اندازه گیری سطح ارگونومی در یک محیط اداری به روش کمی فنلاندی
اندازه گیری سطح ارگونومی در یک محیط اداری به روش کمی فنلاندی
فرمت: Word تعداد صفحات: 11
ترجمه برگرفته از مقاله:
Kalte HO, Ziaei M, Najafi H, Karami A, Akbarzadeh A, Ahmadnezhad I, Karchani Use of the Finnish method to quantify the ergonomic properties in an office environment among the workplaces in an Electricity Distribution Company in West Tehran Province. Electronic physician. 2014 Jan;6(1):779.
1. مقدمه
1.1. زمینه
محیط کار عاملی مهم است که در کارایی کارکنان تاثیر مستقیم دارد. اکثریت محیط های کاری اصول اولیه ارگونومی را رعایت نمی کنند و این عدم توجه به اصول اولیه سبب ایجاد ریسک فاکتورهای ارگونومیکی، بروز مشکلاتی برای کارکنان، آسیب به سلامتی کارکنان، افزایش خطاها، حوادث و بیماری های مختلف از جمله سردرد، ناراحتی های چشمی، کمردرد، آسیب های مزمن اسکلتی-عضلانی و ناراحتی های روانی می شود. این عوارض کارایی و دقت کارگران را کاهش داده و نیز باعث افزایش هزینه های جانبی و در نتیجه کاهش تولید و بهره وری می شود (4-1).
متأسفانه امروزه یکی از مسائلی که به صورت علمی با آن برخورد نمی شود، تطابق محیط کار با انسان است که یکی از دلائل این موضوع عدم آگاهی مسئولان از اصول ارگونومی در محیط کار میباشد.
3.1. هدف از پژوهش
1.3.1. هدف عمومی
کمی سازی ویژگی های ارگونومیکی محیط کار در جهت تعیین و بررسی وضعیت ایستگاه های کاری زمینه ساز ناراحتی های شغلی با استفاده از روش فنلاندی است.
2.3.1. هدف خاص
- کاهش برخی اختلالات و بیماری ها در کارکنان
- کاهش رفتارهای پرخطر کاری که موجب آسیب های جسمی و روانی می شوند
- اصلاح پوسچر آسیب زای کارکنان در محل کار
2- مواد و روش ها
Research design and setting.1.2
این مطالعه از نوع مقطعی (Cross sectional) می باشد. که در تمام ایستگاه های کار یک شرکت توزیع برق در استان تهران در سال 2011 انجام شد.
Sampling.2.2
Sample size.1.2.2
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارمندان شرکت برق تهران می باشد و نیز نمونه آماری حاصل از آن 116 نفر از شاغلین در این شرکت بوده است.
Sampling method .2.2.2
جمع آوری اطلاعات به روش سرشماری و از طریق مشاهده عینی، مصاحبه، دستگاه اندازه گیری، تکمیل چک لیست فنلاندی استاندارد بین کارمندان این شرکت انجام شد.
3.2 ابزارهای اندازه گیری
ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر چک لیست فنلاندی بوده است. چک لیست کلی بررسی و کمی سازی ویژگی های ارگونومی موسسه بهداشت حرفه ای فنلاند دارای اعتبار بین المللی است که توسط انستیتوی بهداشت حرفه ای فنلاند (FIOH) طراحی شده است (5,6). این چک لیست یکی از ابزارهای بررسی و کمی سازی ویژگی های ارگونومی در محیط کار می باشد. استفاده از این چک لیست به ترتیب در سه مرحله صورت می گیرد.
نوع کار: نوع کار مورد بررسی که اغلب به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم شده و تحلیل می گردد. اگر اجزای کار با هم اختلاف زیادی داشته باشند هر کدام به تنهایی بررسی و تحلیل می شوند.
تشریح کار: برای این منظور تحلیلگر فهرستی از فعالیت ها و وظایف را تهیه کرده و طرحی از محیط کار را رسم می کند.
تجزیه و تحلیل: تحلیلگر اکنون با تصویری واضح از محیط کار و با استفاده از راهنمای یهای این قسمت بر اساس اصول ارگونومی به تجزیه و تحلیل می پردازد. در این بررسی با استفاده از مقیاسی که معمولاً بین 1 تا 5 است، عوامل متعدد محیط کار ارزیابی می شود.
اصول اولیه رتبه دهی وضعیت و شرایط محیط کار، از بررسی میزان اختلاف بین شرایط محیط کار با شرایط بهینه یا مقادیر توصیه شده ایجاد شده است. همچنین میزان اختلاف بین نحوه تنظیم محیط کار با شرایط بهینه نیز بررسی می شود. رتبه های 4 تا 5 از خطرناک بودن شرایط محیط کار برای سلامتی کارگر دلالت دارند. تحلیلگر با این ارزیابی کلی می تواند به منظور بهبود شرایط، بر اساس نتایج تحلیل خود توصیه هایی را فهرست نماید. رتبه متناظر با موارد مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نمی باشند. تحلیلگر در ارزشیابی محیط کار توسط خود کارگر، نتیجه ارزیابی وی را با علائم (++) به معنی خوب، (+) به معنی مطلوب، (-) به معنی ضعیف، و (- – ) به معنی خیلی ضعیف مشخص می کند. همچنین به منظور بررسی معیارهای موجود در چک لیست از دستگاه های لوکس متر هاگنر مدل EC1، آنمومتر حرارتی مدل KIMO VT50 و دستگاه صداسنج مدل CEL-254 به ترتیب به منظور سنجش میزان روشنایی، استرس گرمایی و فشار صدا استفاده شده است.
4.2 Data collection
در این پژوهش محل کار بر اساس 12 گزینه متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. هر گزینه نمایانگر عواملی قابل اندازه گیری بود که یک محل کار ایمن، سالم و مولد می تواند بر اساس آن طراحی شود. اساس این بررسی یک توصیف منظم و مفید از وظایف شغلی یا محل کار بود. در این روش تحلیل، نزدیکترین محیط فیزیکی اطراف کارمند، ابعاد و نحوه چیدمان تمام تجهیزات از میز و صندلی تا دیگر وسایل مورد استفاده و تأثیر هر کدام از این عوامل مورد بررسی قرار می گیرد. محل و مکان انجام کار، فعالیت بدنی عادی، حالات و حرکات بدن در هنگام کار، اجزای کار، محدودیت های کار و محیط کار، ارتباط با دیگران، میزان دقت مورد نیاز، میزان روشنایی، شرایط حرارتی، سر و صدای موجود در محیط کار و تأثیر هر کدام از این عوامل مورد بررسی قرار گرفت.
در ضمن قسمت حرکات تکراری فقط در بخش سامانه 121 (پاسخگویی به اتفاقات برق) بررسی شد و در بقیه بخش ها به علت وجود نداشتن حرکات تکراری، مورد مطالعه قرار نگرفت. اندازه گیری روشنایی، دما و صدا در 71 ایستگاه انجام شد. اندازه گیری دما به صورت قرار دادن لوکس متر جلوی صفحه کلید، اندازه گیری صدا با نگه داشتن صداسنج روبروی میزکار و اندازه گیری دما با گرفتن آنمومتر در کنار صندلی کار صورت گرفت. همچنین به علت وجود نداشتن حادثه در چند سال اخیر در شرکت، پارامتر حادثه از روش کار حذف گردید.
نکته قابل ذکر این که از جمعیت 150 نفر کارمند شاغل در شرکت، 34 نفر به دلایل مختلف نظیر نبودن در محل کار ثابت، عدم همکاری و یا نوع کار، مورد مطالعه قرار نگرفتند. به همین دلیل 116 نفر کارمند در شرکت مورد این ارزیابی قرار گرفتند. بررسی شامل آخرین ارقام اعلام شده توسط کمیته متخصصان بهداشت صنعتی امریکا (ACGIH) و استاندارد ایران بود (7،8).
Ethical consideration.4.2
تمامی آزمایشات و مراحل کار که با حضور کارکنان همراه بوده است با رضایت کامل از آنان صورت گرفته و هیچ گونه اجباری بکار نرفته است، چنان که 8 نفر از آنان به میل خود از ادامه کار کناره گیری کرده که موجب حذف آنان از مطالعه شد.
5.2. Statistical analyses
پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخهی 16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ پایان نامه کمی سازی ارگونومی به روش فنلاندی در شرکت توزیع برق
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)