ایمنی کلایمر و الزامات و استانداردهای تعریف شده
ایمنی کلایمر و الزامات و استانداردهای تعریف شده
ایمنی کلایمر و الزامات و استانداردهای تعریف شده
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 12
کلایمر (کلایمبر) که به لحاظ تلفظ در زبان فارسی کلایمر خوانده می شود همانند تمبر که تمر خوانده می شود، دستگاه جایگزین برای داربست های فلزی در کارهای صنعتی و ساختمانی می باشد. در کشورهای پیشرفته استفاده از کلایمر از جایگاه خاصی برخوردار می باشد و جای خود را در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، صنعت پتروشیمی، صنعت راه سازی و نیروگاهی پیدا کرده است در نتیجه برای رعایت حداقل ها در خصوص تولید سیستم های مختلف کلایمرها، استانداردهایی تدوین شده است که در ادامه توضیحات تکمیلی ارائه می گردد.
الزامات تعریف شده برای کلایمرها
کلایمر، دستگاه جایگزین برای داربست های فلزی در کارهای صنعتی و ساختمانی می باشد. در کشورهای پیشرفته استفاده از کلایمر از جایگاه خاصی برخوردار می باشد و جای خود را در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، صنعت پتروشیمی، صنعت راه سازی و نیروگاهی پیدا کرده است در نتیجه برای رعایت حداقل ها در خصوص تولید سیستم های مختلف کلایمرها، استانداردهایی تدوین شده است که شرکت های تولید کننده ملزم به رعایت حداقلی این استانداردها می باشند.
مرجع:
The new standard, “Scaffolding Safety Requirements” (ANSI/ASSE A۱۰٫۸ received final ,۲۰۱۱)
ANSI approval on August ۳۱, ۲۰۱۱ and will become effective on February ۱۳, ۲۰۱۲
تعریف: یک ست کلایمر از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که بر اساس اولویت ایمنی می تواند تقسیم بندی زیر را انجام داد:
۱- وینچ کلایمر، مهمترین بخش در کلایمرها بوده و وظیفه تامین نیروی لازم برای بالابری را برعهده دارد و این وینچ ها بر دو نوع برقی یا دستی طراحی و تولید می گردند. ظرفیت این کلایمرها نسبت به مشخصات مواد بکار رفته توسط شرکت تولید کننده تعریف می گردد.
۲- سیستم های امنیتی جانبی، شامل سیستم ترمز block stop به ازای هر موتور و وینچ کلایمر می باشد و استفاده از این سیستم ترمز در هر دو وینچ برقی و دستی ضروری می باشد و شرکت هایی تولیدی موظف اند در ست کلایمر دو عدد ترمز block stop با سیم بکسل مستقل امنیتی استفاده نمایند.
۳- سیستم ترمز حساس به سرعت، این سیستم ترمز در موارد خاص و با توجه به صلاح دید کارشناسان نصب مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن در مواقعی ضرورت دارد. تاکید می گردد که استفاده از این سیستم ترمز در وینچ های دستی لازم و ضروری می باشد.
۴- سیستم ترمز اوور لود: این سیستم ترمز در هر دو مدل وینچ برقی و وینچ دستی بایستی مورد استفاده قرار گیرد تا در صورت وارد آمدن بار بیش از حد، سیستم های دستگاه به صورت اتوماتیک قفل نمایند.
۵- در وینچ کلایمر برقی علاوه بر موارد بالا، سیستم ترمز لنتی نیز بایستی وجود داشته باشد تا دستگاه در ارتفاع به صورت اتوماتیک قفل گردد. لازم به تاکید است که در وینچ دستی موتور و گیربکس وجود ندارد در نتیجه اگر سیستم ترمز لنتی درست عمل ننماید امکان سرخوردن دستگاه روی سیم بکسل وجود دارد.
۶- سیم بکسل. سیم بکسل در کلایمر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و بایستی استاندارد تعریف شده برای آنها رعایت گردد. بصورت کلی دو نوع سیم بکسل در وینچ کلایمرهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:
wire rope: diameter: ۸ until ۹ , construction:۶*۱۹+IWRC, minimum tensile strength:۱۷۷۰ MPA
در توضیح الزامات تاکید می گردد که بابستی سیم بکسل حداقل قطر ۸ را داشته و حتما هسته فولادی مورد استفاده قرار بگیرد.
۷- کابین یا پلت فرمز قرار گیری کاربران کلایمر . کابین محل قرار گیری کاربران دستگاه کلایمر می باشد و الزامات زیر برای این نوع کابین ها تعریف شده است که عبارت است از:
- ۷-۱. کابین ها در دو مدل فلزی و آلومینیومی طراحی و ساخت می گردد و بایستی مد نظر قرار دارد که سازه اصلی کابین m۱۲ ضرورتا از پروفیل های فلزی باشد و سازه های تصال وینچ ها نیز فلزی بوده و وینچ دستگاه حداقل به چهار عدد پیچ به سازه کابین متصل گردد. کاینب های مدولار ماکزیمم طول با دو عدد وینچ ۶ متر می باشد و کابین مدولار با پیچ و مهره بایستی به هم متصل گردد.
نکته: برای کابین هایی با طول بیش از ۶ متر تا ۱۰ متر از سه عدد وینچ مورد استفاده قرار بگیرد و در کلایمرهای مکانیکی طول ماکزیمم کابین ۶ متر خواهد بود.
- ۷-۲. کابین های مدولار به صورت پارت های ۱ تا ۶ متری بوده و توسط پیچ و مهرهایی با مشخصات حداقل m ۱۲ به هم متصل گردند.
- ۷-۳. هر کابین بایستی توسط ۴ عدد سم بکسل حداقل نمره ۸ هسته فولادی از سازه های مهار کننده آویزان گردد.
نکته خیلی مهم: در این استاندارد تاکید می گردد که سیستم کلایمر در یک ست دستگاه حداقل بایستی ۴ عدد سم بکسل داشته باشد و وینچ کلایمر دستگاهی است که روی سیم بکسل مثل کوهنوردان بالا و پایین می رود و به هیچ عنوان سیم بکسل را روی یک فولی یا محفظه خاص جمع نمی کند. در تعریف این استاندارد، کلیه سیستم های نفربری را که در آن سیم بکسل روی یک فولی جمع می گردد را رد کرده و تاکید می کند که بالابرهای مصالح بر ساختمانی صرفا برای حمل مصالح طراحی شده و برای نفربری نمی باشد.
۸- سازه های مهار کننده بالای ساختمان. برای نگه داشتن وزن کابین و بار وارد بر آن از سازه های مهار کننده استفاده می گردد و برای این سازه نیز الزامات خاص تعریف شده که از اهم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ۸-۱. سازه های مهار کننده بایستی از پروفیل های فلزی استفاده گردد و به هیچ عنوان نبایستی برای کاهش وزن از متریال های دیگر استفاده شود.
- ۸-۲. ضریب اطمینان طراحی شده برای گزاشتن وزنه های تعادل بایستی حداقل ۲ باشد. به فرض اگر ظرفیت دستگاه در ۸۰۰ کیلوگرم تعریف شده است. حداقل بایستی وزنه های تعادل به ازای ۱۶۰۰ کیلوگرم در نظر گرفته شود.
- ۸-۳. وزنه های تعادل بایستی حالت صلب و جامد داشته باشند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)