استانداردهای مدیریت ریسک مخاطرات
استانداردهای مدیریت ریسک مخاطرات
استانداردهای مدیریت ریسک مخاطرات
تهیه و تنظیم: سعید محمد صبوری، سید عباس جزایری، وحید حسینی جناب
فرمت: PDF تعداد صفحات: 12
چکیده:
استاندارد دیدگاه ها و نظرات در محدوده معیارهای چارچوب کاهش ریسک را بررسی کرده است. مدیریت ریسک یک شیوه در حال گسترش سریع می باشد، لذا تعاریف و دیدگاه های متفاوتی در مورد آن وجود دارد؛ این که چگونه باید هدایت و مدیریت شود و این که اصلا برای چیست؟ لذا باید یک استاندارد مورد توافق در مورد معیارهای چارچوب کاهش ریسک و موارد زیر وجود داشته باشد: اصطلاحات و کلمات مورد استفاده، فرآیندی که مدیریت ریسک بایستی مطابق آن پروسه انجام گیرد، ساختار سازمانی مدیریت ریسک و اهداف مدیریت ریسک. دانستن این امر بسیار مهم است که در استاندارد بایستی این نکته مشخص و بارز باشد که ریسک ها می توانند هم ارتقا دهنده (ریسک های مثبت) و هم تنزل دهنده (ریسک های منفی) باشند.
مدیریت ریسک فقط ابزاری برای اشتراک یا سازماندهی عمومی نیست، بلکه برای هر نوع فعالیت کوتاه مدت یا بلند مدت قابل استفاده است. مزایا و فرصت ها، نباید فقط از زاویه دید فعالیت ها نگریسته شود، بلکه مجریان و متولیان و تمام افراد در گیر و متاثر را بایستی لحاظ کند. روشهای مختلفی برای تدوین و تنظیم اهداف مدیریت ریسک وجود دارد که پرداختن به آنها به صورت تمام و کمال در محدوده این مطلب نمی گنجد و این نوشتار در پی ایجاد دستورالعمل استاندارد در روش و حتی ایجاد پروسه خاصی نیست، اما با در نظر گرفتن تمام اجزا و شیوه های مختلف قابل قبول به نحوی مرتب شده است که مورد پذیرش مراجع مدیریتی و برنامه ریز گوناگون باشد. این معیارها بهترین راه عملی ممکن برای خود ارزیابی مراجع مدیریتی بدست می دهد و برای تدوین آن از تعاریف و واژه های در حد امکان بهره گرفته شده است.
واژه های کلیدی: استاندارد مدیریت ریسک، کاهش ریسک مخاطرات
1- مقدمه
“استانداردسازی” از سوی سازمان بین المللی استاندارد اینگونه تعریف می شود: “فعالیتی که برای مسایل تکرار شونده به ویژه در حوزه های علمی، فنی و اقتصادی راه حل ارائه می کند، با این هدف که به ساختاری مکتوب و به نظم و ترتیبی بهینه دست یافته شود. بطور کلی این فعالیت، متشکل از فرآیندهای شامل تهیه، انتشار و بکارگیری استانداردها می باشد. به طور خلاصه “استانداردسازی” راهکارهایی برای مسایل رایج ارائه داده و موجب بهبود مناسب کیفیت کالا و خدمات در راستای مقاصد مورد نظر و تعیین شده برای آنها می شود. استانداردها، نتایج نهایی استانداردسازی” هستند. استانداردها باید به محض آماده شدن به اجرا درآیند. استانداردها فقط هنگامی می توانند بطور اثر بخش بکار گرفته شوند که افراد به آنها نیاز داشته باشند و از وجود آنها مطلع گردند. روش معرفی، توزیع، برقرار نگه داشتن و حمایت از استانداردها در شرکت حائز اهمیت است و می تواند به اجرای اثربخش استانداردها کمک نماید. استانداردها باید بر نتایج تثبیت شده علم و فن آوری و تجربه استوار بوده و هدف آن ارتقای منابع بهینه جامع باشد.
۲- تعاریف و اصطلاحات
تعریف استاندارد:
- چیزی که توسط یک مرجع موثق یا توافق عمومی به عنوان پایه و اساسی برای سنجش و مقایسه به رسمیت شناخته می شود.
- چیزی که بواسطه داشتن سایز یا فرم عادی مرسوم، همیشگی و یا فراگیرترین و عمومی ترین سایز و فرم از سایر انواع خود متمایز می باشد؛ مثال: ما مدل های دوبلکس را همانند مولکول های استاندارد و عادی نگهداری می نماییم.
- قانون و یا اصلی که به عنوان اساس قضاوت مورد استفاده قرار می گیرد، مثال آنها تلاش کردند استاندارهایی برای یک بحث جدید فلسفی ایجاد نمایند.
- یک ملزوم، کیفیت، کمیت، سطح و میزان میانگین و نرمال، مثال: کار او این هفته به پای استاندارد، فرم و وضعیت همیشگی اش نمی رسید.
- استانداردها و هنجارهای ذهنی، اخلاقی، سنتی که توسط یک مرجع یا شخص خاص پذیرفته می شود، مثال: او سعی نمود تا وضعیت زندگی اش را با استانداردهای مد نظر پدرش تطبیق دهد.
- نمونه ای از یک واحد وزن یا معیار
- یک کالای مشخص که ارزش آن به یک واحد پولی مشخص و پایه معین می گردد.
- مدرک حاصل از اجماع و مصوب هیئتی شناخته شده که با هدف دستیابی به حد بهینه نظم در زمینه معین، قواعد رهنمودها یا ویژگی هایی را برای فعالیت ها یا نتایج آنها برای استفاده معمول و مکرر ارائه می دهد.
تدوین استاندارد: فعالیت مربوط به ایجاد ضوابط برای کاربردهای معمول و مکرر، با توجه به مشکلات بالفعل یا بالقوه، به منظور دستیابی به نظم بهینه در زمینه معین.
موضوع تدوین استاندارد: موضوعی که باید برای آن استاندارد تدوین شود. واژه “محصول” فرایند یا خدمت پذیرفته شده است تا موضوع تدوین استاندارد را به معنای وسیع آن در برگیرد و باید از آن چنین استباط شود که با معنای یکسان همه موارد، مثلا هر ماده جزء تجهیزات، نظام، واسط، پروتکل، روند، کار کرد، روش یا فعالیت را پوشش می دهد.
حوزه تدوین استاندارد: گروه موضوع های تدوین استاندارد مرتبط با هم را می گویند.
استاندارد فرایند: استانداردی که در آن الزاماتی مشخص می شود که هر فرآیندی باید برآورده سازد تا مناسب بودن کاربری (مقصود) در مورد آن تحقق یابد.
استاندارد خدمات: استانداردی که در آن الزاماتی مشخص می شود که هر خدمتی برآورده سازد. تا مناسب بودن کاربری (مقصود) در مورد آن تحقق یابد.
استاندارد پایه: استانداردی که گستره وسیعی را می پوشاند یا ضابطه های کلی برای حوزه هایی خاص را در بر میگیرد. استاندارد پایه می تواند استانداری برای کاربرد مستقیم یا مبنایی برای استانداردهای دیگر باشد.
استاندارد اصطلاح شناسی: استانداردی در مورد واژه ها و اصطلاحات که معمولا با تعاریف آنها و گاه با نکات توضیحی، شرح، مثال و مانند آن همراه است.
استاندارد اجرای آزمون: استانداردی در مورد روش های آزمون که گاه با ضابطه های دیگری مربوط به اجرای آزمون مانند نمونه برداری، استفاده از روش های آماری و ترتیب آزمونها همراه است.
استاندارد محصول: استانداری که در آن الزاماتی مشخص می شود که هر محصول (یا گروهی از محصولات) باید برآورده سازد تا مناسب بودن برای کاربردی (مقصود) در مورد آن تحقق یابد. استاندارد محصول می تواند افزون بر الزامات اصلی، الزامات دیگری را نیز در بر داشته باشد.
استانداردهای قابل دسترس: استاندارد بین المللی، منطقه ای، ملی یا ناحیه ای به دلیل اعتبار خود در مقام استاندارد و به دلیل همگانی بودن و در صورت نیاز اصلاح یا تجدیدنظر آنها برای همگامی با فنون شناخته شده روز، استانداردهای قابل دسترس عام در نظر گرفته می شود.
استاندارد بین المللی: استانداردی که به وسیله یک سازمان بین المللی استانداردها تدوین یا پذیرفته شده و برای همگان قابل دسترس است.
استاندارد منطقه ای: استانداردی که به وسیله یک سازمان منطقه ای تدوین استانداردها، تدوین یا پذیرفته شده و برای همگان قابل دسترس است.
استاندارد ملی: استانداردی که به وسیله یک هیئت ملی تدوین استانداردها، تدوین یا پذیرفته شده و برای همگان قابل دسترس است.
هیئت تدوین استاندارد: هیئتی که در زمینه تدوین استاندارد فعالیت های به رسمیت شناخته شده ای دارد.
اصول استاندارد: استاندارد مفهومی است که می تواند نشانگر انجام و انضباط فعالیت های فکری، علمی، فنی و فرهنگی جامعه باشد و اصولی نیز بر آن مرتب است از جمله:
۱- استاندارد کردن عمل ساده سازی است که در نتیجه تلاش جمعی و آگاهانه اعضای جامعه به وجود می آید و به کاهش تعداد زیادی از موضوعات منجر می گردد. این فرایند نه تنها موجب رفع پیچیدگی های زاید نیز جلوگیری می کند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ استاندارد تکنیک های ارزیابی ریسک
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)