بررسی میزان شیوع سندرم متابولیک در رانندگان
بررسی میزان شیوع سندرم متابولیک در رانندگان :مرور سیستماتیک و متا آنالیز
فرمت: Word تعداد صفحات: 12 و 30
مقدمه: رانندگان با توجه با توجه به شرایط کاری خود در معرض اجزای تشکیل دهنده ی سندرم متابولیک و عوارض آن هستند، که علاوه بر آسیب به خود به علت نقش و مسئولیت این افراد، سلامتی دیگر افراد نیز می تواند در معرض خطر قرار بگیرد. مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان شيوع سندرم متابولیک در رانندگان، جهت دستيابي به نتا یجي كامل باقدرت آماري بالا، به روش متا آناليز انجام شد.
روش اجرا: در این مطالعه مقالات از پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللیScientific Information Database (SID) ،Iran Medex ،Mag Iran ، Google Scholar ،Science Direct ،PubMed ،Pre Quest Scopus استخراج گردید. آنالیز داده ها با استفاده از متاآنالیز (مدل اثر تصادفی) انجام شد. جهت محاسبه عدم تجانس از شاخص های I2 و Q کوکران استفاده شد. کلیه تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار STATA نسخه 11 استفاده شد.
یافته ها: تعداد 9 مقاله مرتبط با میزان شیوع سندرم متابولیک در رانندگان در سال های 2008 تا 2016 در نواحی مختلف جهان بدست آمد. کل حجم نمونه مورد بررسی 26156 با میانگین 2906 نمونه در هر مطالعه بود. میزان شیوع سندرم متابولیک در رانندگان 34% (95% CI: 30-37).محاسبه گردید.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر میزان شیوع سندرم متابولیک در رانندگان در سطح بالای قرار دارد. از علل شیوع سندرم متابولیک در رانندگان نمی توان به مواردی همچون در ساعت کاری طولانی، سیگار کشیدن، استرس شغلی، رژیم ناسالم و عدم فعالیت فیزیکی اشاره کرد. لذا پیشنهاد می شود که با انجام اقدامات پیشگیرانه، درمانی و نوتوانی، آموزش این افراد، نسبت به حفظ و ارتقای سلامتی این گروه اقدام شود.
کلید واژه: سندرم متابولیک، رانندگان، مرور سیستماتیک، متاآنالیز
مقدمه:
سندرم متابولیک یا سندرم X به معنای بروز همزمان عوامل خطر قلبی عروقی همچون چاقی شکمی، پرفشاری خون، عدم تحمل گلوکز و یا اختلال در متابولیسم انسولین و اختلالات لیپیدی می باشد. این بیماری با نام های متعددی از جمله سندرم مقاومت به انسولین و سندرم دیس متابولیک نیز خوانده می شود(1). سندرم متابولیک دربرگیرنده مجموعه فاکتورهای خطرسازی است که خطر بروز بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت نوع 2 و در نهایت میزان مرگ و میر قلبی- عروقی را در افراد بالا می برند(2).
عوامل متعددی در اتیولوژی سندرم متابولیک دخالت دارند که اهم آنها عبارتند از مقاومت به انسولین، چاقی (به ویژه چاقی شکمی) ناهنجاری های لیپیدی، اختلال تحمل گلوکز، پر فشاری خون، وضعیت پیش التهابی، عوامل ژنتیکی، تأخیر رشد درون رحمی، روند شهر نشینی سریع، عوامل تغذیه ای، بی تحرکی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، سطح تحصیلات و استرس های روانی- اجتماعی، محیط(1). همچنین این سندرم با اختلالات دیگر شامل سکته مغزی، استئوارتریت، برخی سرطان ها، کبد چرب غیر الکلی، هیپراوریسمی، سندرم تخمدان پلیکیستیک و آپنه انسدادی خواب همراهی دارد، به علاوه هزینه های سنگینی را به سیستم بهداشتی درمانی تحمیل می کند و به طور کلی کیفیت زندگی را کاهش می دهد. گذشته از علت زمین های، میزان کل مرگ میرها درافراد مبتلا به این سندرم بیش از سایر افراد است(3-5). این سندرم به علت ارتباط با دیابت و بیمار یهای قلبی عروقی و نیز به خاطر شیوع بالا در بین جمعیت ها، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است و یکی از موضوعاتی است که به تازگی مورد توجه اپیدمیولوژیست ها قرار گرفته است(6).
شیوع سندرم متابولیک در جوامع و مطالعات مختلف متفاوت است که از علل آن، تفاوت در نژاد و تعاریف متعدد برای این سندرم می باشد(7). شیوع این سندرم در کشورهای غربی و آسیایی بالا است. در سایر کشورهای جهان نیز شیوع بالایی از این سندرم گزارش شده است،(8-11). شیوع این سندرم در ایالات متحده به نحو فزاینده ای بالا رفته است، به طوری که 25 درصد از جمعیت بالغین آمریکایی و 2.9 درصد از نوجوانان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد(12). مروزه عملکرد 24 ساعته یک جز اجتناب ناپذیر برای ادامه فعالیت در صنایع، متعدد است .کار شبانه یک وضعیت ضروری برای بخش مهمی از شاغلین می باشد. از جمله مشاغلی که در 24 ساعت شبانه روز فعالیت دارند می توان به نیروی پلیس، آتشنشانان، کارکنان بیمارستانی و رانندگان اشاره نمود.( 13)
یکی از ویژگی های شغل رانندگی، ساعت کاری طولانی است که می تواند خسته کننده باشد این شغل نسبتا بدون تحرک و نشسته است رانندگان به طور معمول تنها در دوره ی کوتاهی از فعالیت خود در حال بار زدن و تخلیه بار هستند. از طرفی رانندگی وسایل نقلیه سنگین، کاری پر استرس و پر خطر است و همراهی فاکتورهای بالا با عادات غذایی ناسالم سبب می شود که این گروه از شاغلین اکثرا دچار افزایش وزن و چاقی شوند (14 و 15).
رانندگان با توجه به شرایط کاری خود بیشتر در معرض بیماری ها ، خصوصا اجزای تشکیل دهنده سندرم متابولیک و عوارض ناشی از آن هستند. اگر چه این بیماری ها می توانند به شخص راننده آسیب وارد نمایند ولی به علت نقش و مسئولیت این افراد، سلامتی دیگر افراد نیز می تواند به خطر بیفتد در مطالعات انجام شده استرس های شغلی، عدم تحرک، شیفت کاری، تغییر در عادات غذایی، از جمله موارد عمده ی ایجاد خطرات سلامتی در رانندگان اعلام شده است (16). همچنین این اختلالات وضعیت سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث افزایش خطر تصادفات جاده ای، افزایش زمان غیبت از کار و حتی باعث ناتوانایی های موقت و دائم در رانندگان می شود (17 )با توجه به شیوع بالای سندرم متابولیک در جامعه و عوارض شدید سلامتی و اقتصادی که این رخ داد بر جای می گذارد و بیشتر در معرض خطر بودن رانندگان نسبت به سایر افراد جامعه و با توجه به این که میزان شیوع سندرم متابولیک در این شغل مشخص نمی باشد هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع سندرم متابولیک در رانندگان: مرور سیستماتیک و متاآنالیز می باشد.
این مطلب بروزرسانی شد و فایل ورد پروپوزال «بررسی عوامل زمینه ساز در شیوع سندرم متابولیک در مشاغل :مرور سیستماتیک و متاآنالیز» در 30 صفحه پیوست شد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5
⇐ رابطه بين استرس شغلی و عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی در رانندگان
⇐ معرفی ابزارهای غربالگری کاربردی برای سنجش صلاحیت رانندگی سالمندان
منبع: این مقاله ترجمه مقاله زیر است:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)