بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها
بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها
بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها
فرمت: pdf تعداد صفحات: 62
فهرست:
- اهداف روشنایی راه ها
- روشنایی بزرگراه ها و عملکرد رانندگان
- اصطلاحات رایج در سیستم روشنایی جاده ای
- عوامل موثر در طراحی سیستم روشنایی معابر
- ملاحظات دید راننده در طراحی سیستم روشنایی
- انواع سیستم های نصب چراغ
- معیارهای طراحی روشنایی جاده ها
- طبقه بندی روکش های جاده ای
- طبقه بندی توزیع نور چراغ
- کنترل توزیع حداکثر توان نوری
- لامپ های مورد استفاده در سیستم روشنایی
- استهلاک سیستم روشنایی
- درختان و فضای سبز اطراف جاده ها
- توصیه های روشنایی برای علائم
- روش های محاسبه سیستم های روشنایی جاده ای
- سرمایه گذاری کلی برای نصب سیستم روشنایی جاده ای
- و …
صدمات ناشی از تصادفات در رابطه با عابرین پیاده مشتمل بر صدمات اولیه ناشی از برخورد اتومبیل به بدن عابر و صدمات ثانویه در اثر پرت شدن و سقوط عابر با زمین و ضایعات حاصل از کشیده شدن عابر توسط اتومبیل و یا آسیب های وارده در اثر عبور اتومبیل از روی بدن مصدوم میباشد(۲۹).
مرگ بعلت تصادفات نیز ممکن است در صحنه حادثه و یا در حین انتقال مصدوم به بیمارستان رخ دهد و یا آنکه مصدوم به بیمارستان رسیده و حتی درمانهای اولیه برای وی انجام گیرد، ولی بعلت شدت صدمات فوت نماید. گاهی مصدوم از بیمارستان مرخص شده و هفته ها و بلکه ماهها پس از تاریخ وقوع حادثه فوت مینماید که در اینگونه موارد تعیین دقیق علت مرگ بوسیله کالبد شکافی و مشخص نمودن رابطه علیت بین مرگ و حادثه تصادف، نهایت اهمیت را دارد. عفونت ها و ضعف عمومی ناشی از صدمات وارده از عوارضی است که ممکن است دیر یا زود منجر به مرگ مصدوم گردد. بطور مثال بستری شدن طولانی مدت در رختخواب، متعاقب تصادف خصوصا در سالمندان موجب احتقان حاد ریوی و عفونت شده که متعاقب آن مرگ را در پی دارد(۲۶).
اهداف روشنایی راه ها:
هدف اصلی از تامین روشنایی راه های عمومی (پیاده روها، کوچه ها، خیابانها، جاده ها و بزرگراه ها …) در شب، ایجاد محیطی مناسب برای تردد وسایل نقلیه و اشخاص پیاده میباشد بطوریکه دید سریع، دقیق و راحت امکان پذیر شود.
در مورد وسایل نقلیه روشنایی کافی معابر باعث می شود که راننده موانع موجود را با جزئیات کامل مشاهده کرده و با اطمینان و در فرصت زمانی کافی بتواند از خود عکس العمل نشان دهد، در مورد اشخاص پیاده نیز در صورتیکه معابر به اندازه کافی روشن باشد افراد براحتی قادر خواهند بود محیط اطراف خود را با جزئیات کامل دیده و کارهای مورد نیاز را انجام دهند، همچنین آنها بتوانند به سهولت سایر افراد پیاده، وسایل نقلیه و اشیاء موجود در محیط اطراف خود را مشاهده و تشخیص دهند.
زمانی که روشنایی معابر مطابق با اصول و معیار استاندارد باشد در این حالت اثرات و نتایج آن به قرار ذیل خواهد بود:
الف- کاهش حوادث و سوانح عمومی که عمدتا ناشی از وقوع تصادفات و یا جرائم رانندگی در اوقات شبانه می باشد.
ب-روانی تردد وسایل نقلیه.
ج- امکان ادامه فعالیت های تجاری و صنعتی در شب.
د- ایجاد امنیت و کاهش جرائم به علت نظارت بهتر نیروی انتظامی
ر- امکان گردش و تفریح مردم در شب.
بنابراین تمامی قسمت های مختلف معبر یا راه که از نظر استفاده کنندگان وسایل نقلیه، افراد پیاده، و دوچرخه سواران و نیروی انتظامی……. اهمیت دارد، باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. برای رسیدن به این هدف باید سیستم روشنایی معابر مناسبی طرح و اجرا شود. طراحی این سیستم باید به گونه ای صورت گیرد. که علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز ، شکل ظاهری آن نیز در روز و شب از تشکل و زیبایی لازم بهره مند بوده و تاثیر مناسبی بر ساختمانها و محیط اطراف داشته باشد(۳۰).
روشنایی بندرگاه ها و عملکرد رانندگان
هدف اولیه و اصلی روشنایی در بزرگراه ها، افزایش قابلیت دید رانندگان در بزرگراه و محوطه اطراف آنست، بطوریکه توانایی و عملکرد مطمئن تری را به راننده بدهد. از طرفی قابلیت دید یک شی ، ویژگی است که آنرا از محیط اطرافش قابل تشخیص میکند. این ویژگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند:
- اختلاف روشنایی بین رنگ جسم یا اشیا با زمینه.
- اندازه واقعی جسم و زاویه جسم با زمینه.
- درخشندگی بیشتر زمینه در برابر چیزی که دیده می شود
- طول مدت مشاهده.
ثابت شده است که معیار روشنایی شاخص مناسبی برای بررسی کارایی سیستم های روشنایی نیست، حتی اگر قابلیت دید بعنوان معیاری برای طراحی سیستم های روشنایی انتخاب شود، نمی تواند برای همیشه بر کارایی سیستم دلالت کند.(۳۱)
طراحان سیستم های روشنایی نه فقط باید به میزان نور فراهم شده توسط تاسیسات روشنایی توجه کنند، بلکه باید به نحوی به مسئله پخش نور بر روی آسفالت کف جاده نیز توجه ویژه مبذول دارند. علاوه بر این نحوه توزیع نور، تباین اجسام مشاهده شده توسط راننده را به شکل جدی تحت تاثیر قرار میدهد.
وقتی که درخشندگی پشت سر از درخشندگی جلوی چشم راننده بیشتر باشد، تباین منفی ایجاد می شود. مسلم است که در طراحی روشنایی باید به تاثیرات متقابل بسیاری از فاکتورها توجه داشت زیرا انواع مختلف لامپ ها، حباب لامپ ها، ارتفاع و فضای لامپ ها در خروجی کلی سیستم تاثیر دارند و تواما قابلیت رویت بودن اجسام را در یک موقعیت معین در یک جاده تعیین می کنند.
اصطلاحات رایج در سیستم های روشنایی جاده ای
- شدت روشنایی: شدت روشنایی با کاندیلا عبارتست از شدت نور ساطع شده از یک سانتیمتر جسم سیاه در درجه حرارت ۲۰۴۵ کلوین در جهت عمود بر سطح تقسیم بر عدد ۶۰ را گویند.
- میزان نور یا شار نوری: شار نوری عبارتست از میزان نوری که از هر استرادیان زاویه فضایی خارج می شود را گویند. و واحد اندازه گیری آن لومن می باشد.
- مرکز فوتومتریک: در صورتیکه لامپ را یک منبع نور متمرکز ، بصورت یک نقطه نورانی در نظر بگیریم آن نقطه مرکز فوتومتریک نامیده می شود.
- ارتفاع نصب: فاصله عمودی بین مرکز فوتومتریک و سطح معبر، را ارتفاع نصب گویند.
- آرایش نصب: به نحوه قرار گرفتن پایه های روشنایی نسبت به یکدیگر اطلاق می شود که امروزه آرایش پایه ها شامل چهار حالت نصب زیگزاگ، نصب روبرو، نصب در یک طرف و نصب در وسط است.
- فاصله نصب: فاصله بین دو پایه متوالی در هر حالت نصب را فاصله نصب گویند. این فاصله به موازات خط مرکزی معبر اندازه گیری می شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ روشنایی طبیعی و مصنوعی در محیط کار
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)