ايمني نقاله ها
ايمني نقاله ها
ایمنی نقاله ها
این پست در تاریخ 96/11/26 بروزرسانی شده است و پاورپوینت ایمنی نوار نقاله پیوست شده است.
چکیده: عصر صنعت و تکنولوژی در جهان و رقابت شرکت ها برای تولید سریع با راندمان بالا و استفاده از زمان بهتر و حمل سریع مواد با تعداد کارگران کمتر برای کاهش هزینه ها و سوددهی بیشتر مهندسان دست به ساخت وسائلی زدند، که با ساخت این وسائل ونصب آن در کارخانه ها به اهداف خود دست یافتند. یکی از این وسائل نوار نقاله ها هستند،که در اغلب کارخانه ها می توان آنهارا در حالی که خط وسیعی را به خود اختصاص داده اند، مشاهده نمود، که ابزار بسیار مهمی برای تولید بشمار می آید. در این میان برای استفاده بهینه از نقاله ها و هر چه ایمنتر کردنشان در مقابل کارگران لازم است سیستم هایی طراحی گردند، که از خطرات و بروز حوادث بکاهد. پژوهش حاضر مقاله ای است که با استفاده از منابع معتبر داخلی و خارجی در مورد انواع نقاله ها، ساختمان نقاله ها، تجهیزات ایمنی، کلیدهای حفاظتی، قوانین ایمنی نقاله ها، مناطق ممنوعه و خطرات بحث و بررسی کرده است.
مقدمه
عصر صنعت و تکنولوژی در جهان و رقابت شرکت ها برای تولید سریع با راندمان بالا و استفاده از زمان بهتر و حمل سریع مواد با تعداد کارگران کمتر برای سوددهی بیشتر، مهندسان دست به ساخت وسائلی زدند که با ساخت این وسائل و نصب آن در کارخانه ها به اهداف خود دست یافتند. یکی از این وسائل نقاله ها هستند که در اغلب کارخانه ها می توان آنرا مشاهده کرد که خط وسیعی را به خود اختصاص داده اند و ابزار بسیار مهمی برای تولید بشمار می آیند. در این میان برای استفاده بهینه از این نقاله ها و هرچه ایمنتر کردنشان در مقابل کارگران لازم است دست به ساخت سیستم هایی بزنند که از بروز حوادث و خطرات بکاهد و اپراتور با خیال راحت بتواند بکار خود ادامه دهد. پس لازم است با طرز کار و سیستم های حفاظتی آن آشنا شویم در این تحقیق ما به انواع نقاله ها کاربرد آن و سیستم های حفاظتی آنها میپردازیم انواع نقاله ها شامل:
Slat conveyor: این نقاله از تخته های باریکی تشکیل شده است که نزدیک هم هستند ولی روی هم سوار نمی شوند و یک یا دو زنجیر که روی یک چرخ دنده متحرک هستند این کانوایر را به حرکت در می آورد.
Apron conveyor: این کانوایر از صفحاتی تشکیل شده است که این صفحات پشت سر هم روی یکدیگر می خوابند و فاصله ای بین این صفحات وجود ندارد. این کانوایرها در اندازه های بسیار بزرگ وجود دارد و ممکن است برای جابجا کردن بطری ها یا چدن در فولاد سازی و غیره به کار رود. قسمت هایی از این کانوایر مثل بین صفحات و چرخ دنده و زنجیر که ممکن است اشیاء یا اعضای بدن را بگیرد باید مانع گذاری و حفاظ گذاری شود این کانوایر به صورت افقی یا شیب کم مورد استفاده قرار می گیرد.
Flight conveyor: این کانوایر شبیه slat conveyor است بجز اینکه از صفحات پلکان مانند با زاویه راست به زنجیر متصل است و هنگام حرکت در قسمت زیر نوار برگشتی به موادی مثل سنگ آهن، زغال سنگ و غیره گیر کرده مانند ناخن آنها را به عقب می خراشد و جابجا می نماید. این کانوایر نیز به صورت افقی یا سطح شیب دار به کار می رود. و مانند کانوایر slat خطر نیشگون گرفتن و قاپیدن اشیاء را دارد که باید حفاظ گذاری شود.
CHAIN CONVEYOR: این کانوایر فرم های زیادی می گیرد اما اجسام را بصورت هل دادن یا کشیدن و به یدک بردن با خود جابجا می کند که بدین منظور دستگاهی مانند PUSHER یا ماشین ها و مانند آن این زنجیر را بحرکت درمی آورد. اما بعضی از آنها مستقیما خودشان حرکت می کنند که در انواع SLIDING CHAIN CONVEYOR ROLLING DRAY وجود دارد. این نقاله ها تشکیل شده از یک زنجیر بدون انتها که سر و ته آن بهم وصل شده که بوسیله یک موتور محرک نگه داشته شده و آن را حرکت می دهد این کانوایرها در کارخانجات اتومبیل سازی جهت انتقال بدنه اتومبیل برای شستشو و رنگ زدن و همچنین در کارخانه کاغذسازی که بصورت عمودی ورق ها را میگیرد و بالا می برد و غیره استفاده شده است. این کانوایر بصورت انتقال اشیاء در یک سطح یا سطح شیب دار کاربرد دارد. در قسمت برگشت این زنجیر باید کاملا حفاظ گذازی شود و همچنین در هر دو طرف مسیر حرکت این زنجیرها باید HAND RAIL نصب نمود تا اشخاص نتوانند در این مسیر قدم بزنند یا عبور کنند.
SHACKLE CONVEYOR: این کانوایر مانند کانوایر زنجیری می باشد که یک دستبند که بطور مرتب اجسام را می گیرد به آن متصل است این سیستم در صنایع فراورده های گوشتی مثل گشتارگاه مرغ از اول خط تولید که مرغ زنده است آنها را می گیرد و تا آخر خط که به قسمت بسته بندی می رود آنها را حمل می کند. سرعت این نقاله بنابر تعداد کارهایی که در خط تولید باید انجام گیرد تنظیم می گردد و با زیاد کردن سرعت نقاله باید کار خط تولید نیز سریعتر شود. خطری که این نقاله ها دارند احتمال اینکه دست و انگشتان کارگران درگیر دستبند شود و صدمه بزند میباشد. برای ایمن کردن دستگاه نقاله از سویچ طناب دار در تمام طول نقاله می توان استفاده کرد.
SCREW CONVEYORS: این نقاله معمولا برای انتقال مواد در محدوده کوتاه استفاده می شود که از یک چرخ دندانه دار پیچ مانند و یک محفظه و سیستم راه اندازی مارپیچ تشکیل شده است. مواد به قسمت اول مارپیچ ریخته می شود و با چرخیدن شافت مارپیچ مواد با قدرت به جلو هدایت می شود. و بدین ترتیب جابجایی مواد انجام می گیرد این نوع نقاله ها نسبت به دیگر نقاله ها به نیروی زیادی احتیاج دارند از این نقاله به عنوان مخلوط کردن هم زمان مواد با هم درحال ارسال می توان استفاده کرد. خطراتی که این نقاله می تواند به همراه داشته باشد ربودن دست ها و یا پاها در حین شارژ مواد به داخل این کانوایرها می باشد.
GRAVITY CONVEYOR: این نوع نقاله موتور محرک و مولد راه اندازی ندارد بلکه در اثر نیروی ثقل اجسام، اجسام به حرکت درمی آیند. بدین صورت که نقاله دارای شیب یا بصورت مارپیچ قرار دارد هنگامی که اجسام روی نوار قرار می گیرد در اثر وزن خود بطرف پایین حرکت می کند. در خصوص نکات ایمنی افراد نباید روی این نقاله ها بروند زیرا ممکن است با قرار گرفتن روی آن بطرف پایین سقوط کنند وموجب آسیب دیدگی شخص شود و همچنین مواقعی که با نقاله کاری انجام نمی گیرد ترمز آن را بکشند.
Belt conveyor: این نقاله ها از یک نوار قابل انعطاف تشکیل شده است که جنس آن از لاستیک با الیاف کتانی یا سیم فولادی ساخته شده است.
متداولترین نوع نوار نقاله در صنایع و معادن نوارهای مسطح یا معمولی هستند که در ابعاد مختلف از آنها در امور انتقال مواد استفاده می شود. این نوارها بدلیل شکل ظاهری بسیار ساده وضعیت مطلوب تری جهت تعمیر، تعویض و مراقبت نسبت به سایر نوار نقاله ها را دارا بوده و هزینه های کمتری را به خود اختصاص می دهند. نوارهای لاستیکی بکار گرفته شده در این نوع نقاله ها از شکل ساده ای برخوردار هستند. بهمین خاطر پرمصرف ترین نوارهای نقاله بشمار می آید اما گاهی شرایط محیط خطوط تولید طوری طراحی شده که از نوارهای دیگر از قبیل نوارهای باکت دار، حفاظ کرکره ای و پله أی و اخیرا نوارهای لوله أی با توجه به نیاز خطوط تولید مورد استفاده قرار می گیرند که معروفترین آنها عبارتند از:
نوار نقاله های آجدار cleated: جهت حمل بارهای سبک، مواد داخل جعبه و به طور کلی وسائلی که تحت شیب بالاتر از 35 درجه قرار می گیرند. از این نوع نوارها برای حمل ماسه و شن و دانه های درشت تر از mm 50 و یا آجر و بلوک های سیمانی نیز استفاده می شود.
نوار نقاله با دیواره کرکره أی side wall belts:
این نوع نوار نقاله به منظور کاربردهای خاص طراحی شده که بتوان شرایط ویژه حمل مواد را با زاویه ای برابر 85 درجه نسبت به خط افق در آن در نظر گرفت. از اینرو کناره های نوار را با لاستیک های قابل انحناء مخصوص بنام دیواره یا side پوشانیده و در وسط دو دیواره از باکت های قابل انعطاف در فواصل مشخص استفاده شده تا از ریزش مواد در شیب تند نقاله به پایین جلوگیری بعمل آیددیواره ها و باکت buckets در اندازه های مختلف بنا به سفارش مشتری در کارخانه های سازنده نوار نقاله به صورت آماده تهیه و در دسترس مصرف کننده قرار می گیرند.
نوار نقاله های بالابر باکتی bucket elevator:
برای انتقال آن دسته از موادی که در سیلوها انبار می شوند و یا حرکت مواد بطور عمودی انجام می شود نوار نقاله هایی که دارای سطل های فلزی یا لاستیکی می باشند مورد استفاده قرار می گیرد که درون محظه أی بسته قرار میگیرند و با زاویه 90 درجه مواد را درون خود جای داده و با حرکت چرخشی نوار آنرا در محل مورد نظر تخلیه می کند. موارد استفاده این نوع نوارها دستگاه های پیشرفته سندبلاست سیلوهای غلات، کارخانه های سیمان، منابع شیمیایی و حمل زغال سنگ، حبوبات، سنگ ریزه، گندم، ذرت می باشد
نوار نقاله های بسته بندی سبک: نوع نوار لاستیکی استفاده شده در این نوارها غالبا از جنس پلی یورتان و پی وی سی است که در اثر حرکت روی سطوح فلزی (به جای هرزگرد) هیچ گونه اصطکاک و سائیدگی از خود نشان نمی دهد و با توجه به نوع موادی که حمل می کنند ساخته می شود. موارد مصرف این نوع نوارها در شرکت های داروسازی صنایع غذایی، کارخانه های لبنیات سازی و فراورده های لبنی، کشتارگاه های مدرن، چاپخانه های بزرگ روزنامه و کتب درسی، محل های ورود و خروج مسافران در پایانه های حمل و نقل و فرودگاه ها می باشد. به سبب وجود تحمل زیاد در برابر سایش و خوردگی الیاف زیرین نوار که ترکیبی از الیاف بهم چسبیده و پوشش لاستیکی فوقانی بسیار عالی آن مورد استفاده قرار می گیرد.
نوار نقاله حمل مسافرPEOPLE TRANSPORTATION BELT
این نوع نوارها با توجه به اهمیت زمان برای مردم دنیا خصوصا کشورهای بسیار پیشرفته برای سرعت بخشیدن به حرکت مردم در فرودگاه ها، بازدید از نمایشگاه ها و موزه های بزرگ و همچنین باغ های گل طراحی و استفاده از آن مدتهاست ادامه دارد.
نوار نقاله های لوله ای PIPE CONVEYOR BELT
جدیدترین پدیده در صنعت نوار نقاله شبکه حمل مواد با استفاده از نوار نقاله های لوله أی است که گامی بزرگ در راستای حفظ محیط زیست بشمار میآید. این نوع نوار نقاله تلاشی است بسوی رعایت استاندارد ISO 14000 که علاوه بر رعایت سلامت بشر موجبات کاهش هزینه های بسیاری نیز گردیده است و از آن جمله می توان به مسیر حرکت این نوع نوار بصورت مارپیچ در تمامی ابعاد کارخانه و معادن و حذف گرداننده های متعدد در آن اشاره نمود. صرف نظر از خصوصیات یاد شده اشغال حجم کمتر جهت نصب، کاهش غلطک های روکش لاستیکی، استهلاک کمتر نوار لاستیکی و گردنده ها کاهش هزینه های تعمیراتی را نیز شامل می شود.
نوارهای لاستیکی استفاده شده در این نوع نوار نقاله از همان نوارهای ساده است که پیرامون هرزگردهایی که بصورت شش ضلعی دایره کاملی را برای لوله شدن نوار فراهم آورده که در آن محیط دایره ای به آسانی و با اصطکاک کم می تواند به آسانی روی غلطک ها بلغزد و مواد مورد نیاز را از یک نقطه به نقطه ای بسیار طولانی بدون ایجاد غبار تخلیه نماید. مناسبترین نوار جهت حمل مواد در مکان های بادخیز و دارای شرایط آب و هوایی بارانی بحساب می آید. اما در مواردی که مواد اولیه در پارک های مواد اولیه توسط دستگاه های برداشت منتقل می شود کارآیی ندارد و کاربرد آن در محل مواد پر از غبار و پودر شکل، بسیار مناسب است. نوارهای بکار رفته از نوع معمولی می باشند که پس از عبور از وسط غلتک ها بشکل استوانه یا لوله بخود گرفته در نقاط بارگیری و تخلیه بصورت سایر نوارهای معمولی تغییر شکل پیدا خواهند نمود و پس از عبور از پولی سر و ته دوباره لوله می شوند. نوار نقاله از وسایل و قطعات ذیل تشکیل شده است.
Electromotore: الکترو موتور که وظیفه مولد نیروی محرکه و راه اندازی نوار نقاله را بعهده دارد.
Fast coupling (کوپلینگ هیدرولیک): این کوپلینگ نیروی محرکه را از الکتروموتور به گیربکس منتقل می نماید. این سیستم از دو پره روبروی هم داخل یک محفظه پر از روغن تشکیل شده است. یکی از پره ها توسط یک شافت به موتور و دیگری به گیربکس متصل می شود. هرگاه پره موتور حرکت کند روغن داخل محفظه در اثر نیروی گریز از مرکزی که بوجود می آید پره دوم را می چرخاند. بدین ترتیب نیرو به گیربکس منتقل می شود. حال اگر نیروی موتور کمتر از نیروی لازم برای به حرکت در آوردن نوار نقاله باشد پره دوم ثابت یا دور کندتر از دور پره متصل به موتور می شود و چون سرعت روغن داخل محفظه با سرعت دو پره یکسان نیست نیروی اصطکاک به وجود می آید و روغن داخل محفظه داغ می شود که یک سوپاپ اطمینان روی این محفظه قرار داده اندکه هر گاه درجه حرارت روغن به یک درجه حرارت مشخص رسید این سوپاپ عمل میکند و روغن داخل محفظه به خارج ریخته می شود و بدین ترتیب انتقال نیرو از موتور به گیربکس قطع می شود. این عمل از وارد شدن بارالکتریکی اضافی به موتور که منجر به سوختن موتور می شود جلوگیری می کند.
Reducer (جعبه دنده قدرت): گیربکس وظیفه تقلیل سرعت الکتروموتور و افزایش قدرت آن و انتقال نیرو به نقاله را بعهده دارد.
Low coupling: این کوپلینگ که توسط پیچ و مهره دوپلانچ را به هم متصل کرده است نیرو را از گیربکس به پولی درایو pullydrive منتقل می نماید.
pully drive: این پولی نیرو را به نقاله منتقل میکند و باعث چرخیدن و راه اندازی آن می گردد.
Roller: رولیک یا غلطک ها در تمام طول نوار نقاله قرار می گیرند و کانوایر روی این غلطک ها می لغزد و از وجود اصطکاک جلوگیری می شود که در دو نوع فلزی و لاستیکی وجود دارد. غلطک لاستیکی بیشتر در قسمتی که chute روی نوار قرار می گیرد ، جهت گرفتن ضربه به کار میرود.
autoturning (هدایت کننده اتوماتیک): این سیستم زیر نوار برگشتی نوار نقاله قرار دارد و از منحرف شدن نوار به سمت چپ یا راست جلوگیری می کند.
Belt claener: یک تیغه لاستیکی در انتهای نوارکه مواد بداخل chute ریخته می شود روی نوار قرار می دهند تا مواد چسبیده به نوار را پاک کند و بداخل شوت بریزد و بدین ترتیب از ریزش مواد در محیط جلوگیری شود.
Chute:یک محفظه قیف مانند است که مواد روی نوار نقاله را به نوار دیگر یا قسمت دیگر هدایت می کند و از پراکنده شدن مواد گرد و غبار جلوگیری می نماید.
Counter weight (وزنه تعادل): یک وزنه محاسبه شده در آخر یا وسط نوار به پولی متصل است که نوار را تحت کشش قرار می دهد تا نیرو از پولی راه اندازی کاملا به نوار منتقل شود. این سیستم بیشتر در نقاله های با قدرت و طویل بکار میرود.
مواد و روش ها
این مقاله بصورت مروری تهیه شده است. برای نگارش این مقاله از چندین سایت اینترنتی معتبر از قبیل www.safetyinfo.com ،www.cisco-eagle.comو مرور کتابها و استفاده از تجارب شخصی نگارنده در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان طی سال 84 در واحدهای مختلف این شرکت استفاده شده است.
بحث و نتيجه گیری
تجهیزات ایمنی (equipment safety) روی نقاله ها یکسری وسائل ایمنی جهت جلو گیری از بروز حادثه نصب می شود که عبارت اند از:
cover conveyor ورقه های فلزی فرم داده شده ای است که روی سطوح باز طول نقاله نصب می کنند تا مواد روی نقاله توسط باد پراکنده نشود و از ایجاد گرد و غبار و آلودگی محیط و کم شدن دید کارکنان جلوگیری شود.
coupling cover یک پوشش روی قسمت های گردنده کوپلینگ ها قرار می دهند تا از قاپیدن لباس یا اعضاء اپراتور اطراف آن جلوگیری کند و یا در کوپلینگ روغنی چنانچه سوپاپ اطمینان آن عمل کرد روغن داخل آن به اطراف و افراد نپاشد. و از بروز حادثه جلوگیری کند.
Back stop این تجهیز در گیربکس قرار دارد و از برگشتن کانوایر در جهت عکس حرکت آن جلوگیری می کند.
آژیر horn قبل از استارت و روشن شدن نقاله ها یک آژیر دو یا سه دقیقه به صورت اتوماتیک به صدا در می آید تا کارکنان متوجه روشن شدن نقاله شوند و از بروز حادثه جلوگیری شود.
walk way نقاله هایی که در ارتفاع قرار دارند باید در کنار آنها راهروهائی جهت عبور و مرور بازرسان تعبیه شود که کف آن از صفحات مشبک یا کامل ساخته می شود.
hand rail در قسمت هایی که نقاله ها در ارتفاعات قرار دارند و اپراتور مجبور است جهت بازرسی در کنار نقاله روی walk way راه برود نرده های حفاظتی نصب می نمایند تا از سقوط افراد به پائین جلوگیری شود حداقل ارتفاع آن از کف 75 سانتیمتر می باشد.
guard on side of walk way: جهت جلوگیری از برخورد لباس یا دست و اعضاء افراد بازرس با نقاله در حال حرکت کناره های نقاله را صفحات مشبک به صورت عمودی قرار می دهند که این صفحات باید قابلیت برداشتن از جای خود را جهت انجام عملیات تعمیراتی داشته باشد اما نباید برداشتن آنها به سهولت انجام شود.
cable reel این تجهیز مخصوص نقاله های متحرک است که هنگام جابجایی کابل آن را به دور یک قرقره به نام cable reel می پیچانند و سپس حرکت می کنند.
کلیدهای حفاظتی protection switch: جهت جلوگیری از بروز حوادث در حین کار با نقاله ها یکسری کلیدهای حفاظتی روی آنها قرار داده اند که این کلیدهای حفاظتی به سیگنال هایی در اطاق کنترل ارتباط دارد که یا توسط آژیر و یا لامپ هایی این هشدارها را به اپراتور اطاق کنترل می دهد که به شرح ذیل می باشد.
طناب اضطراری emergency rope: در طول نقاله چندین کلید اضطراری قرار گرفته اند که یک طناب به اهرم تحریک کننده آن متصل است کارکنان به محض احساس خطر یا مشاهده عیوب در نقاله با کشیدن طناب، سوییچ اضطراری را تحریک می کنند و موجب توقف نقاله می شوند.
رله کنترل سرعت نقاله belt speed relay: این کلید یک سنسور مغناطیسی است که کنار یکی از پولی ها غیر از پولی راه اندازی قرار می گیرد و در اثر عبور لقمه هایی که در بغل پولی نصب شده و از روبروی سنسور موجب تحریک آن می شوند و سنسور یک پالس الکتریکی ارسال می کند هر گاه سرعت نقاله کم یا متوقف شود این رله عمل کرده و موجب توقف نقاله می شود.
misalignement switch این کلید حفاظتی مخصوص نوار نقاله ها belt conveyors می باشد. یک کلید کنار سمت چپ و یک کلید کنار سمت راست نوار نقاله قرار دارد که در صورت انحراف نوار از روی ساپورت خود به چپ یا راست با اهرم این کلید تماس پیدا می کند و با کشیده شدن اهرم به عقب کلید تحریک می شود و نوار نقاله متوقف می گردد.
push button emergency stop: جهت توقف خط نقاله در مواقع اضطراری کلیدهایی به نام پوش باتون امر جنسی در کنار موتور مولد حرکت هر کدام از آنها قرار داده اند که اپراتور با زدن روی آن می تواند نقاله را در جا متوقف نماید.
overflow switch یک سنسور داخل شوت نقاله قرار داده اند هر گاه داخل شوت مواد گیر کند و انباشته شود با تماس مواد با این سنسور کلید حفاظتی عمل می کند یا یک دریچه کوچک داخل شوت تعبیه می کنند که به طرف بیرون از شوت باز می شود با پر شدن شوت مواد به دریچه فشار می آورد و یک سوییچ که پشت آن، قرار دارد را تحریک می کند و موجب توقف نقاله می گردد.
belt breaking این سیستم مخصوص belt conveyors است. یک کلید در طول حرکت ساپورت وزنه تعادل قرار داده اند که هر گاه نوار نقاله پاره شد و وزنه تعادل به زمین افتاد در مسیر خود این کلید را تحریک می کند و نوار نقاله را متوقف می سازد.
flow switch در گیربکس نقاله روغن دائما باید به چرخ دنده های در حال کار ریخته شود تا کاملا روغن کاری شود هر گاه این روغن کاری انجام نگردد یا فشار روغن کم شود این سوئیچ عمل خواهد کرد و نقاله متوقف می شود.
temprature switch: هر گاه درجه حرارت بدنه یا روغن گیربکس از حد نرمال بالاتر رود این سوئیچ عمل می کند و نقاله می ایستد.
thermodetector switch: این سیستم در نقاله هایی که مولد حرکت آنها الکتروموتور می باشد به کار می رود هر گاه درجه حرارت سیم پیچ الکتروموتور در اثر بار الکتریکی زیاد بیش از حد نرمال شود این کلید عمل می کند و نقاله از حرکت باز می ماند. لازم به ذکر است که کلیدهای حفاظتی یاد شده الزاما در تمام نقاله ها به کار نمی رود بلکه بر حسب نیاز از آنها استفاده می شود.
ایمنی در نوار نقاله ها
همانطور که نقاله ها کمک زیادی به انسان می کنند به همان اندازه خطرناک و حادثه آفرین هستند. بنابراین باید به یکسری نکات ایمنی در نقاله ها توجه گردد که در چند حالت بررسی می شود.
الف- نکات ایمنی قبل از راه اندازی نقاله ها:
- کلیه کارکنان ملزم به استفاده از وسائل حفاظت فردی می باشند
- کلیه سوئیچ های حفاظتی و تجهیزات ایمنی باید قبلا بازرسی شده باشند و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل گردد.
- قبل از استارت نقاله ها اطراف آن باید کاملا چک شود.
- همراه داشتن چراغ قوه برای افراد بازرس خط لازم می باشد.
- چنانچه عیوب ظاهری در قطعات نقاله و یا نشت روغن از جعبه دنده و قسمت های دیگر مشاهده شد به مسئول مربوطه گزارش گردد.
ب- نکات ایمنی در حین کار با نقاله ها:
- از دست زدن به قطعات در حین کار جدا خود داری کنید.
- هنگام بازرسی نقاله از کنار آن فاصله بگیرید و زیاد به آن نزدیک نشوید.
- از قرار گرفتن زیر وزنه تعادل و مشغول کار شدن یا ایستادن روی آن حتی در هنگام توقف نقاله خود داری کنید زیرا ممکن است نوار پوسیده باشد و
- چون از طرف وزنه تحت کشش است ناگهان پاره شود و وزنه سقوط کند.
- هر گونه سر و صدای غیر عادی از موتور و دیگر تجهیزات به مسئول مربوطه گزارش گردد.
ج- نکات ایمنی در هنگام تعمیرات نقاله:
- قبل از اقدام به هر گونه عملیات تعمیراتی باید کارت ایمنی نوشته شود و با مشخصات کامل روی کلید اصلی برق دستگاه نصب شود و برق آن قطع گردد.
- درخواست قطع و وصل برق فقط با امضای مجاز امکان پذیر است.
- برای کارهای تعمیراتی حتما پرسنل حداقل بصورت دو نفره در محل کار حاضر باشند
- در مواقع بریدن نوار نقاله های سیم فولادی برای انجام تعمیر یا تعویض به نکات ذیل توجه نمائید.
- دو طرف نوار را توسط کلمپ clamp مخصوص به ستون نقاله مهار کنید
- از ایستادن روی نوار زیر (برگشت) جهت برشکاری خود داری کنید
- از کلمپ های کششی سیم بکسل دار استفاده کنید.
- بعد از اتمام عملیات تعمیراتی کلیه حفاظ ها باید بطور دقیق سرجای خود بسته شوند.
- رعایت نظم و انضباط در کار و نظافت محیط الزامیست.
- محدوده عملیات باید توسط نصب نوارهای هشدار دهنده و تابلوها در اطراف تجهیزات مشخص شوند.
- از ابزار سالم و مناسب با نوع کار استفاده کنید و آنها را بطور صحیح در ارتفاعات و غیره حمل نمایید.
- برای انجام فعالیت بر زیر و روی کانترویت های نوار نقاله نصب کارت قطع و وصل کافی نبوده و لازم است کانترویت مهار گردد.
- در صورتی که نیاز به استفاده از سیم بکسل جهت مهار وزنه تعادل و غیره باشد سیم بکسل باید طبق جداول باربری سیم بکسل و جراثقال ها انتخاب شود.
- جلوگیری از خطرات آتش سوزی عدم استعمال دخانیات و حفاظت از حلال ها و چسب های مورد مصرف.
- جمپر کردن (خارج نمودن سیستم های حفاظتی از مدار راه اندازی دستگاه ) ممنوع می باشد.
- در صورت مشاهده سیم ها یا کابل های لخت و قطع شده به هیچ عنوان به آنها نزدیک نشوید مگر اینکه از قطع برق و ارت شدن آنها مطمئن باشید.
- اگر یکی از رله های حفاظتی برق عمل کرد به جستجوی علت بگردید و از وصل مجدد آن خودداری کنید.
- هر کس مسئول انجام وظیفه خود می باشد از انجام کاری که به شما مربوط نیست خودداری کنید.
- بعد از اتمام عملیات تعمیرات و وصل شدن برق تجهیز، با هماهنگی آنرا استارت و تست کنید.
- وقتی که سوپاپ کوپلینگ کانوایر عمل می کند، باید اجازه دهید تا کوپلینگ خنک شود و بعد اقدام به ریختن روغن داخل آن نمایید. در غیر اینصورت بدلیل داغ بودن کوپلینگ، روغن بخار شده و با فشار از مجرای ورودی روغن به بیرون می پاشد، و موجب سوختگی افراد می شود.
- برای تعویض رولیک ها و آیدلرها، بعد از ایمن سازی خط، باید اول کانوایر را توسط جک از روی آنها بلند کرد و سپس توسط اهرم آنرا خارج نمود.
د- مناطق ممنوعه یا خطرناک: این مناطق مکان هایی هستند که بهیچ عنوان افراد نباید در آن محدوده قرار بگیرند مگر با اجازه مسئول ایمنی و نهایت احتیاط و نصب کارت ایمنی روی آن تجهیز.
این مناطق باید حصارکشی و حفاظ گذاری شده باشند و چنانچه حفاظ نداشته باشد مراتب به مسئول مربوطه اعلام گردد. این مناطق عبارتند از:
- روی نقاله ها و زیر آن
- اطراف کانترویت حتی در هنگامی که کارت ایمنی روی آن کانوایر نصب باشد
- در مسیر حرکت اشیایی که نقاله ها آنها را حمل می کنند.
- اطراف قطعات گردنده مثل شفت ها و متعلقات انتقال نیرو.
در صنایع از نقاله ها استفاده های فراوانی می شودکه بر حسب مورد نیاز در اشکال مختلف ساخته می شوند. و گاهی در یک دستگاه ازدو یا چند نوع نقاله استفاده شده است. آنچه حائز اهمیت است نحوه استفاده صحیح از آنها و حذف حوادث ناشی از این دستگاه ها می باشد. از آنجا که بیشتر قسمت های تمام نقاله ها در حال چرخش و گردش می باشد حتی الامکان باید مانع گذاری شود و همچنین روی آنها کلیدهای حفاظتی نصب نمود که امروزه به نام های مختلف و اشکال گوناگون در بازار یافت می شود. باید دقت کرد که خود این کلیدها نیاز به نگهداری و بازرسی مداوم دارد چه بسا اتفاق افتاده است که اپراتور به امید اینکه کلید حفاظتی به موقع عمل می کند دچار حادثه شده است.
مراجع
- Accident prevention mannual for industrial operation- N.S.C
- سازمان صليب سبز
- شريانهاي صنعت, تاليف: محمد قشلاقي
- the international journal handling & transportation- Germany
- rubber industrial and conveyor belt technology- Holand
- dunlop belting group enerka- Holand.england
- جزوات آموزشي مجتمع فولاد مباركه
توجه: هر مطلبی نیاز داشتید می توانید در کادر بالا سرچ کنید و یا به بانک مقالات ایمنی مراجعه کنید
با سلام. من نویسنده این مقاله هستم. احمدرضا کیابد. این مقاله را سال ۸۲ نوشتم. متشگرم
سلام. ما هم به دلیل اینکه مقاله جامع و مفیدی است در سایت منتشر کردیم. اصل مقاله هم اگر دارید بفرستید تا پیوست شود.
ممنون
در صورت اینکه مستندی به دست ما برسه که شما یا هر کس دیگه ای مسئول تهیه و تنظیم این مقاله است حتما نامش اضافه می شود.