• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید فروشگاه
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • انجمن
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | عوامل زیان آور محیط کار | عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار | ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5

ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5

ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: عوامل فیزیکی زیان آور محیط کارلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=59876

ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5

0 دیدگاه /در عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار/توسط Sirvan Sheikhi/لینک کوتاه https://acgih.ir/?p=59876

ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای  ISO 2631-1 و ISO2631-5

فرمت: Word   تعداد صفحات: 14

چکیده:

رانندگان تاکسی طیف وسیعی از جمعیت شهرهای امروزی را تشکیل می دهند که معمولاً سالیانی طولانی با سطوحی از ارتعاش تمام بدن در ساعاتی طولانی از روز مواجهه دارند. تا بحال مطالعات محدودی روی مواجهه رانندگان تاکسی ها مطابق با ISO 2631-1 انجام شده است و هیچ مطالعه ای مطابق با ISO 2631-5 قابل دسترسی توسط محققین، انجام نشده است بنابراین در این مطالعه ارزیابی ارتعاش تمام بدن در 9 راننده تاکسی مختلف در یک مسیر یکسان مطابق با هر دو استاندارد انجام شد و نتایج بدست آمده  با هم مقایسه شدند. نتایج ارزیابی ریسک بهداشتی بیشتری بر اساس  ISO 2631-1 نسبت به ISO 2631-5 بدست آمد. به علت عدم همخوانی حدود راهنمای احتیاط بهداشتی (Health Guidance Caution Zone (HGCZ ارایه شده در ISO 2631-1,5 در این مطالعه حدود جدیدی برای ISO 2631-5 برآورد شد.

مقدمه (predictors)

از 1950 تا بحال در مطالعات اپیدمیولوژیک شغلی ارتباط بین رانندگی حرفه ای و اختلالات مختلف ناحیه کمر گزارش شده است(1-4). ارتعاش منتقله از سطح جاده به رانندگان یا مسافرین وسایل نقلیه از طریق پاها، سطح نشیمنگاه و پشتی صندلی ممکن است که منجر به تداخل در انجام فعالیت ها، تاثیر بر آسایش سوارش[1] و یا اثرات بهداشتی مشخص گردد. ارتعاش تمام بدن یکی از مهمترین ریسک فاکتورها در اختلالات قسمت تحتانی کمر  و همچنین رایجترین و پرهزینه ترین صدمه شغلی در بیشتر کشورهای صنعتی است (5-10). فاکتورهای متعددی در انتقال ارتعاش و ورود آن به بدن موثر هستند. در برخی مطالعات، فاکتورهای مطالعه شده مربوط به مشخصات خود ارتعاش (مثلاً جهت، فرکانس، بزرگی، شکل موج و مدت زمان) و در برخی دیگر پوسچر فرد، یا وضعیت نشستن (یعنی با یا بدون پشتی، زاویه سطح نشیمنگاه و زاویه پشتی) متغیرهای مورد مطالعه بوده اند (مقاله نوایش11). انتقال ارتعاش مرتبط با دینامیک سازه به فرکانس و جهت حرکت ورودی و مشخصات صندلی در محل تماس بستگی دارد. ارتعاشات تا فرکانس 12 هرتز بر همه اندام های بدن اثر می گذارد اما ارتعاشات با فرکانس بالاتر از این حد عموماً اثرات موضعی دارند. [5, 6]. (از مقاله صوتیات 12-13 )

ارتعاش هم چنین می تواند سبب تاری دید، از دست رفتن تعادل و کاهش تمرکز گردد و بعد از مواجهه مداوم روزانه طی سالیان کاری ارتعاش تمام بدن ممکن است سبب اختلالات بهداشتی بسیاری موثر بر کل بدن و اندام های مختلف شامل صدمات ثابت به اندام های داخلی، عضلات، مفاصل و ساختار استخوانی شود. تحقیقات نشان می دهد در کسانی که با ارتعاش تمام بدن مواجهه هستند در مقایسه با افرادی که تحت همان شرایط ولی بدون مواجهه ارتعاشی فعالیت می کنند، اختلالات کمر شیوع و شدت بیش تری دارد (14-17).

سازمان بین المللی استاندارد ISO 2631-1:1997 را جهت ارزیابی اثرات ارتعاشات تمام بدن دوره ای، تصادفی و گذرا بر روی سلامت انسان منتشر نموده است(18). بر طبق این استاندارد مطالعات زیادی بر روی ارزیابی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در انواع مختلفی از وسایل نقلیه شامل: تراکتورهای کشاورزی (19-21) ماشین آلات ساختمانی (22-24)، وسایل حمل و نقل (24-20) اتوبوس ها (25) قطارهای شهری (26 و 27) و رانندگان خودروها (27 و مطالعه مقایسه ای) و تاکسی ها (28) و انجام شده است.

ISO در سال 2004 بخش 5 همین استاندارد را برای ارزیابی اثرات ارتعاشات تمام بدن همراه با شوک های متعدد بر روی سلامت انسان ارایه نمود (29). بعد از انتشار، هر دو استاندارد ISO 2631-1,5 به طور همزمان برای پیش بینی ریسک های بهداشتی در مطالعات در محیط ها / فیلدهای مختلف بکار گرفته شد (30-37).

در این مطالعات ریسک های بهداشتی متفاوتی بر اساس این دو استاندارد ISO برآورد شدند. این موضوع به علت بحث درباره ی درستی ناحیه ی راهنمای هشدار بهداشتی در این دو استاندارد می باشد. (36-32) ریسک های بهداشتی پایینی را مطابق با ISO 2631-1 پیش بینی نمودند. Alem در سال 2005 پیشنهاد کرد که حدود ارایه شده ی HGCZ مربوط به روش VDV در ISO 2631-1 بایستی کاهش یابد (32). ریسک های بهداشتی بالایی طبق ISO 2631-1 در مطالعات (37 و 38) و بدست آمد. Eger و همکاران پیشنهاد دادند که حدود HGCZ در ISO 2631-5 بایستی کاهش یابد. و همچنین در سال 2014 Zhao and Schindler 39 پیشنهاد کردند که حدود HGCZ ارایه شده در ISO 2631-5 بایستی اصلاح شود.

همانطور که در مطالعات مذکور می توان مشاهده نمود تلاش های بسیار محدودی در زمینه ارزیابی مواجهه شغلی با ارتعاشات تمام بدن متوسط و پایین مانند رانندگان تاکسی صورت گرفته است. در مطالعات ذکر شده در رانندگان تاکسی نیز ارزیابی فقط بر اساس روش ISO 2631-1 و خصوصاً بر اساس روش پایه ارزیابی ارتعاش صورت گرفته است.

بنابراین با توجه به وجود مطالعات محدود مطابق با ISO 2631-1 و عدم وجود هر مطالعه ای مطابق با ISO 2631-5 در ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی ها و همچنین مشاغلی با حدود متوسط مواجهه با ارتعاش تمام بدن این مطالعه با  اهداف ارزیابی پتانسیل ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه و راهبری تاکسی ها بر سلامت رانندگان مطابق با ISO2631-1,5 و مقایسه نتایج بدست آمده براساس روش های ارزیابی ISO 2631-1,5 و بررسی دلایل تفاوت نتایج ارزیابی انجام گرفت.

توضیحات دو مقاله دیگر با موضوع مشابه پیوست شدند.

پیش بینی ریسک بهداشتی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در رانندگان تاکسی های درون شهری

پیش بینی ریسک بهداشتی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در رانندگان تاکسی های درون شهری

چکیده:

 مقدمه: مطالعات محدودی بر روی ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی‌ها با ارتعاش تمام بدن انجام شده است بنابراین این مطالعه با هدف ارزیابی مواجهه با ارتعاش تمام بدن و شوک‌های مکرر در رانندگان تاکسی‌های درون شهری و مقایسه روش‌های مختلف ارزیابی در این محیط شغلی انجام شد.

روش کار: فرایند اندازه گیری و ارزیابی مطابق با روش کار ارایه شده در استانداردهای ISO 2631-1,5  و با استفاده از دستگاه ارتعاش سنج و آنالیزور SVAN 958  انجام گردید. اندازه گیری به کمک شتاب سنج سه محوره در شرایط معمول کاری روزانه در سطح نشیمن‌گاه صندلی در 9 تاکسی  انجام گرفت.

یافته ها: نتایج اندازه گیری در روش‌های ISO 2631-1 به‌طور کلی ریسک بزرگ‌تری را در مقایسه با روش فشار تراکمی استاتیک معادل روزانه، Sed، ارایه شده در ISO 2631-5 نشان داد. مدت زمان محاسبه شده برای سطح عمل مواجهه در روش ریشه میانگین مربعات شتاب، مقدار ارتعاش و  فشار تراکمی استاتیک معادل روزانه به ترتیب 4.55،3.54 و 31.70 ساعت برآورد شد.

نتیجه گیری: تفاوت زیاد در زمان‌های حدود عمل و مجاز برآورد شده مواجهه در روش‌های مختلف بیانگر عدم هم‌خوانی روش‌های ارزیابی مذکور بود. بنابراین انجام پژوهش‌های آتی جهت اصلاح حدود ارایه شده در استاندارد ضروری است.

ترجمان دانش:

شتاب سه محور ارتعاش تمام بدن بر روی صندلی9 راننده تاکسی حین فعالیت معمول روزمره اندازه گیری شد. روش های پیشنهاد شده ISO 2631-1,5 برای پیش بینی ریسک بهداشتی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در رانندگان تاکسی ها مورد استفاده واقع گردید. مطابق با 1-ISO2631 روش مجموع محورهای مقادیر شتاب و VDVبه کار رفت. ارزیابی اثرات ارتعاش تمام بدن ناشی از راه بری تاکسی ها در روش های مختلف سطوح ریسک متفاوتی را نشان داد و مشخص شد که حدود HGCZ ارایه شده در ISO 2631- 5بالاتر از آن است که در 1-ISO2631 وجود دارد.

بنابراین پیشنهاد می شود که جهت اصلاح حدود مربوطه، مطالعاتی در این زمینه انجام گردد. هم چنین به سبب عدم هم خوانی روش های ارزیابی ارایه شده، باید ارزیابی مطابق با بخش های مذکور این استاندارد با احتیاط به کار گرفته شده و تا برطرف شدن مشکلات مربوطه، پیشنهاد می شود که همواره روشی که بالاترین ریسک بهداشتی را ارایه می کند به کار گرفته شود.

نتایج مفصلتر تحقیق فوق را می توانید در مقاله تمام متن با رفرنس ذیل مشاهده نمائید:

Azrah K, Poursadeghiyan M, Fani M J, Rezazade M, Solaimanian A,2016.Predicting health risks of exposure to whole body vibration in the urban taxi drivers. JHSW, 6 (3) :59-72.

ارزیابی مواجهه ارتعاش تمام بدن رانندگان مترو شهری بر اساس روش های استاندارد ISO2631-1 و ISO2631-5 در زمینه ارزیابی مواجهه

ارزیابی مواجهه ارتعاش تمام بدن رانندگان مترو شهری بر اساس روش های استاندارد ISO2631-1 و ISO2631-5 در زمینه ارزیابی مواجهه

چکیده:

زمينه: ارتعاش بیش از حد یکی از عوامل مضر در محیط کار است و بسیاری از رانندگان به طور ناگزیر در هنگام رانندگی در معرض آن قرار می گیرند.

اهداف: با استفاده از استانداردهای 5 & ISO 2631-1 در مطالعه حاضر، ارزیابی لرزش کامل بدن (WBV) در میان رانندگان مترو تهران صورت گرفت.

روشها: در اين مطالعه توصيفی مقطعی، 23 قطار مورد مطالعه قرار گرفت و سطح تماس لرزش در طول تغييرات شيفت روزانه و شاخص های ارتعاش مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس ISO 2631-1 ، 5 عامل زیر اندازه گیری شده اند: سرعت شتاب رنج فرکانس و وزن برای هر محور، ترکیبی از محورها، عامل شکاف، شتاب پیک، ارزش دُز ارتعاش (VDV) و تنش فشاری استاتیکی معادل آن (SED) و عوامل خطر (R) معیارهاي برآورده شده برای آسیب به ستون فقرات کمری.

يافته ها: نتايج نشان داد كه بر اساس روش پايه، ميزان راننده در معرض ارتعاش كمتر از حد پايين است كه توسط ناحيه احتراق راهنمايي سلامت (HGCZ) تعيين شده است و طبق روش VDV چهار مورد بالاتر از حد بالا، 8 مورد درون HGCZ بود و بقیه کمتر از حد ذکر شده بودند. علاوه بر این، طبق روش SED ، چهار راننده در معرض پایین تر از حد پایین بودند، 7 مورد در معرض HGCZ و 12 مورد از حد مجاز قرار داشت. از سوی دیگر، با توجه به عامل R، سه راننده در معرض سطوح قرار گرفتند كه در محدوده HGCZ قرار داشت، در حالی که بقیه آنها سطح پایینتری را تجربه کردند.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین معیارهای محاسبه شده تفاوت چندانی وجود دارد که نشان می دهد برخی از این شاخص ها ممکن است یک حد ایمن را نشان ندهند.

ترجمان دانش:

شتاب سه گانه WBV بر روی سطح صندلی در رانندگان مترو شهری در طول عملیات معمول روزمره اندازه گیری شد. روش های پیشنهاد شده توسط 5 & ISO 2631-1 برای پیش بینی خطر سلامت ارتعاش تمام بدن در میان رانندگان مترو مورد استفاده قرار گرفت. فقدان ارتباط مستقیم بین بخش های مختلف استانداردها موجب نگرانی و منجر به سردرگمی شده است. به عنوان مثال، اگر روش های ارزیابی در این مطالعه مبتنی بر RMS و R باشد، خطر ابتلا به بیماری های روانی در ستون فقرات گزارش خواهد شد. از سوی دیگر، اگر روشهای ارزیابی VDV و SED استخدام شوند، سطح خطر سلامتی متوسط و بالا برای قرار گرفتن در معرض ارتعاش تمام بدن گزارش خواهد شد.

بنابراین ممکن است که نتایج به طور عمدی یا ناخواسته اشتباه تفسیر شده و دستکاری شود تا سطوح قرار گرفتن در معرض مقررات و یا ایمن را در اختیار بگیرند، در حالی که احتمال وجود یک خطر نامطلوب سلامتی وجود دارد. بنابراین، تا زمانی که ابهامات از بین برود، باید یک روش بسیار خطرناک استفاده شود. به عنوان یک محدودیت در این مطالعه، باید توجه داشت که اندازه گیری ارتعاش تمام بدن تحت تاثیر عواملي مانند نوع وسیله نقلیه، جهت حرکت، وظایف عملیاتی پیشرو، صندلی و ویژگی های رانندگان کابین است.

برای کاهش این تداخل، در آینده باید مطالعات بیشتری با اندازه نمونه بزرگ انجام شود. ما همچنین پیشنهاد کردیم که طراحی مطالعات باید با هدف بررسی مجدد VDV در ISO 2631-1 و عامل Sed و R در روش های ISO 2631-5، به ویژه مرز بالایی از آن و مطالعات آینده باید با موضوعات بیشتر انجام شود. علاوه بر این، برای تحقیقات آینده برای مطالعه اولین و آخرین اتومبیل قطارها و ارزیابی قطعات مختلف اتومبیل برای تعیین مقدار دقیق در معرض قرار گرفتن پیشنهاد شده است.

نتایج مفصلتر تحقیق فوق را می توانید در مقاله تمام متن با رفرنس ذیل مشاهده نمائید:

Azrah K, Mirzaei R, Poursadeghiyan M,Baneshi, MM, Ebrahimi MH, 2018. Evaluation of Whole-Body Vibration Exposure Among Urban Metro Drivers: Comparing ISO2631-1 and ISO2631-5 Standards to Evaluate Exposure

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

 

حجم: 255 KB فرمت: Word آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

هر گونه سوالی در رابطه با ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5 داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

 

حتما بخوانید:

⇐ کنترل تماس با ارتعاش تمام بدن

⇐ بیماریهای ناشی از ارتعاش

⇐ سندروم ارتعاش دست – بازو

⇐ کاهش خطرات ارتعاش دست – بازو

 

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • Share on WhatsApp
  • اشتراک در LinkedIn
  • اشتراک در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2020/10/Measuring-driver-vibration.jpg 417 667 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2020-10-09 21:19:362020-10-19 00:43:36ارزیابی مواجهه رانندگان تاکسی با ارتعاش تمام بدن مطابق با استانداردهای ISO 2631-1 و ISO2631-5
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران mary-ph
  • آواتار کاربران sanaz.esmailzadeh
  • آواتار کاربران zeynab1371
  • آواتار کاربران Mojtaba.mohammdi
  • آواتار کاربران ahmadian97
  • آواتار کاربران zahraaa 79
  • آواتار کاربران 0750073470
  • آواتار کاربران Mohammadsahebdel
  • آواتار کاربران vahid
  • آواتار کاربران ranjbaramir

تعداد کل کاربران ویژه: 14620

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه
  • samandehi
  • 81
قبلیبعدی
  • 09338413734
  • آ.غ - بوکان - خیابان سردار عزیزخان، کافی نت و نوشت افزار کالج
تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
رفتن به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 52819 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید − =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید + =

برگشت برای ورود به سایت