ارزیابی ریسک جرثقیل های سقفی به روش FMEA
ارزیابی ریسک جرثقیل های سقفی به روش FMEA
ارزیابی ریسک جرثقیل های سقفی به روش FMEA
فرمت: pdf تعداد صفحات: 9
فهرست:
- چکیده
- مقدمه
- فرایند FMEA
- روش انجام کار
- تشکیل کارگروه FMEA
- ارزیابی ریسک قبل از اقدامات اصلاحی (ارزیابی ریسک اولیه)
- ارزیابی ریسک پس از اقدامات اصلاحی (ارزیابی ریسک ثانویه)
- نتایج
- منابع
چکیده:
به همان اندازه که ارزیابی ریسک فعالیت جرثقیل ها در صنعت حائز اهمیت می باشد، شناسایی و ارزیابی فرایند نگهداری و تعمیرات جرثقیل های سقفی نیز از اهمیت برخوردار می باشد . هر چند فعالیت نت بصورت روزانه نمی باشد ولی بروز هر حادثه در هنگام انجام کار می تواند باعث بروز صدمات جبران ناپذیری گردد. برای ارزیابی فرایند نت جرثقیل و بررسی میزان اثربخشی اقدامات روش سیستماتیک (FMEA)، روش تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن انتخاب گردید. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص و افزایش ضریب ایمنی تمرکز دارد. برخلاف بسیاری از شیوه های دیگر تجزیه و تحلیل خطر، نیاز به آمارگیری پیچیده ندارد و بر مبنای کارگروهی استوار است.
در شرکت سایپا با مطالعات و بررسی های اولیه، این روش به منظور شناسایی و پیشگیری از خطرات ایمنی در فرایندهای نت تجهیزات و تولید انتخاب و براساس دستورالعمل اجرایی تهیه شده و اجرای آن در دستور کار واحدهای تابعه سازمان قرار گرفته است. از بین فعالیت هایی که بر مبنای این روش منجر به نتیجه شده است، تجزیه و تحلیل خطرات نت جرثقیل های سقفی انتخاب و طی این مقاله ارایه می شود که به میزان ۸۸.۸ درصد بهبود را پس از انجام اقدامات اصلاحی در کار گروه نت جرثقیل های سقفی حاسل گردید . ضمن آنکه با تجارب به دست آمده و مستندات موجود ، نسبت به تنظیم دستورالعمل های کار و سیستم نگهداری و تعمیرات نیز اقدام شد. این روش قابل تعمیم در کلیه فرایندهای تولید یا مراحل تحقیقات پروژه ای ، نیازمند شناخت خطرات به شکل مستند، روش دار و سیستماتیک به منظور تدوین برنامه های جامع نگهداری و تعمیرات، بازنگری در روند بازرسی های موثر ایمنی و تعیین اولویت های کاری اقدامات پیشگیرانه می باشد.
مقدمه:
استفاده از یک تکنیک مناسب جهت شناسایی مخاطرات شغلی در قالب روش های نظام مند می تواند بستر مناسبی جهت رسیدن به ایمنی و سلامت شغلی را فراهم آورد. این مهم خصوصا در افزایش بهروری سازمان و ذینفع شدن در آن به عنوان همیار بهره ور سازمان حائز اهمیت می گردد. از این رو روشهای مختلف شناسایی خطر مورد بررسی قرار گرفت و FMEA انتخاب گردید، تا با اجرای آن بستر لازم برای استقرار مدیریت ریسک فراهم گردد.
یکی از موضوعاتی که در شناسایی و ارزیابی خطرات بررسی شد، فرایند نگهداری و تعمیرات جرثقیل های سقفی بود در این مقاله ضمن توضیح روند شناسایی و ارزیابی خطرات با استفاده از سیستم و چگونگی کار بر روی تعیین خطرات بالقوه نت جرثقیل های سقفی، نتایج کار گروه، FMEA در قبل و بعد از اقدامات اصلاحی تشریح می گردد.
هدف اصلی از این تحقیق، پیشگیری از وقوع حوادث در فرایند نت جرثقیل های سقفی از طریق شناسایی خطرات و انجام اقدامات اصلاحی براساس آن می باشد و این اهداف مدنظر عبارتنداز:
- تعیین کمی خطرات در هریک از قطعات و اجزا تشکیل دهنده جرثقیل و تعیین اولویت در اقدامات اصلاحی
- تعیین کمی میزان بهبودهای حاصل شده بعد از انجام اقدامات اصلاحی
- تهیه دستورالعمل مربوط به فرایند نگهداری و تعمیرات براساس خطرات شناسایی شده
فرایند FMEA:
در ابتدا عوامل ایجاد شکست در فرایند مورد بررسی و تعیین قرار می گیرد. اثر احتمالی FMEA در اجرای فرایند هر یک از این شکست ها تعیین شده و میزان احتمال وقوع آن مشخص می گردد. در این روش شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات در دو مرحله مشخص انجام می گیرد.
- مرحله شناسایی و ارزیابی خطر.
- مرحله کنترل کانون خطر که انجام اقدامات اصلاحی منجر به کاهش میزان ریسک یا حذف خطرات برای تحقق هر دو مرحله فوق بر سه عامل زیر تمرکز می شود:
شدت خطر: حاصل ارزیابی و سنجش نتیجه شکست
وقوع : احتمال یا به عبارتی دیگر ، شمارش تعداد شکستها را بیان می کند.
بازیابی : تعیین میزان نهایی خطر با در نظر گرفتن احتمال شناسایی شکستها قبل از ظهور اثر آن
لذا با اطلاعاتی که از بررسی فرایند کار یک دستگاه یا فعالیت خاص، حاصل می گردد، شناسایی الگوهای شکست و آثار آن براساس سه عامل فوق درجه بندی می شود . هر کدام از عوامل شدت، وقوع و ارزیابی به ۱۰ طبقه تقسیم می شوند . یعنی، برحسب ماهیت این عوامل در مشاغل و فعالیت های مورد بررسی، یکی از درجات ۱ تا ۱۰ به آن اختصاص می یابد. اگر درجات این سه عامل در یکدیگر ضرب شود : (شدت × وقوع × ارزیابی) ، نمره اولویت خطر پذیری برای هر الگوی بالقوه شکست و آثار آن به دست می آید که آنرا (RPN (Risk Priority Number می نامند.
بر اساس نتایج می بایستی الگوهای شکست که دارای بالاترین نمره RPN هستند، اول بررسی شون. در این روش توجه به شدت خط ، اهمیت زیادی دارد . اگر شدت الگوی شکست به دست آمده RPN ۹ یا ۱۰ باشد، می بایستی علت آن به سرعت بررسی شود، پس از انجام اقدامات اصلاحی لازم ، ارزیابی مجدد شدت، وقوع و تشخیص (کشف) انجام و RPN جدید تعیین می گردد. اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی در این فرایند تا آنجا ادامه می یابد که یک سطح قابل قبول برای تمام الگوهای بالقوه شکست برسد.
روش انجام کار:
در ابتدا حوادث ناشی از کار فرایند نت جرثقیل ها و علل بروز آن مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از:
- عدم وجود دانش ایمنی در انجام فرایند کار در ارتفاع .
- عدم کفایت دستور العمل های کاری با هدف نگهداری و تعمیرات.
- عدم وجود تجهیزات و ابزارهای انجام فرایند کار در ارتفاع .
- عدم وجود دسترسی های ایمن به ارتفاع (جرثقیل سقفی).
براساس علل فوق در ابتدا می بایست کل فرایند مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس اطلاعات حاصل جهت رفع عدم انطباق ایمنی جمع آوری و اقدامات اصلاحی لازم صورت پذیرد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ایمنی مقدماتی جرثقیل سقفی و تجهیزات لیفتینگ
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)