ارگونومی و ایمنی در محیط کار در دوران کووید 19
ارگونومی و ایمنی در محیط کار در دوران کووید 19
تنظیم کنندگان: دکتر رشید حیدری مقدم، پیام خانلری، هانیه یوسفی، حانیه عبدی، بهرام کوهنورد، فاطمه طهماسبی، ندا مهدوی
فرمت: pdf تعداد صفحات: 36
فهرست:
- مقدمه
- یک ستاد یا کارگروه کرونا تشکیل دهید
- درک چگونگی انتقال ویروس کرونا
- انجام ارزیابی ریسک
- درگیر کردن کارکنان (مشارکت کارکنان)
- تشویق به تغییر رفتار
- اجرای برنامه های کنترل ریسک
- نظارت، بررسی و یادگیری
- سلامت ذهنی و آسایش روانی
- کار از خانه (دور کاری)
- اصول ارتباطات ویدئویی
- ارگونومی محیطی
- ورزش در دوران کرونا
- پیوست ها
- منابع
مقدمه:
ریسک فاکتورهای ارگونومی محیط، تهدیدی جدی برای انسانها در محل زندگی و کار آنها می باشد. در دوران جهانگیری ویروس کرونا، که غالب کسب و کارها دچار تغییرات جدی شده اند، لزوم توجه به اصول و قوانین ارگونومی، بیش از پیش احساس می شود. شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی، افت کارایی ذهنی، افزایش خطای انسانی، استرس شغلی و مشکلات روانی-اجتماعی از جمله پیامدهای ارگونومیکی این دوران خاص می باشد.
در تعاریف علمی، ارگونومی، علم تطبیق شرایط کاری و زندگی با توانایی ها و محدودیت های انسانها بیان شده است. این روزها که جهان دچار همه گیری کرونا شده و نشانه ای قوی در آرام شدن این توسن طغیانگر در کوتاه مدت مشاهده نمی شود؛ قصد داریم در این کتابچه دانش، تجربیات و اطلاعاتی در حوزه ارگونومی به مخاطبان منتقل کنیم، تا بتوانند تطابق بهتری با شرایط جدید کاری (که ویروس کرونا بر آنها تحمیل کرده)، داشته باشند.
1. یک ستاد یا کارگروه کرونا تشکیل دهید
برای بازگشت به روزهای پررونق قبل از شیوع کرونا، سازمان یا اداره شما به همدلی همه اعضای سازمان و برقراری ارتباط باز و مؤثر با نیروی کار نیاز دارد.
رهبر و یا مدیر ارشد شرکت یا اداره باید سرپرست ستاد یا کار گروه کرونا برای بازگشت به کار باشد. این تیم باید اختیار لازم برای ایجاد تغییرات را داشته
باشد و اعضای آن باید درک کنند که خطرات اصلی ناشی از کرونا چیست و چگونه می توان آنها را کاهش داد. باید اطمینان حاصل شود تا حد امکان با این تیم همکاری لازم صورت گیرد.
کارکنان در بخش های زیر می توانند به فعالیت های این تیم کمک زیادی کنند:
- منابع انسانی
- تأسیسات و تعمیر و نگهداری
- واحد ایمنی و سلامت
- روابط عمومی
- نماینده کارکنان
اگر این تخصص ها یا واحدها در سازمان شما وجود ندارند، در صورت نیاز می توانید از نیروهای خارج از سازمان استفاده کنید. اگر با گروه هایی از مشتریان و یا پیمانکاران همکاری دارید یا تصمیمات شما آنها را متأثر می کند، از نظرات آنها نیز استفاده نمایید.
2. درک چگونگی انتقال ویروس کرونا
دو راه اصلی برای انتقال ویروس کرونا وجود دارد:
الف. سطوح آلوده
وقتی یک نفر با دست، سطوح آلوده به ویروس را لمس و سپس به چشم، بینی یا دهان خود بزند.
ب. قطرات تنفسی آلوده
وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند این قطرات در هوا منتشر می شوند. البته گفتگو و تنفس نیز می تواند منجر به آلودگی با این قطرات تنفسی گردد. قطرات تنفسی در مدت طولانی در هوا باقی نمی مانند، اما در هوا حرکت دارند (دلیل اصلی تأکید بر فاصله گذاری فیزیکی) ملاحظات اصلی:
خطر آلوده شدن با محافظت از چشم، دهان، بینی، در کنار فاصله گذاری فیزیکی، رعایت بهداشت فردی به حداقل میرسد.
قانون فاصله گذاری فیزیکی 2 متر را در کل محل کار رعایت کنید. با رعایت این قانون از تماس رو در رو افراد با یکدیگر جلوگیری شده و در نتیجه ویروس با لمس مستقیم انتقال پیدا نمی کند. همچنین فضای لازم برای از بین رفتن قطرات تنفسی خارج شده فراهم شده و احتمال اینکه یک شخص غیرآلوده آنها را تنفس کند، کاهش می یابد.
3 . انجام ارزیابی ریسک
1-3. با یک ارزیابی ریسک مناسب، راه های آلوده شدن افراد و محیط کاری با ویروس کرونا را شناسایی کنید. سپس با طرح ریزی شیوه های صحیح، انتقال این ویروس به محیط کار (یا بین واحدهای مختلف محیط کار) را محدود یا حذف کنید. همانند بیشتر راه های مدیریت خطرات سلامتی، کاهش خطر کرونا نیز شامل سلسله مراتبی است.
2-3. اولین گام (بر اساس سلسله مراتب) حذف یا جلوگیری از ورود ویرروس به محیط کار است. پیاده سازی این گام در حال حاضر امکانپذیر نیست؛ زیرا در هر جایی که انسان وجود داشته باشد امکان حضور ویروس نیز هست. بنابراین باید اقدامات بعدی را پیاده سازی کنیم. مهمترین این اقدامات در این راهنما آمده است.
3-3. ارزیابی ریسک نیاز به پیروی از یک قالب مشخص ندارد. با این حال شناسایی و ثبت موارد زیر ضروری است:
- ثبت اسامی کسانی که در معرض ریسک هستند، شامل: تمام افراد به ویژه افرادی که آسیب پذیرترند.
- ثبت وضعیت های خطرناک در محیط کار مانند تماس نزدیک یا تماس مکرر با سطوحی که مورد استفاده بسیاری از کارکنان قرار می گیرند.
- ثبت راه های احتمالی انتقال ویروس در بین کارکنان در محل های کاری یا هنگام انجام فعالیت های شغلی.
- ثبت اقدامات کنترلی پیشنهادی برای مدیریت ریسک انتقال ویروس کرونا و اولویت بندی آنها.
- تعیین و ثبت افراد مسئول در اجرای اقدامات یا تغییرات مورد نیاز.
- پیش بینی و ثبت زمان مورد نیاز برای اجرای اقدامات و به نتیجه رساندن آنها.
3-4. نتایج ارزیابی ریسک باید با همه کارکنان به اشتراک گذاشته شود. می توان آن را در وبسایت یا کانال اجتماعی شرکت /سازمان منتشر نمود.
4. درگیرکردن کارکنان (مشارکت کارکنان)
1-4. مشارکت و نظرسنجی از کارکنان، به کارفرمایان کمک میکند تا مسائل و مشکلات آنان را بهتر درک کنند. این مشکلات می تواند شامل اضطراب، محرومیت ها، مراقبت از کودکان و سفرهای کاری باشد. در دوران شیوع کرونا، مدیر با نظرسنجی از کارکنان تصمیمات آگاهانه ای در مورد چگونگی بازگشت به کار و زمان بازگشت خواهد گرفت. مطلع کردن کارکنان از چنین برنامه ریزی هایی به آنها کمک می کند تا با احساس امنیت و اطمینان به
محیط کار بازگردند.
2-4. یک نمونه نظرسنجی مدیر از کارکنان، پیش از بازگشت به کار در پیوست 1 آورده شده است. این نظرسنجی شامل مجموعه ای از سؤالات کوتاه با هدف کمک به سازمانها و مدیران برای تصمیم گیری در مورد 1) افرادی که باید به کار برگردند، 2) افرادی که باید دور از محل کار باشند (ریسک خطر ابتلای
آنان به کرونا بالاست و لازم است دورکاری کنند)، 3) تجهیزات حفاظت فردی مناسب افراد است یا خیر؟
بلزم به ذکر است که:
کارکنانی که می توانند به صورت کارآمد و ایمن در خانه کار کنند، حتما دورکاری داشته باشند. این راهکار خطر شیوع ویروس در بین نیروی کار را کاهش می دهد. آن ها باید تا خارج شدن از وضعیت کنونی و دستور ستاد مدیریت کرونای کشوری و استانی به انجام وظایف کاری خود از خانه ادامه دهند.
اگر کارمندانی که قصد بازگشت به محل کار را دارند، از مشکلات اساسی سلامتی رنج می برند، باردار هستند، یا در خانه ای زندگی می کنند که یک یا چند نفر از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده اند؛ حتما از مشورت ها و کمک های متخصصان بهداشت حرفه ای بهره بگیرند. در سریعترین زمان، بسته آموزشی کوتاهی که حاوی اطلاعات موردنیاز کارکنان قبل از بازگشت به کار است، آماده و در اختیار آنان قرار دهید.
این مطلب بروزرسانی شد و فایل ورد « دورکاری (راهکار ارگونومی در زمان شیوع ویروس کووید 19) » در 5 صفحه پیوست شد. (منبع مجله علمی-اجتماعی شماره 6)
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ آمادگی در مقابل بحران اپیدمی ویروسی Covid-19 مبتنی بر تجربیات در ایران
⇐ فاکتورهای ارگونومی تاثیر گذار در آموزش مدارس در دوران پاندمی کووید 19
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)