• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | عوامل زیان آور محیط کار | عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار | بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها

بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها

بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: عوامل فیزیکی زیان آور محیط کارلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=65697

بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها

0 دیدگاه/در عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار/توسط Sirvan Sheikhi

بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها

بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها

فرمت: pdf  تعداد صفحات: 62

فهرست:

  • اهداف روشنایی راه ها
  • روشنایی بزرگراه ها و عملکرد رانندگان
  • اصطلاحات رایج در سیستم روشنایی جاده ای
  • عوامل موثر در طراحی سیستم روشنایی معابر
  • ملاحظات دید راننده در طراحی سیستم روشنایی
  • انواع سیستم های نصب چراغ
  • معیارهای طراحی روشنایی جاده ها
  • طبقه بندی روکش های جاده ای
  • طبقه بندی توزیع نور چراغ
  • کنترل توزیع حداکثر توان نوری
  • لامپ های مورد استفاده در سیستم روشنایی
  • استهلاک سیستم روشنایی
  • درختان و فضای سبز اطراف جاده ها
  • توصیه های روشنایی برای علائم
  • روش های محاسبه سیستم های روشنایی جاده ای
  • سرمایه گذاری کلی برای نصب سیستم روشنایی جاده ای
  • و …

صدمات ناشی از تصادفات در رابطه با عابرین پیاده مشتمل بر صدمات اولیه ناشی از برخورد اتومبیل به بدن عابر و صدمات ثانویه در اثر پرت شدن و سقوط عابر با زمین و ضایعات حاصل از کشیده شدن عابر توسط اتومبیل و یا آسیب های وارده در اثر عبور اتومبیل از روی بدن مصدوم میباشد(۲۹).

مرگ بعلت تصادفات نیز ممکن است در صحنه حادثه و یا در حین انتقال مصدوم به بیمارستان رخ دهد و یا آنکه مصدوم به بیمارستان رسیده و حتی درمانهای اولیه برای وی انجام گیرد، ولی بعلت شدت صدمات فوت نماید. گاهی مصدوم از بیمارستان مرخص شده و هفته ها و بلکه ماهها پس از تاریخ وقوع حادثه فوت مینماید که در اینگونه موارد تعیین دقیق علت مرگ بوسیله کالبد شکافی و مشخص نمودن رابطه علیت بین مرگ و حادثه تصادف، نهایت اهمیت را دارد. عفونت ها و ضعف عمومی ناشی از صدمات وارده از عوارضی است که ممکن است دیر یا زود منجر به مرگ مصدوم گردد. بطور مثال بستری شدن طولانی مدت در رختخواب، متعاقب تصادف خصوصا در سالمندان موجب احتقان حاد ریوی و عفونت شده که متعاقب آن مرگ را در پی دارد(۲۶).

اهداف روشنایی راه ها:

هدف اصلی از تامین روشنایی راه های عمومی (پیاده روها، کوچه ها، خیابانها، جاده ها و بزرگراه ها …) در شب، ایجاد محیطی مناسب برای تردد وسایل نقلیه و اشخاص پیاده میباشد بطوریکه دید سریع، دقیق و راحت امکان پذیر شود.

در مورد وسایل نقلیه روشنایی کافی معابر باعث می شود که راننده موانع موجود را با جزئیات کامل مشاهده کرده و با اطمینان و در فرصت زمانی کافی بتواند از خود عکس العمل نشان دهد، در مورد اشخاص پیاده نیز در صورتیکه معابر به اندازه کافی روشن باشد افراد براحتی قادر خواهند بود محیط اطراف خود را با جزئیات کامل دیده و کارهای مورد نیاز را انجام دهند، همچنین آنها بتوانند به سهولت سایر افراد پیاده، وسایل نقلیه و اشیاء موجود در محیط اطراف خود را مشاهده و تشخیص دهند.

زمانی که روشنایی معابر مطابق با اصول و معیار استاندارد باشد در این حالت اثرات و نتایج آن به قرار ذیل خواهد بود:

الف- کاهش حوادث و سوانح عمومی که عمدتا ناشی از وقوع تصادفات و یا جرائم رانندگی در اوقات شبانه می باشد.

ب-روانی تردد وسایل نقلیه.

ج- امکان ادامه فعالیت های تجاری و صنعتی در شب.

د- ایجاد امنیت و کاهش جرائم به علت نظارت بهتر نیروی انتظامی

ر- امکان گردش و تفریح مردم در شب.

بنابراین تمامی قسمت های مختلف معبر یا راه که از نظر استفاده کنندگان وسایل نقلیه، افراد پیاده، و دوچرخه سواران و نیروی انتظامی……. اهمیت دارد، باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. برای رسیدن به این هدف باید سیستم روشنایی معابر مناسبی طرح و اجرا شود. طراحی این سیستم باید به گونه ای صورت گیرد. که علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز ، شکل ظاهری آن نیز در روز و شب از تشکل و زیبایی لازم بهره مند بوده و تاثیر مناسبی بر ساختمانها و محیط اطراف داشته باشد(۳۰).

روشنایی بندرگاه ها و عملکرد رانندگان

هدف اولیه و اصلی روشنایی در بزرگراه ها، افزایش قابلیت دید رانندگان در بزرگراه و محوطه اطراف آنست، بطوریکه توانایی و عملکرد مطمئن تری را به راننده بدهد. از طرفی قابلیت دید یک شی ، ویژگی است که آنرا از محیط اطرافش قابل تشخیص میکند. این ویژگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند:

  • اختلاف روشنایی بین رنگ جسم یا اشیا با زمینه.
  • اندازه واقعی جسم و زاویه جسم با زمینه.
  • درخشندگی بیشتر زمینه در برابر چیزی که دیده می شود
  • طول مدت مشاهده.

ثابت شده است که معیار روشنایی شاخص مناسبی برای بررسی کارایی سیستم های روشنایی نیست، حتی اگر قابلیت دید بعنوان معیاری برای طراحی سیستم های روشنایی انتخاب شود، نمی تواند برای همیشه بر کارایی سیستم دلالت کند.(۳۱)

طراحان سیستم های روشنایی نه فقط باید به میزان نور فراهم شده توسط تاسیسات روشنایی توجه کنند، بلکه باید به نحوی به مسئله پخش نور بر روی آسفالت کف جاده نیز توجه ویژه مبذول دارند. علاوه بر این نحوه توزیع نور، تباین اجسام مشاهده شده توسط راننده را به شکل جدی تحت تاثیر قرار میدهد.

وقتی که درخشندگی پشت سر از درخشندگی جلوی چشم راننده بیشتر باشد، تباین منفی ایجاد می شود. مسلم است که در طراحی روشنایی باید به تاثیرات متقابل بسیاری از فاکتورها توجه داشت زیرا انواع مختلف لامپ ها، حباب لامپ ها، ارتفاع و فضای لامپ ها در خروجی کلی سیستم تاثیر دارند و تواما قابلیت رویت بودن اجسام را در یک موقعیت معین در یک جاده تعیین می کنند.

اصطلاحات رایج در سیستم های روشنایی جاده ای

  • شدت روشنایی: شدت روشنایی با کاندیلا عبارتست از شدت نور ساطع شده از یک سانتیمتر جسم سیاه در درجه حرارت ۲۰۴۵ کلوین در جهت عمود بر سطح تقسیم بر عدد ۶۰ را گویند.
  • میزان نور یا شار نوری: شار نوری عبارتست از میزان نوری که از هر استرادیان زاویه فضایی خارج می شود را گویند. و واحد اندازه گیری آن لومن می باشد.
  • مرکز فوتومتریک: در صورتیکه لامپ را یک منبع نور متمرکز ، بصورت یک نقطه نورانی در نظر بگیریم آن نقطه مرکز فوتومتریک نامیده می شود.
  • ارتفاع نصب: فاصله عمودی بین مرکز فوتومتریک و سطح معبر، را ارتفاع نصب گویند.
  • آرایش نصب: به نحوه قرار گرفتن پایه های روشنایی نسبت به یکدیگر اطلاق می شود که امروزه آرایش پایه ها شامل چهار حالت نصب زیگزاگ، نصب روبرو، نصب در یک طرف و نصب در وسط است.
  • فاصله نصب: فاصله بین دو پایه متوالی در هر حالت نصب را فاصله نصب گویند. این فاصله به موازات خط مرکزی معبر اندازه گیری می شود.

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

 

حجم: 2.2 MB فرمت: pdf آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

حتما بخوانید:

⇐ روشنایی طبیعی و مصنوعی در محیط کار

⇐ پاورپوینت روشنایی و راحتی

⇐ ارزیابی روشنایی موضعی و عمومی بخش های مختلف بیمارستان

⇐ روشنایی و نوبت کاری

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این نوشته
  • اشتراک گذاری در Facebook
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در واتس اپ
  • اشتراک گذاری در LinkedIn
  • اشتراک گذاری در Reddit
  • اشتراک گذاری با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2021/10/Road-lighting-system-at-night.jpg 359 700 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2021-10-28 09:22:302021-10-28 09:22:30بررسی سیستم روشنایی شب در جاده ها
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران maniii
  • آواتار کاربران Kushki
  • آواتار کاربران s.gh
  • آواتار کاربران milad_yari6969
  • آواتار کاربران zahrasetooneh
  • آواتار کاربران maryam karimi
  • آواتار کاربران [email protected]
  • آواتار کاربران fereshte12
  • آواتار کاربران sanasahafamin
  • آواتار کاربران Aliesmaeili120

تعداد کاربران ویژه: 22232

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه





تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
اسکرول به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 16653 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید + =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید + =

برگشت برای ورود به سایت