای دستاندرکاران مدیریت بحران در کشورمان مفید است. در جریان برنامه ریزی های کنفرانس جهانی کاهش بحران که در سال ۲۰۰۵ در کوبه ژاپن برگزار گردید با ارسال پرسشنامه ای از کشورهای شرکت کننده خواسته شد که موارد مربوط به کاهش بحران در کشورهای خود را به صورت پاسخ به پرسش هایی که در پنج زمینه زیر مطرح شده بود ارسال نمایند.
- جنبه های نهادی و سیاسی
- شناسایی مخاطرات
- مدیریت دانش
- اقدامات و ابزارهای کاهش مخاطرات
- برنامه ریزی برای آمادگی و وضعیت های وقوع بحران
از میان گزارش های ارسال شده کشورها گزارش کشورهای ژاپن و کانادا به عنوان نمونه کشورهای پیشرو و گزارش کشور پاکستان به عنوان نمونه کشورهای توسعه نیافته در امر مدیریت بحران انتخاب و به طور خلاصه در این بخش ارائه شده اند. توجه به گزارش های ارائه شده نشان می دهد که مقوله مدیریت بحران، دامنه قلمرو، قوانین و نهادهای مسئول آن در کشورهای مختلف تفاوت های قابل توجهی داشته و در سال های اخیر نیز دستخوش تغییر و توسعه قابل توجهی گشته اند. در کشورهای پیشرفته از طریق تعریف و اجرای برنامه های مختلف مطالعاتی و اجرایی و استفاده از پشتوانه پژوهشی و تکنولوژی های جدید توفیق زیادی در کاهش مخاطرات به وجود با انجام برنامه های پیش بینی شده و یا در دست انجام پیشرفت های بیشتری آمده و قابل انتظار است.
کاهش بحران در ژاپن
جنبه های نهادی و سیاسی
سیاست ها راهبردها و قوانین ملی
مبنای قوانین کاهش بحران در کشور ژاپن قانون پایه اقدامات بحران است که در سال ۱۹۶۱ تصویب و در آن مبانی اقدامات کاهش مخاطرات بحران مشخص شده است. در این کشور نهادهای متعددی در ارتباط با کاهش مخاطرات بحران و جنبه های قانون گذاری آن و نیز مقابله ،اضطراری اعاده وضعیت عادی و بازسازی و نیز ایجاد آئین نامه های جامع در مورد فعالیت های ویژه کاهش مخاطرات وجود دارند در اجرای قانون پایه اقدامات بحران، برنامه پایه مدیریت بحران و نیز برنامه های جامع و دراز مدت کاهش مخاطرات بحران تدوین شده اند و بر مبنای برنامه پایه سیستم جامعی برای برنامه ریزی مدیریت بحران تأسیس شده است.
تجارب حاصل از زلزله ۱۹۹۵ کوبه تلاش جهت ایجاد قوانین و سیاست های دولتی کاهش مخاطرات بحران را تسریع کرده است. در سالهای اخیر زلزله های بزرگ از اولویت ویژه ای برخوردار شده اند و دستورالعمل هایی برای اقدامات مقابله با این زلزله ها و تأثیر آنها در شهرهای بزرگ تدوین شده است.
نهاد ملی هماهنگ کننده
در اجرای قانون پایه اقدامات بحران شورای مرکزی مدیریت بحران با هدف کسب اطمینان از جامع بودن مدیریت مخاطرات بحران و انجام بحث در خصوص موارد مهم مدیریت بحران تشکیل شده است در داخل دفتر کابینه که دبیرخانه این شوراست وزیر مدیریت بحران به عنوان مسئول اقدامات ویژه موضوع فوق تعیین شده و مدیرکل مدیریت بحران دفتر کابینه نیز با انجام برنامه ریزی و هماهنگی در مورد سیاست های پایه ای کاهش ریسک و نیز مقابله با بحران های بزرگ با وی همکاری می نماید وزیر مدیریت بحران در هنگام رویداد بحران مسئول جمع آوری اطلاعات و انجام اقدامات اضطراری دیگر با همکاری نزدیک دبیرخانه کابینه است.
برنامه های کاهش مخاطرات در بخش های مختلف
الف: برنامه جامع توسعه ملی
این برنامه در سال ۱۹۹۸ تدوین شده و در آن سیاست کشور در توسعه قلمرو ملی خود بر مبنای قانون توسعه جامع ملی تبیین شده است. این برنامه یکی از مقاصد پنجگانه اساسی توسعه ملی را تبدیل کشور به محلی امن و راحت برای زندگی مشخص نموده و بهبود ایمنی کشور در مقابل زلزله های بزرگ و دیگر بلایای طبیعی را هدف خود قرار داده است. همچنین یکی از تمهیدات اصلی اولویت دار این برنامه اقدامات کاهش بحران از طریق کاهش مخاطرات بر مبنای اصل به حداقل رسانیدن خسارات می باشد. مقاصد ویژه برنامه عبارتند از ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و ترابری مقاوم در حوادث، ایجاد استانداردهای طراحی کارهای عمرانی متناسب با اهمیت آنها، افزایش اطمینان از ظرفیت مقاومت لرزه ای ساختمانها ایجاد شبکه دیده بانی زلزله و دیگر حوادث، پیشبرد تحقیق در مورد بحران ها و پیشگیری از آنها ارزیابی و انتشار میزان ریسک بحرانهای محلی و انعکاس آنها در توسعه و کاربری ارضی بخش های جغرافیایی مختلف ایجاد دستورالعمل های مدیریت بحران برای بخش های جغرافیایی مختلف متناسب با خطرات و شدت های مربوط به محل ایجاد سیستم هایی به منظور فعال شدن و ایجاد واکنش مناسب در زمان حادثه نظیر تقویت سیستم های بازپخش اطلاعات سیستم های امداد و نجات و تخلیه، سیستم های اعزام داوطلب و سیستم های جانشین فعالیت های اداری و تدارکات برای مردم نیازمند کمک در هنگام وقوع بحران.
ب برنامه تعیین اولویت توسعه زیر ساخت های جامعه این برنامه دراز مدت با هدف اطمینان از اجرای پروژه های توسعه زیربنایی به صورتی هدفمند مؤثر و کارا تنظیم شده است قبل از این ،برنامه توسعه زیرساختهای اجتماعی بر اساس برنامه های دراز مدت ویژه هر بخش راهها ترافیک فرودگاه ها، بنادر، پارک های شهری فاضلاب کنترل، سیلاب شیب های تند پرتگاه های ساحلی انجام میشد اما بعد از سال ۲۰۰۳ از طریق اجرای این برنامه تلاش شده است که تا حد امکان ارتباط و هماهنگی این بخش ها بهبود یابد مهمترین موضوعات این برنامه ایجاد تأسیسات جلوگیری از خسارت سیلاب سیستم های بازپخش همزمان اطلاعات سیلاب ها و دیگر بلایای طبیعی محل ها و مسیرهای تخلیه تأسیسات کاهش ریسک بحران و مسیرهای امدادرسانی زمان بحران می باشد.
ج- برنامه دراز مدت اصلاح اراضی کشاورزی
این برنامه بر کاهش خسارات بحران ها بر صنعت کشاورزی و افزایش اطمینان و ایمنی در استانها و به ویژه در اراضی کشاورزی مورد تهدید خسارت سیلاب متمرکز شده و هدف آن کاهش اینگونه اراضی در سال ۲۰۰۷ به حد ۷۵ درصد سال ۲۰۰۲ می باشد.
د- برنامه حفاظت جنگل ها
این برنامه دراز مدت مربوط به پروژه های نگهداری جنگل های موجود و کشت جنگل های جدید با هدف نگهداری و حفاظت از آنها با شیوه صحیح است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)