الزامات HSE در خرید
الزامات HSE در خرید
الزامات HSE در خرید
فهرست:
-
مقدمه
-
هدف
-
دامنه کاربرد
-
مسئولیت ها
-
مدیرات ارشد شرکت ها
-
مدیریت HSE شرکت ملی پالایش و پخش
-
HSE ستاد شرکت های زیر مجموعه
-
واحدهای HSE مناطق عملیاتی
-
-
شرح کار
-
ملاحظات ایمنی قبل و در زمان خرید
-
ملاحظات بهداشت کار قبل و بعد و در زمان خرید
-
ملاحظات زیست محیطی قبل و در زمان خرید
-
تکمیل چک لیست های HSE قبل و هنگام خرید
-
-
تاریخ تصویب و اجرا
-
پیوست 1: چک لیست قوائد عمومی برای خرید سبز
-
پیوست 2: چک لیست های الزامات HSE در خرید
-
مراجع
1- مقدمه
عدم رعایت الزامات HSE در خرید قطعات، تجهیزات و وسایل مورد نیاز و بکارگیری آنها به روش های نا ایمن باعث پیامدها و نتایج غیرقابل جبرانی می گردد که نه به نفع سازمان و نه به نفع کارکنان است و می تواند موجب بدترین نوع خسارات یا آسیب های ناشی از کار گردد و سازمان را متحمل غرامت های سنگین نماید. بررسی کلیه جنبه های بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی در هنگام خرید ملزومات سازمان باعث صرفه جویی در هزینه ها، حفظ نیروی انسانی و صیانت از محیط زیست و افزایش بهره وری و بازده کاری آفراد و تجهیزات شده و حوادث و بیماریهای ناشی از کار را کاهش می دهد.
آسیبهای اجتماعی، انسانی و زیست محیطی می توانند در هر یک از مراحل چرخه عمر سیستم از استخراج مواد خام اولیه تا حمل ونقل (انتقال)، تولید، استفاده، دفع یا مصرف دوباره (بازیافت)، اتفاق بیافتد و این وظیفه تهیه کننده کالاست که بایستی از آسیب های بالقوه که ممکن است در هر یک از این مراحل، تهدید کننده سلامتی انسانها، تجهیزات و یا محیط زیست باشد، اطلاع کسب نماید.
۲- هدف
هدف از تهیه این دستورالعمل اجرای برنامه خرید بر پایه اعمال ضوابط HSE اقدام پیشگیرانه برای کاهش ریسک و تأثیرات زیان آور آن و در نتیجه دستیابی به محصولات یا خدماتی با کیفیت بالا، قیمت منطقی و همچنین با کمترین آسیب به سلامتی افراد و محیط زیست می باشد.
۳- دامنه کاربرد
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
۴- مسئولیت ها
۱-۴- مدیران ارشد شرکت ها
- تمامی واحدهای مرتبط را ملزم به اجرای دستورالعمل الزامات HSE در خرید نموده و از رعایت الزامات HSE در خرید حمایت نمایند.
- رویه ای جهت حصول اطمینان از به کارگیری الزامات HSE برای کلیه اقلام مورد خریداری (کالاها، تجهیزات، مواد، تأسیسات) طراحی و تدوین نمایند.
- از انجام کامل ارزیابی ریسک قبل از تکمیل درخواست خرید ملزومات، تجهیزات، تأسیسات و مواد شیمیایی، اطمینان حاصل نمایند.
- از دریافت نقطه نظرات واحد HSE قبل از هر گونه اقدام به خرید و تأیید واحد HSE در حین و پس از خرید، اطمینان حاصل نمایند.
- در خصوص استقرار و راه اندازی و اخدها و قسمتهای تازه تأسیس یا واحدهای جایگزین شده با مشاوره از واحد HSE و کارکنان مرتبط باید قبل از طراحی، در مراحل طراحی و پیش از مراحل نصب و راه اندازی سیستم مورد نظر، از انجام کامل ارزیابی ریسک مطمئن گردند.
- از برگزاری دوره های آموزشی مرتبط جهت کارکنان و مسئولین خرید و افرادی که نظر تخصصی خرید را ارائه میدهند، اطمینان حاصل نمایند.
۴- ۲- مدیریت HSE شرکت ملی پالایش و پخش
- نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل در شرکت های زیر مجموعه
- همکاری و هماهنگی با HSE ستاد شرکت های زیرمجموعه جهت تسهیل در اجرای این دستورالعمل
- حصول اطمینان از اجرای دوره های آموزشی مرتبط در شرکتهای زیر مجموعه
- حصول اطمینان از اثربخش بودن این دستورالعمل در سطح شرکت ملی پالایش و پخش و بازنگری آن در صورت لزوم
۳-۴- HSE ستاد شرکت های زیرمجموعه
- بستر سازی لازم جهت اجرایی نمودن مفاد این دستورالعمل و بومی سازی آن در شرکت و مناطق زیرمجموعه خود
- نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل و اعلام نقطه نظرات اصلاحی و تکمیلی به مدیریت HSE شرکت پالایش و پخش
- حصول اطمینان از اثربخشی بودن این دستورالعمل در سطح شرکت و مناطق زیرمجموعه
- نیازسنجی و طرح ریزی مناسب جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و همچنین به روز رسانی اطلاعات گروه های هدف در امور خرید
- این دستورالعمل دربرگیرنده حداقل الزامات HSE در طی فرایند خرید می باشد لذا ضروری است HSE ستاد شرکت های زیرمجموعه در عین بکارگیری ملاحظات و چک لیست های این دستورالعمل, با توجه به فرایند, نوع تقاضا و نیازهای کار در خصوص خرید تجهیزات, کالاها ومواد شیمیایی, ریسک های موجود والزامات مورد نظر را فراهم و لحاظ نمایند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
حتما بخوانید:
⇐ مجموعه الزامات و مقررات HSE در صنعت ساخت و ساز
⇐ تشریح الزامات, مستند سازی و ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE
⇐ استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE
⇐ تشریح الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS)
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)