مصاحبه با پروفسور Kathleen Mosier
مصاحبه با پروفسور Kathleen Mosier
مصاحبه با پروفسور Kathleen Mosier
مصاحبه کننده: الهه عموزاده، دانشجوی دکترای ارگونومی
دکتر Kathleen Mosier استاد بازنشسته روانشناسی از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و موسس و دانشمند اصلی TeamScape LLC است. او بیش از ۲۵ سال است که در مورد تیم های متخصص، اتوماسیون، ارتباط و تصمیم گیری تحقیق می کند. تحقیقات فعلی او مربوط به تأثیر تغییرات محیط کار بر تیم های از راه دور، در عملیات فضایی است. او در پروژه های با بودجه ناسا به منظور بررسی جنبه های روانی – اجتماعی استقلال خدمه در ماموریت های طولانی مدت فضایی همکاری می کند. دکتر موسیر دکترای خود را در روانشناسی صنعتی – سازمانی از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در ۱۹۹۰ دریافت کرد. او در مرکز تحقیقات Ames NASA به عنوان همکار پژوهشی، پس از دکترا (۱۹۹۳-۱۹۹۰) و به عنوان دانشمند ارشد پژوهش (۱۹۹۷-۱۹۹۴) فعالیت نمود.
بسیار خوشحالیم که شما با درخواست ما برای مصاحبه موافقت کرده اید و از شما بسیار سپاسگزاریم.
1- پروفسور کاتلین، باعث افتخار ماست که از مجله دانشجویی ارگونومی کشور ایران در خدمت شما، به عنوان یک پیشکسوت ارگونومی و رئیس انجمن بین المللی ارگونومی هستیم. به عنوان مقدمه، لطفا بیوگرافی خود را برای ما بگویید.
از دعوت شما سپاسگزارم. من استاد بازنشسته روانشناسی از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو (SFSU) و موسس دبیر علمی شرکت TeamScape LLC هستم، این شرکت بر روی انسان و تیم های خودکار انسانی تحقیق می کند. دکترای من در زمینه روانشناسی صنعتی / سازمانی از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است، و من در زمینه عوامل انسانی هوانوردی در مرکز تحقیقات NASA Ames آموزش دیدم. مدت هفت سال را در ناسا (۱۹۹۷-۱۹۹۰) گذراندم، و سپس به مدت ۲۰ سال (۱۹۹۷-۲۰۱۷) استاد روانشناسی در SFSU بودم. من رئیس سابق IEA و انجمن عوامل انسانی و ارگونومی آمریکا (۲۰۱۰-۲۰۰۹) و انجمن روانشناسی هوانوردی (۲۰۰۰-۱۹۹۶) و معاون سابق رئیس جمهور و دبیر کل انجمن بین المللی ارگونومی (IEA) بودم (۲۰۱۸-۲۰۱۵). در هیئت تحریریه عوامل انسانی و مجله بین المللی روانشناسی هوانوردی خدمت کردم و سردبیر مجله مهندسی شناختی و تصمیم گیری بودم.
۲- اگر ممکن هست در مورد فعالیت انجمن بین المللی ارگونومی برای مخاطبین ما بفرمائید. از چه زمانی شما رئیس انجمن شده اید و در این مدت چه فعالیت هایی انجام شده است؟
من برای دوره ریاست IEA برای دوره ۲۰۱۸-۲۰۲۱ انتخاب شدم. از سال ۲۰۱۸، على رغم محدودیت ها و محدودیت های همه گیر، ما تا حد زیادی موفق شده ایم. من جزئیات زیادی را در زیر به شما ارائه می دهم زیرا می خواهم دانشجویان ایرانی اهداف، استراتژی ها و سیاست های IEA را بدانند. که می توانید گزارش سه ساله سالانه -2018 IEA 2021 را از وب سایت ما IEA.cc دریافت کنید.
ابتکارات و فعالیت های IEA توسط ۷ سیاست استراتژیک هدایت می شود که به رسالت و اهداف ما می پردازد و به عنوان چارچوبی برای برنامه ریزی و اولویت بندی فعالیت ها عمل می کند. اینها شامل:
خط مشی ۱. مشارکت ذینفعان
خط مشی ۲. همکاری و تقویت شبکه ها
خط مشی ۳. مشارکت در علم ، فناوری و عمل
خط مشی ۴. شناسایی نقش IEA در ارتقاء آموزش، صدور گواهینامه و استانداردهای حرفه ای
خط مشی ۵. تقویت روابط با شرکای خارجی
خط مشی ۶. تقویت زیرساخت های IEA
خط مشی 7. حفظ تمرکز آینده برای HFE
برخی فعالیت ها: ارتباط با ذینفعان در طول دوره برای ما اولویت داشت. ارسال اخبار کوتاه IEA را برای اعضا و شرکای خارجی به صورت ماهانه، آغاز کردیم. چندین نظرسنجی برای ارزیابی دیدگاه اعضای انجمن در مورد فعالیت ها و منابع IEA و پیش بینی روندهای آینده برای HFE و کار، انجام دادیم. و سری وبینارهای IEA را آغاز کردیم.
وب سایت iea.cc را برای وبینارهای رایگان آینده بررسی کنید! اینها راهی عالی برای دانش آموزان است تا از موضوعات داغ HFE مطلع شوند.
تنوع رشته ما در ۳۰+ برنامه فنی کنگره جهانی IEA2021 در سطح جهانی مشهود بود. خوشحالم که بسیاری از دانشجویان ایرانی توانستند به صورت مجازی به کنگره بپیوندند. علاوه بر این ، جوایز سالانه و سه ساله آژانس بین المللی انرژی اتمی از کسانی که به طور قابل توجهی در علوم، فناوری و عمل HF/E کمک کرده اند، تقدیر می کند. دانشجویان ایرانی ممکن است واجد شرایط دریافت جوایز دانشجویی- جایزه IEA/Kingfar و جایزه KU Smith باشند *مهلت دریافت جایزه 31 2021 IEA/Kingfar آگوست ۲۰۲۱ است.
https://iea.cc/annual-awards/iea-kingfaraward
وب سایت IEA.cc در حال حاضر حاوی یک نقشه تعاملی شگفت انگیز از برنامه های آموزشی جهانی HF/E در سراسر جهان با پیوندهایی به وب سایت های برنامه و اساتید است و آن را در
/https://iea.cc/global-hf-e-education-map
در این مدت IEA ارتباطات ما را با شرکای خارجی بسیار تقویت کرد. ما همچنین با سازمان های ملل متحد همکاری می کنیم. IEA یک سند برای اصول و دستورالعمل های سازمان بین المللی کار (ILO) برای طراحی و مدیریت سیستم های کاری (موجود در IEA.cc) تهیه کرد. همچنین در حال ایجاد دستورالعمل هایی برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) هستیم، که HF/E را در مراقبت های بهداشتی برای ایمنی بیماران اعمال می کند. این همکاری های دعوت شده با آژانس های سازمان ملل متحد نشان دهنده اهمیت HFE در حوزه های مختلف است. *** اسناد، منابعی برای دانشجویان HFE و پزشکان است.
https://iea.cc/publication/
٣- زمینه فعالیت شما در کدام حوزه ارگونومی است و علت انتخاب آن چه بوده است؟ (در صورت تمایل از دوران تحصیلتان بگویید)
حوزه تحقیقاتی بنده، عوامل انسانی هوافضا است. بیش از ۳۵ سال است که در مورد تیم های متخصص ، اتوماسیون ، شناخت و تصمیم گیری در عملیات هوانوردی و فضایی تحقیق می کنم. تمرکز اولیه تأثير اتوماسیون بر هماهنگی و تصمیم گیری خدمه پرواز بود. من اصطلاح تعصب اتوماسیون را با خانم دکتر لیندا اسکیتکا، ایجاد کردم و تحقیقات اساسی را در مورد این پدیده انجام دادم. اکنون به عنوان پژوهشگر اصلی در زمینه تحقیقات فضایی بودجه ناسا در مورد تیم های از راه دور در عملیات فضایی هستم، که تأثیر تأخیر انتقال ارتباطات و جنبه های روانی- اجتماعی استقلال خدمه را در مأموریت های طولانی مدت فضایی بررسی می کند. این رشته را هنگامی که در حین تحصیلات تکمیلی در مرکز تحقیقاتی Ames NASA تحت کارآموزی دانشگاهی قرار گرفتم، پیدا کردم.
کارآموزی راهی عالی برای دانشجویان برای کسب تجربه و پیاده روی در هر حوزه ای است. من به دانشجویان توصیه می کنم به دنبال کارآموزی و فرصت های سایه شغلی در سازمان ها و سایت های تحقیقاتی باشند.
۴- شما چندین سال در ناسا مشغول فعالیت بوده اید، چگونه دانشجویان ارگونومی می توانند وارد چنین سازمان هایی شوند؟
در سوال قبل پاسخ داده شد.
5- جایگاه دانش ارگونومی برای حل مشکلات جوامع امروزی را قبل از ویروس کووید -۱۹ و پس از آن چگونه ارزیابی می کنید؟
این دوران، زمان خوبی برای حضور در زمینه HFE است. آژانس های بین المللی اهمیت HFE را برای کار، مراقبت های بهداشتی، مدیریت بحران و سایر مسائل جهانی به رسمیت میشناسند. امیدوارم این امر به فرصت های شغلی بیشتری برای دانشجویان HFE منجر شود.
6- از جایگاه ارگونومی در کشورهای در حال توسعه مخصوصا ایران مطلع هستید؟ چه راهکارهایی برای پیشرفت آن می توان ارائه کرد؟
7- از نظر شما اولویت های این رشته در کشورهای مدرن در مقایسه با کشورهای در حال توسعه به چه ترتیبی است؟
دانش من از آنچه در ایران می گذرد به روز نیست. اما جلب توجه ذینفعان سطح بالا، تصمیم گیرندگان، سازمانها و دولت مهم است. ما رویکرد سیستمی برای حل مشکلات و طراحی سیستم را ارائه میدهیم، و این چیزی است که در هر زمینه یا موقعیتی کاربرد دارد. من اشاره کردم که بسیاری از کشورهای در حال توسعه عمدتا بر جنبه ارگونومیک” یا فیزیکی HFE تمرکز می کنند و از جنبه های دیگر شناختی، روانی- اجتماعی، سازمانی غافل می شوند. با تکامل هوش مصنوعی، وسایل نقلیه خودکار و سایر فناوری های جدید بازی، دانشجویان فرصت های جدیدی برای ورود به جنبه های مختلف HFE که برای طراحی بسیار مهم است را پیدا می کنند.
* من دانشجویان را تشویق می کنم تا در زمینه HFE شناختی و اجتماعی آموزش ببینند و به دنبال فرصت های جدید باشند.
۸- چه موضوعات نوظهوری ارگونومی را در سال های آینده تحت تأثیر قرار می دهد؟
همانطور که اشاره کردم، هوش مصنوعی، خودروهای خودران و سایر فناوری های تغییر دهنده بازی هر کدام دارای مسائل و نگرانی هایی هستند که باید توسط کارشناسان HFE حل شود. به نوبه خود، این فناوری ها بر آینده کار تأثیر می گذارد، که به شدت با آینده HFE مرتبط است.
9- به عنوان یکی از بزرگان و پیشکسوتان این رشته، چه توصیه هایی را برای دانشجویان و علاقه مندان در این حوزه دارید؟ (دانشجویان در چه زمینه های توانایی خود را افزایش دهند)
این سوال تقریبا در سوالات قبلی پاسخ داده شده است. علاوه بر این، اتخاذ رویکردی جامع برای طراحی و حل مشکلات و استفاده از رویکرد سیستم های HFE بسیار مهم است. متخصصان HFE باید در این امر مهارت داشته باشند. از آنجا که HFE بسیار گسترده است، عملا غیر ممکن است که در همه زمینه های رشته خود متخصص باشیم. ما باید در زمینه های مورد علاقه خود تخصص ایجاد کنیم و بدانیم برای تخصص در زمینه های دیگر با چه کسی مشورت کنیم.
۱۰- نکته ای هست که در سوالات مطرح نشده باشد و شما تمایل داشته باشید که مطرح بفرمائید؟
دانشجویان را تشویق می کنم که در انجمن ارگونومی ایران شرکت کنند!
مهارت های رهبری همراه با روحیه حمایتی شما، احترام شایسته ای را برای شما به ارمغان آورده است. سپاس فراوان از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.
اعضای مجله دانشجویی ارگونومی
منبع: فصلنامه علمی اجتماعی ارگونومی / شماره 7 / تابستان 1400
حتما بخوانید:
⇐ مصاحبه با خانم مهندس فریبا گوهری از دانشگاه تورنتو کانادا
⇐ مصاحبه با دکتر شمسی شکاری سلیمانلو (دکترای بهداشت حرفه ای)
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)