بررسی تناسب ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان و ابعاد میز و صندلی مدارس
بررسی تناسب ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان و ابعاد میز و صندلی مدارس
فرمت: Word تعداد صفحات: 15
این متن برگرفته از ترجمه مقاله زیر است.
Arefi MF, Pouya AB, Poursadeqiyan M. Investigating the match between anthropometric measures and the classroom furniture dimensions in Iranian students with health approach. A systematic review. J Edu Health Promot 2020;12:XX.
چکیده:
زمینه: ارگونومی مدارس از جمله مهمترین موارد قابل توجه در آموزش و پرورش دانش آموزان است. تناسب ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان و ابعاد میز و صندلی مدارس یکی از مهمترین چالش های ارگونومی مدارس است. لذا در این مقاله برآن شدیم که مروری کامل بر مطالعاتی که بر وضعیت تناسب ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان و ابعاد میز و صندلی مدارس ایران انجام دهیم.
مواد و ورش ها: یک جستجوی نظامند در پایگاه های داده شامل Google Scholar، SID، PUBMED IRANDOC, MEDLIBو Science Direct با استفاده از کلمات کلیدی تا مارس سال 2020 انجام گرفت. همچنین لیست منابع مطالعات کلیدی برای یافتن مقالات اضافی که ممکن بود از طریق جستجوی نظامند به دست نیامده باشد اسکن شد.
يافته ها: 11 مطالعه معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. نتایج مطالعات انجام شده نشان داد که در تمام مدارس مورد بررسی بین ابعاد آنتروپومتریک دانش اموزان و ابعاد میز و صندلی ها تناسب وجود نداشته است. این عدم تناسب در مقاطع مختلف و در مدارس دخترانه و پسرانه نیز مشهود بوده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده عدم تناسب میز و نیمکت ها در مدارس با دانش آموزان بوده است. بنابراین بایستی طراحی و خرید تجهیزات متناسب با ابعاد آنتورپومتریک جامعه استفاده کننده باشد. لزوم بروز بودن داده های بانک آنتروپومتری ملی دانش آموزان هم می تواند به این تناسب در هر زمان کمک نماید.
Key words: ergonomics, schools, anthropometry, student, iran
مقدمه:
آنتروپومتري عبارت است از سنجش و اندازه گيری ابعاد و اندازه ها و مشخصات بدني افراد جهت طراحي تجهيزات و فضاهاي كاري(1). دانش آموزان نیمی از روز را در مدرسه سپری می کنند. و مدت زمان زیادی را در بر روی صندلی ها و نیکمت های می نشیند. خم شدن به سمت جلو و یا پوسچر ایستاتیک از جمله عواملی است که می تواند بر ستون فقرات فرد به ویژه به دیسک های بین مهره های آن ها وارد کند(2). مطالعات نشان داده عمدتا تمام میز و صندلی ها و نیمکت ها در مدارس دارای اندازه و ابعاد یکسان بوده و با جثه افراد استفاده کننده ندارد تطابقی ندارند(3). در مطالعه ای در آمریکا 74 دانش آموز یازده تا سایزده ساله بررسی شدند و از این میان تنها 18.9 درصد آنها با ابعاد میز تناسب داشتند و برای سایرین عمق و ارتفاع صندلی بیش از حد بوده است(4).
نتایج پژوهش ها حاکی از آنست که این عدم تناسب به مرور زمان می تواند سبب درد در ساقه پا، کف پا، زانو و گردن و شانه و کمر گردد. همچنین سبب اختلال در گردش خون، واریس سیاهرگی نیز بشود(5) امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی به زندگی دیجیتال و استفاده از فضای مجازی و کامپیوتر در کودکان کمردرد این قشر بعنوان یک مشکل بهداشتی مورد توجه است(6) براساس آمارها سالانه در آمریکا بالغ بر 25 میلیون دلار به هزینه های ناشی از کمردرد غیر اختصاصی دانش آموزان تخصیص می یابد که بخشی از این این کمردردها ناشی از عدم وجود تناسب بین ابعاد بدنی دانش آموزان و ابعاد میز و نیمکت یا صندلی آنها است(7).
مطالعات نشان داده عدم مطابقت بين طول نشيمنگاه صندلی و طول پا رابطه معناداری سبب نشتن نامناسب شده همچنين عدم مطابقت بين ارتفاع آرنج در حالت نشسته و ارتفاع ميز رابطه معناداري با درد شانه و گردن دارد(8) نامناسب بودن ابعاد میز و صندلی ها سبب نشتن نامناسب و تنش زا شده و به خاطر آن علاوه بر بروز اختلالات اسکلتی-عضلانی در تمرکز و یادگیری دانش آموزان نیز سبب اختلال می شود(9). در حالی که نیمکت های مطابق با اصول ارگونومی می تواند از گردن درد، کمردرد دانش آموزان جلوگیری کرده و خستگی آنان را کاهش دهد.(10)
مطالعاتی در ایران در شهرهای مختلف به منظور بررسی تناسب بین ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان و صندلی ها در مدارس صورت گرفته است(10-21). برخی مطالعات ضمن تاکید بر عدم تکیه بر استانداردهای خارجی براي طراحی، بر تعیین استانداردهای لازم از ابعاد آنتروپومتریکی داخل کشور توصیه نموده است(22) چرا که ابعاد مناسب میز و صندلی ها با اندازه گیری ابعاد انتروپومتریک دانش آموزان بدست می آید(8). و در برخی مطالعات بانک اطلاعات آنتروپومتریک دانش آموزان نیز تهیه و تدوین شده است(23). همچنین یک مطالعه مروری به منظور آنالیز داده های آنتروپومتری دانش آموزان ایرانی در سال 2016 انجام شده است اما در این مطالعه تنها دانش آموزان دوره ابتدایی پرداخته شده است.(24)
با توجه به اینکه دانش آموزان جمعیت زیادی را به خود اختصاص می دهند و آمار ها نشان داده حدود 20 میلیون دانش آموز در ایران وجود دارد(23) و با عنایت به اینکه دانش آموزان آینده سازان هر جامعه ای هستند توجه به سلامت آنها دارای اهمیت است بنابراین هدف از مطالعه حاضر مروری بر مطالعات صورت گرفته در زمینه بررسی تناسب تجهیزات مدرسه و ابعاد آنتروپومتریک دانش آموزان مدارس ایران است. تا با بررسی وضع موجود راهکارهای مدنظر را ارائه دهد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ بررسی فاکتورهای ارگونومیکی کوله پشتی و میزان عدم تناسب ابعاد آن در دانش اموزان
⇐ بررسی سطح آگاهی دانشجویان در زمینه تغذیه و نگهداری مواد غذایی در شرایط بحران
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)