بادبزن ها و هواکش ها در تهویه صنعتی
بادبزن ها و هواکش ها در تهویه صنعتی
بادبزن ها و هواکش ها در تهویه صنعتی
فرمت: PDF تعداد صفحات: 57
فهرست:
- مقدمه
- انواع هواکش ها
- هواکش گریز از مرکز و اجزای آن
- سیستم محرکه هواکش
- تعاریف و مفاهیم اصلی
- مبانی کار بادبزن ها و هواکش ها
- سرعت و میزان گذر هوای بادبزن و هواکش
- قوانین بادبزن ها و هواکش
- فشار استاتیک سیستم
- نقطه کار و عملکرد بادبزن یا هواکش
- تطبیق منحنی کار بادبزن یا هواکش با منحنی مشخصه سیستم
- میزان کارآیی بادبزن یا هواکش
- مشکلات ناشی از دور در دقیقه هواکش
مقدمه
بادبزن و یا هواکش قلب سیستم تهویه است. این وسایل میزان جریان گاز را در نقطه تولید آلودگی در فرآیند از طریق وسایل کنترل آلودگی کنترل می کنند. بادبزن ها یا هواکش ها انرژی لازم برای جریان گاز را (که بعنوان افت فشار اندازه گیری می شود) جهت فائق آمدن بر مقاومت جریان گازی که در اثر مجاری و یا سایر وسایل کنترل کننده آلودگی بوجود آمده است تأمین می نمایند. لذا داده های مربوط به کارآیی بادبزن (هواکش) در طول بازرسی و سایر ارزشیابی هایی که به منظور تعیین کارآیی آنها مورد استفاده قرار می گیرد حائز اهمیت هستند.
انوع هواکش ها
انواع هواکش ها شامل محوری و گریز از مرکز هستند. اغلب هواکش هایی که بمنظور کنترل سیستم های آلودگی هوا مورد استفاده قرار می گیرند از نوع هواکش های سانتریفوژی یا گریز از مرکز هستند. در شکل (۱) یک هواکش از نوع محوری نشان داده شده است. واژه محوری به استفاده از یکسری از تیغه های هواکش که روی یک شفت در حال چرخش قرار می گیرد اطلاق می گردد. هواکشی که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد نوعی از هواکش های محوری است.
شکل ۱- هواکش محوری
هواکش گریز از مرکز
این هواکش، هواکشی است که مشتمل بر چرخ مرکبی است که بر روی توپی آن تعدادی تیغه قرار گرفته شده است. همانطوری که در شکل (۲) نشان داده شده است، توپی بر روی یک شفتی قرار گرفته که از میان قاهر یا محفظه هواکش عبور و به گردش در می آید. جریان گاز از طریق کنار چرخ بادبزن ۹۰ درجه چرخیده و همین طوری که از بالای تیغه ها عبور میکند شتاب می گیرد. واژه گریز از مرکز به مسیر جریان گازی که از محفظه هواکش عبور می کند اطلاق می شود. هواکش های گریز از مرکز باعث افزایش فشار زیاد در جریان گاز می شوند. بعلت آنکه این هواکش ها برای فرآیندهای صنعتی و سیستم های کنترل آلودگی هوا بسیار مناسب هستند در اینجا بحث بیشتری در خصوص آنها خواهد شد.
شکل ۲- اجزاء یک هواکش گریز از مرکز
اجزاء هواکش های گریز از مرکز
اصلی ترین قسمت یک هواکش گریز از مرکز شامل چرخ، قاب یا محفظه، سیستم محرکه و سیستم تعدیل کننده ورودی و یا خروجی است. طرحهای وسیعی از این نوع از هواکش ها جهت کاربردهای مختلفی ساخته و به بازار عرضه شده است.
سیستم محرکه هواکش: در کلیه هواکش ها توان مورد نیاز معمولا توسط یک الکتروموتور تأمین می شود. در هواکش های کوچک الکتروموتور بر روی هواکش نصب می شود. اما در هواکش های بزرگ الكتروموتور از هواکش جدا بوده و ممکن است انتقال حرکت از الکتروموتور به پره ها با تیغه ها بطور مستقیم، تسمه ای و یا متغیر باشد. لذا سیستم متحركه هواکش تعیین کننده سرعت چرخ آن و اندازه ای است که این سرعت می تواند تغییر کند. در سیستم محرکه مستقیم، چرخ هواکش مستقیما به شفت موتور متصل است. این حالت به این معنی است که سرعت چرخ هواکش مساوی سرعت چرخش موتور آن است. لذا با این سیستم حرکتی سرعت هواکش قابل تغییر نیست. در سیستم تسمه دار با استفاده از چندین تسمه در یک سری فولی که بر روی شفت موتور و چرخ نصب شده است چرخ بحرکت در می آید. این سیستم در شکل (۳) نشان داده شده است.
شکل ۳- هواکش گریز از مرکز به همراه پولی های موتور و چرخ
تسمه ها انرژی مکانیکی موتور را به تیغه های هواكش منتقل می کنند. سرعت چرخ هواکش یا بادیزن عبارتست از نسبت قطر قرقره موتور هواکش یا بادبزن به قطر قرقره چرخ آن که در معادله (۱) نشان داده شده است:
rpmFan = rpm(Motor) ×D(Motor)/DFan
rpmfan = سرعت، تعداد دورها در دقیقه هواکش یا بادبزن
rpmMotor = سرعت موتور با تعداد دورها در دقیقه موتور هواکش یا بادبزن (سرعت اسمی هواکش یا بادبزن)
DFan = قطر چرخ قرقره هواکش یا بادبزن بر حسب اینچ
DMotor = قطر قرقره موتور هواکش یا بادبزن بر حسب اینچ
در هواکش های تسمه ای، سرعت چرخ به شرط آنکه تسمه شل نباشد، ثابت است. شل شدن تسمه معمولا باعث کاهش سرعت چرخ آن تا چند صد دور در دقیقه و ایجاد صدای قابل توجهی می گردد. اگر لازم باشد که سرعت چرخ را در هواکش یا بادبزن های تسمه دار تغییر دهیم، در اینصورت موتور و یا قطر فولی چرخ متناسب با آن نیز تعویض گردند. بهرحال، محدوده های ایمن و معینی وجود دارد که بتوان سرعت هواکش ها یا بادبزن ها را افزایش داد. در صورتیکه سرعت گردش چرخ هواکش یا بادبزن زیاد از حد گردد ، این امر موجب متلاشی شدن آنها می گردد.
در هواکش های با دور یا حرکت قابل تغییر از اتصالات هیدرولیکی یا مغناطیسی که به کاربر اجازه کنترل سرعت چرخ را بدون وابستگی به سرعت موتور می دهد استفاده می شود. کنترل های مربوط به سرعت هواكش اغلب با سیستم های اتوماتیک ترکیب می شوند تا میزان کارآیی مطلوب بادبزن یا هواکش را در شرایط عملیاتی فرآیندهای مختلف ثابت نگه دارد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)