ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5
ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5
فرمت: Word تعداد صفحات: 14
چکیده:
رانندگان تاکسی طیف وسیعی از جمعیت شهرهای امروزی را تشکیل می دهند که معمولاً سالیانی طولانی با سطوحی از ارتعاش تمام بدن در ساعاتی طولانی از روز مواجهه دارند. تا بحال مطالعات محدودی روی مواجهه رانندگان تاکسی ها مطابق با ISO 2631-1 انجام شده است و هیچ مطالعه ای مطابق با ISO 2631-5 قابل دسترسی توسط محققین، انجام نشده است بنابراین در این مطالعه ارزیابی ارتعاش تمام بدن در 9 راننده تاکسی مختلف در یک مسیر یکسان مطابق با هر دو استاندارد انجام شد و نتایج بدست آمده با هم مقایسه شدند. نتایج ارزیابی ریسک بهداشتی بیشتری بر اساس ISO 2631-1 نسبت به ISO 2631-5 بدست آمد. به علت عدم همخوانی حدود راهنمای احتیاط بهداشتی (Health Guidance Caution Zone (HGCZ ارایه شده در ISO 2631-1,5 در این مطالعه حدود جدیدی برای ISO 2631-5 برآورد شد.
مقدمه (predictors)
از 1950 تا بحال در مطالعات اپیدمیولوژیک شغلی ارتباط بین رانندگی حرفه ای و اختلالات مختلف ناحیه کمر گزارش شده است(1-4). ارتعاش منتقله از سطح جاده به رانندگان یا مسافرین وسایل نقلیه از طریق پاها، سطح نشیمنگاه و پشتی صندلی ممکن است که منجر به تداخل در انجام فعالیت ها، تاثیر بر آسایش سوارش[1] و یا اثرات بهداشتی مشخص گردد. ارتعاش تمام بدن یکی از مهمترین ریسک فاکتورها در اختلالات قسمت تحتانی کمر و همچنین رایجترین و پرهزینه ترین صدمه شغلی در بیشتر کشورهای صنعتی است (5-10). فاکتورهای متعددی در انتقال ارتعاش و ورود آن به بدن موثر هستند. در برخی مطالعات، فاکتورهای مطالعه شده مربوط به مشخصات خود ارتعاش (مثلاً جهت، فرکانس، بزرگی، شکل موج و مدت زمان) و در برخی دیگر پوسچر فرد، یا وضعیت نشستن (یعنی با یا بدون پشتی، زاویه سطح نشیمنگاه و زاویه پشتی) متغیرهای مورد مطالعه بوده اند (مقاله نوایش11). انتقال ارتعاش مرتبط با دینامیک سازه به فرکانس و جهت حرکت ورودی و مشخصات صندلی در محل تماس بستگی دارد. ارتعاشات تا فرکانس 12 هرتز بر همه اندام های بدن اثر می گذارد اما ارتعاشات با فرکانس بالاتر از این حد عموماً اثرات موضعی دارند. [5, 6]. (از مقاله صوتیات 12-13 )
ارتعاش هم چنین می تواند سبب تاری دید، از دست رفتن تعادل و کاهش تمرکز گردد و بعد از مواجهه مداوم روزانه طی سالیان کاری ارتعاش تمام بدن ممکن است سبب اختلالات بهداشتی بسیاری موثر بر کل بدن و اندام های مختلف شامل صدمات ثابت به اندام های داخلی، عضلات، مفاصل و ساختار استخوانی شود. تحقیقات نشان می دهد در کسانی که با ارتعاش تمام بدن مواجهه هستند در مقایسه با افرادی که تحت همان شرایط ولی بدون مواجهه ارتعاشی فعالیت می کنند، اختلالات کمر شیوع و شدت بیش تری دارد (14-17).
سازمان بین المللی استاندارد ISO 2631-1:1997 را جهت ارزیابی اثرات ارتعاشات تمام بدن دوره ای، تصادفی و گذرا بر روی سلامت انسان منتشر نموده است(18). بر طبق این استاندارد مطالعات زیادی بر روی ارزیابی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در انواع مختلفی از وسایل نقلیه شامل: تراکتورهای کشاورزی (19-21) ماشین آلات ساختمانی (22-24)، وسایل حمل و نقل (24-20) اتوبوس ها (25) قطارهای شهری (26 و 27) و رانندگان خودروها (27 و مطالعه مقایسه ای) و تاکسی ها (28) و انجام شده است.
ISO در سال 2004 بخش 5 همین استاندارد را برای ارزیابی اثرات ارتعاشات تمام بدن همراه با شوک های متعدد بر روی سلامت انسان ارایه نمود (29). بعد از انتشار، هر دو استاندارد ISO 2631-1,5 به طور همزمان برای پیش بینی ریسک های بهداشتی در مطالعات در محیط ها / فیلدهای مختلف بکار گرفته شد (30-37).
در این مطالعات ریسک های بهداشتی متفاوتی بر اساس این دو استاندارد ISO برآورد شدند. این موضوع به علت بحث درباره ی درستی ناحیه ی راهنمای هشدار بهداشتی در این دو استاندارد می باشد. (36-32) ریسک های بهداشتی پایینی را مطابق با ISO 2631-1 پیش بینی نمودند. Alem در سال 2005 پیشنهاد کرد که حدود ارایه شده ی HGCZ مربوط به روش VDV در ISO 2631-1 بایستی کاهش یابد (32). ریسک های بهداشتی بالایی طبق ISO 2631-1 در مطالعات (37 و 38) و بدست آمد. Eger و همکاران پیشنهاد دادند که حدود HGCZ در ISO 2631-5 بایستی کاهش یابد. و همچنین در سال 2014 Zhao and Schindler 39 پیشنهاد کردند که حدود HGCZ ارایه شده در ISO 2631-5 بایستی اصلاح شود.
همانطور که در مطالعات مذکور می توان مشاهده نمود تلاش های بسیار محدودی در زمینه ارزیابی مواجهه شغلی با ارتعاشات تمام بدن متوسط و پایین مانند رانندگان تاکسی صورت گرفته است. در مطالعات ذکر شده در رانندگان تاکسی نیز ارزیابی فقط بر اساس روش ISO 2631-1 و خصوصاً بر اساس روش پایه ارزیابی ارتعاش صورت گرفته است.
بنابراین با توجه به وجود مطالعات محدود مطابق با ISO 2631-1 و عدم وجود هر مطالعه ای مطابق با ISO 2631-5 در ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی ها و همچنین مشاغلی با حدود متوسط مواجهه با ارتعاش تمام بدن این مطالعه با اهداف ارزیابی پتانسیل ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه و راهبری تاکسی ها بر سلامت رانندگان مطابق با ISO2631-1,5 و مقایسه نتایج بدست آمده براساس روش های ارزیابی ISO 2631-1,5 و بررسی دلایل تفاوت نتایج ارزیابی انجام گرفت.
توضیحات دو مقاله دیگر با موضوع مشابه پیوست شدند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)