ایمنی انتقال لوله ای مواد شیمیایی
ایمنی انتقال لوله ای مواد شیمیایی
ایمنی انتقال لوله ای مواد شیمیایی
فرمت: pdf تعداد صفحات: 26
فهرست:
- مقدمه
- استانداردهای رنگ لوله ها
- حفاظت از لوله ها
- ماهیت خوردگی
- انواع خوردگی
- حفاظت کاتدی
- نشت
- راهنمای عملی برای بازرسان و کارشناسان ایمنی
مقدمه
بسیاری از گازها و مایعات (گاهی نیز مواد پودری شکل) در صنعت، از محل تخلیه کشتی یا راه آهن به صنعت و حتی در میان شهرها درون لوله انتقال می یابند. لوله هایی که برای انتقال مواد به کار می روند ممکن است رویا زیر سطح زمین کار گذاشته شوند. غالبا درون کارخانه، لوله ها روی زمین (بیشتر در ارتفاع شش متری) و در فاصله های طولانی تر (در شهرها یا میان شهرها و حتی در بستر دریاها)، «خط لوله » در یک ترانشه یا دالان آدم رو در زیر سطح زمین قرار می گیرد. البته در نقاطی که کندن زمین صرفه اقتصادی ندارد زمین های سنگی) در فاصله میان شهرها نیز ممکن است بخشی از خط لوله روی سطح زمین کار گذاشته شود که اقدامات احتیاطی ویژه می طلبد. در صنعت، قطر لوله ها معمولا با واحد اینچ بیان شده و به عنوان یکی از اطلاعات اصلی برای شناسایی راحت تر خطوط لوله از هم به کار میرود.
استانداردهای رنگ لوله ها
از دیدگاه ایمنی، شناسایی صحیح سیال درون لوله به ویژه در مواردی که خطوط لوله زیادی در کنار هم احداث شده اند بسیار حیاتی است. برای معرفی محتویات درون لوله ای که از روی زمین می گذرد، باید لوله برابر استانداردی معتبر رنگ آمیزی شود. دو استاندارد 1710-BS و 4800-BS رنگ آمیزی لوله های انتقال دهنده مواد را توصیف کرده اند. در ایران نیز این دو استاندارد شناخته شده و اغلب توسط صنایع به ویژه صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.
بر اساس این استانداردها ۴۵ سانتی متر از لوله رنگ می شود. این مقدار به سه قسمت ۱۵ سانتی متری تقسیم میشود. در مواردی که هدف از رنگ آمیزی تنها شناسایی نوع کلی سیال درون لوله باشد، هر سه قسمت با یک رنگ، رنگ آمیزی می شوند. در مواردی که باید هویت اختصاصی سیال درون لوله مشخص شود، رنگ قسمت میانی از دو قسمت جانبی متمایز خواهد بود. رنگ قسمت میانی (رنگ ایمنی یا کد) نشان دهنده نوع ماده درون لوله بوده و در قسمت جانبی به عنوان رنگ شناسایی اصلی یا رنگ پایه شناخته می شود. در راهنمای رنگ آمیزی خطوط لوله شرکت ملی پتروشیمی ایران طول رنگ قسمت میانی ۱۰ سانتی متر در نظر گرفته شده است (شکل ۱). وجود رنگ پایه همچنین جهت ایجاد تمایز و تفکیک بهتر رنگ ایمنی از رنگ تزیینی خط لوله است. رنگ ایمنی می تواند تک رنگ یا سه رنگ باشد.
شکل 1. روش رنگ آمیزی خطوط لوله
نام های ذکر شده برای رنگ ها (مانند سبز، آبی یا قهوه ای) برای راهنمایی کلی هستند. زیرا تولید کنندگان رنگ ممکن است برای یک رنگ نام های متفاوتی را برگزینند. از این رو، شناسایی رنگ ها در صنعت بر اساس کد و مرجع شناسایی رنگ صورت می گیرد. برای جلوگیری از برداشت های متفاوت از رنگ ها از مرجع شناسایی رنگ استاندارد BS استفاده می شود. رنگ های شناسایی اصلی در استاندارد BS بر طبق جدول ۱ هستند. همچنین رنگ های ایمنی یا کد نیز بر اساس جدول ۱ تعریف می شوند.
جدول ۱. رنگ های شناسایی اصلی (پایه) در استاندارد BS4800
محتویات خط لوله |
نام رنگ شناسایی |
مراجع شناسایی رنگ BS |
آب |
سبز | 12D45 |
بخار | نقره ای – طوسی |
10A03 |
سوخت ها (مایعات قابل اشتعال حیوانی، گیاهی، آلی) |
قهوه ای | 06C39 |
گاز | زرد اخرایی |
08C35 |
اسیدها و بازها |
بنفش | 22C37 |
هوا | آبی روشن |
20E51 |
سایر مایعات |
سياه | 00E53 |
سرویس های الکتریکی و داکت های تهویه | نارنجی |
06E51 |
جدول ۲. رنگ های ایمنی در استاندارد BS4800
رنگ ایمنی |
مرجع رنگ BS |
قرمز |
53E40 |
زرد |
51E08 |
آبی |
53E18 |
در جدول ۳ رنگ های پایه و ایمنی خطوط لوله مشخص شده اند.
جدول ۳. رنگ آمیزی لوله های انتقال دهنده برخی از مواد (استاندارد BS-1710 وBS-4800)
محتویات لوله |
رنگ پایه | رنگ ایمنی
(رنگ کد) |
رنگ پایه | ||
آب شرب | سبز | آبی |
سبز |
||
آب سیستم های خنک کننده |
سبز | سفید | سبز | ||
آب تغذیه کننده دیگهای بخار | سبز | قرمز پر رنگ | سفید | آبی قرمز پر رنگ |
سبز |
آب مقطر |
سبز | قرمز پر رنگ | سبز زمردی | آبی قرمز پر رنگ |
سبز |
آب جوش کمتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد |
سبز | آبی | قرمز پر رنگ | آبی | سبز |
آب جوش بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد | سبز | قرمز پر رنگ | آبی | قرمز پر رنگ |
سبز |
آبی که از خنک کننده به ماشین آلات می رود |
سبز | سفید | آبی | سفید | سبز |
آب آتش نشانی | سبز | قرمز |
سبز |
||
هوای فشرده |
آبی روشن | ||||
بخار آب | نقره ای |
|
|||
فاضلاب |
مشکی | ||||
کانال ها و لوله های حاوی سیم برق | نارنجی |
|
|||
گاز مایع |
زرد اخرایی | سبز زمردی | زرد اخرایی | ||
گاز شهری | زرد اخرایی | زرد |
زرد اخرایی |
||
گازوئیل |
قهوه ای | سفید | قهوه ای | ||
سوخت کوره (مازوت) | قهوه ای |
|
|||
روغن های روان ساز |
قهوه ای | سبز زمردی | قهوه ای | ||
مواد شیمیایی (اسید و بازو..) | بنفش |
|
در شکل ۲ ترکیب رنگ برای لوله های انتقال آب، روغن، مبرد، و سایر خطوط بر اساس استاندارد BS ۲۰۱۴-۱۷۱۰ به صورت رنگی ارایه شده است.
شکل ۲- کدگذاری رنگی لوله های آب، روغن ها و روان کننده ها، مبردها، و سایر خطوط با استاندارد BS۱۷۱۰
رنگ آمیزی خطوط لوله در محل های زیر باید صورت پذیرد:
- ابتدا و انتهای خطوط لوله
- انشعابات
- ۱/۵متر دور از انشعاب به طرف تجهیزات
- دو طرف شیرها، تجهیزات، دیواره ها و تیغه ها
- ورودی و خروجی ها (محل هایی که لوله از طریق سقف یا کف و دیوارها به ساختمان داخل شده یا از آن خارج می شود)
- سایر نقاطی که شناسایی خطوط لوله در آنجا ضروری باشد.
با توجه به توضیحات ارایه شده، رنگ آمیزی خطوط لوله می تواند به سه شکل صورت پذیرد:
- به کارگیری رنگ های شناسایی اصلی به تنهایی
- به کارگیری توام رنگ شناسایی اصلی و رنگ ایمنی (رنگ کد)
- به کارگیری رنگ شناسایی اصلی به همراه کدهای رنگی خاصی که کاربر آنها را تعریف کرده است.
در مواردی که فقط تعیین ماهیت اصلی سیال مورد نیاز باشد، تمام طول لوله یا نواری ۱۵ سانتی متری از طول لوله در محل هایی که پیشتر ذکر شد با رنگ های شناسایی اصلی رنگ آمیزی می شوند. در مواردی که ماهیت اصلی و دقیق سیال درون لوله باید تعیین گردد از شیوه دوم استفاده می شود. در این شیوه طول خط لوله یا بخشی از آن با رنگ شناسایی اصلی رنگ آمیزی شده و رنگ های ایمنی به صورت نوارهایی در میانه رنگ شناسایی زده می شود (شکل 3).
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ استاندارد تعیین رنگ لوله ها و مایعات داخل مخازن
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)