ارزیابی تماس با صدا
ارزیابی تماس با صدا
ارزیابی تماس با صدا
فرمت: PDF تعداد صفحات: 13
آیا بررسی صدا ضروری است؟
هنگام طرح ریزی بررسی تماس با صدا، تبیین قلمرو و محدوده های آن ضروری است. ممکن است برای ارزیابی میزان تماس با صدا کلیه بخشهای شرکت و یا کارگران یک و یا چند بخش مورد بررسی قرار گیرند. ممکن است میزان تماس با صدای تعدادی از کارگران و یا تماس یک گروه از کارگران که کار مشابه ای را انجام می دهند مورد ارزیابی قرار گیرد.
مطابق آیین نامه های صدای موجود در محیط کار، کارفرما موظف است زمانی که احتمال تماس کارگران با صدای بیش از حد مجاز (بر اساس دز معادل روزانه و صدای پیک) وجود دارد ترتیب انجام بررسی تماس با صدا را بدهند. نشانه ها و دلایلی که می توانند دلیل وجود معضل صدا و تماس بیش از حد مجاز کارگران باشد به قرار زیر است:
- شواهدی مبنی بر اینکه یک و یا چندین کارگر در معرض صداهای بیشتر از dBa 85 هستند. تعیین میزان صدا و اینکه آیا بیشتر از 85 dB می باشد به وسیله اندازه گیری های مقدماتی صدا و یا سهولت مکالمه انجام می شود. مطابق (1998) HSE انجام مکالمه با صدای بلند در فاصله دو متری نشان دهنده آن است که میزان صدا بیشتر از dB 85 می باشد.
- نظارتهای بهداشتی نشان دهند که افت شنوایی در کارگران پیشرفت کرده است.
- وجود ماشین آلات و یا فعالیت های خاص پر صدا که افراد به طور متناوب با آنها سر و کار دارند.
از طرف دیگر میزان تماس برخی کارگران تا حد زیادی کمتر از حدود مجاز مواجهه می باشد. برای مثال میزان تماس اکثر کارکنان امور اداری کمتر از حد مجاز تماس (dB 85) و یا صدای پیک مجاز می باشد. در این جا، بایستی میزان صدا را به عنوان بخشی طبیعی از فرایند کار محسوب نمود؛ مطابق دستورالعمل عوامل فیزیکی (صدا) محیط کار، ارزیابی میزان تماس کلیه کارگران وظیفه کارفرما می باشد. در این حالت اندازه گیری های فیزیکی صدا، به طور طبیعی در ارزیابی صدا مورد استفاده قرار نمی گیرد.
بر اساس آئین نامه های صدای محیط کار، کارفرما موظف است که برای انجام ارزیابی صدا، یک فرد ذیصلاح را تعیین نماید. ذی صلاح بودن یک فرد توسط مدیریت بهداشت و ایمنی مشخص می شود. ترکیبی از آموزش های رسمی و تجربه موجب می شود که یک فرد از صلاحیت مناسب برای ارزیابی صدا برخوردار شود. این احتمال وجود دارد که برای ارزیابی مناسب صدا، نه تنها فردی با تحصیلات مرتبط به کار گرفته شود بلکه در بعضی مواقع نیاز است تا از یک فرد با تجربه و ماهر نیز کمک گرفته شود. ممکن است فردی برای انجام اکثر ارزیابی های صدا صاحب صلاحیت باشد اما در بعضی موقعیت ها به افراد باتجربه و ماهر نیاز باشد. انتظار می رود که یک فرد ذی صلاح به طور کامل به توانایی های خود واقف باشد و قادر به ارائه مشاوره دقیق در موارد خاص باشد.
طرح ریزی بررسی صدا
ارزیابی صدا ممکن است توسط کارکنان شرکت و یا به وسیله مشاوران مستقل انجام گیرد. گاهی اوقات نیز ممکن است ارزیابی به وسیله افراد و یا شرکت های وابسته و یا زیر مجموعه سازمان انجام گیرد. مسئولیت انجام ارزیابی صدا با هرکس باشد باید این کار با سرعت و دقت لازم انجام شود تا میزان تماس افراد با صدا به دقت مشخص شود. جمع آوری اطلاعات لازم برای تعیین قلمرو ارزیابی صدا، بهتر است به وسیله بازدید از محیط کار انجام گیرد اگر چه می توان این اطلاعات را به طور غیر مستقیم در اختیار فرد ارزیاب قرار داد. تنها پس از بازدید است که می توان زمان لازم و هزینه مورد نیاز برای انجام ارزیابی صدا را تعیین نمود.
اطلاعاتی که باید در بازدید مقدماتی جمع آوری شوند شامل تعداد کارگران در معرض، الگوهای شیفت کار و یکسان بودن و یا نبودن نوع فعالیت ها در شیفتهای مختلف (برای تعیین اینکه آیا نیازی به ارزیابی صدا در شیفت های مختلف می باشد و یا خیر و یا اینکه می توان اطلاعات مورد نیاز را از شیفت های مختلف بدست آورد؟) می باشند. هر گونه موقعیتی که انداره گیری صدا در آن مشکل باشد باید تعیین شوند. همچنین باید مشخص نمود که آیا افرادی که به یک کار مشغول هستند را می توان به عنوان یک گروه مورد ارزیابی قرار داد و یا اینکه باید جداگانه بررسی شوند. در حین بازدید بهتر است که کپی از ارزیابی های قبلی صدا از مسئولین درخواست شود. اگر ارزیابی های قبلی دقیق بوده اند، بهتر است که ارزیابی ها بر روی مناطقی که صدا نزدیک و یا بالاتر از حد مجاز بوده است متمرکز شود. در صورت وجود نقشه محل کار، زمان کمتری برای ثبت مکانهای اندازه گیری صرف می شود. در بعضی مواقع ممکن است محل کار در یک مکان ثابت نباشد. از طرفی ممکن است به دلیل گستردگی محل کار، نیاز به اندازه گیری صدا در سطح وسیعی باشیم.
برخی از مشاغل در طول روزهای هفته تا حد زیادی دچار تغییر می شوند و ممکن است به همین دلیل نمونه برداری از تراز صدا در بیش از یک روز از هفته نیاز باشد. در پی بازدید مقدماتی، امکان طرح ریزی چگونگی جمع آوری اطلاعات وجود دارد و تنها در این مرحله است که میزان زمان مورد نیاز برای انجام ارزیابی روشن می شود. دو نوع از اطلاعات باید جمع آوری شوند. تراز فشار صوت که باید در مکان ها و موقعیت های مناسب اندازه گیری شود و همچنین اطلاعاتی از قبیل ساعت های کار، آموزش های ارائه شده به کارگران در زمینه اثرات صدای تغییرات الگوی کار، نوع ماشین آلات مورد استفاده، و مشخصات دقیق وسایل حفاظت شنوایی که از طریق مصاحبه با کارگران، سرپرستان و مدیران ایمنی و بهداشت جمع آوری می شوند.
نوع تجهیزات اندازه گیری صدا نیز باید تعیین شوند. در بعضی حالتها برای مثال در مناطق خطرناک ممكن است کرایه تجهیزات مخصوصی ضروری باشد.
برتری نسبی ترازسنج های صوت نسبت به دزیمترهای فردی همواره مورد بحث است. به چند دلیل امکان اخذ نتایج اشتباه به وسيله دزیمتر وجود دارد
- همواره این امکان وجود دارد که میکروفون بیش از حد نزدیک بدن و با لباس کارگر نصب شود انعکاس صوت از روی بدن و یا مانع شدن بدن برای رسیدن امواج صوتی به میکروفون می تواند باعث ایجاد خطای زیادی شود
- ممکن است میکروفون دزیمتر بر روی لباس مالیده شود که باعث تولید صدای مجازی شده و در نتیجه میزان تراز صدا بیشتر از آن چه که فرد با آن در تماس است ثبت شود
- از آنجایی که اندازه گیری میزان تماس مستقیما زیر نظر ارزیاب انجام نمی شود ممکن است اختلالاتی در حین اندازه گیری به وجود آید. اگر چه راه هایی برای جلوگیری از دستکاری دزیمتر توسط کارگران وجود دارد اما نمی توان از جدا نمودن و قرار دادن دزیمتر در یک محل شلوغ (و یا ساکت) بوسیله آنان جلوگیری نمود
از طرف دیگر، همواره امکان ایستادن ارزیاب در کنار کارگر عملی نیست. برای مثال نمی توان به دلیل مشکلات ایمنی دز صدای دریافتی یک راننده لیفتراک را به وسیله تراز سنج صوت اندازه گیری نمود. از دیگر مزایای دزیمتر آن است که یک ارزیاب می تواند به تنهایی چند دزیمتر را به چندین کارگر نصب نماید و بر روی تمام آنها نظارت داشته باشد. برخی از انواع دزیمتر به طور همزمان قادر به اندازه گیری دز صدا و همچنین ثبت اطلاعات می باشند. این نوع از دزیمترها با وارد نمودن اطلاعات به کامپیوتر، امکان آنالیز اطلاعات و دستیابی به اطلاعاتی درباره الگوی تماس با صدا را مهیا می سازند. علاوه بر آن، این دسته از دزیمترها برای تعیین و حذف زمانهایی از اندازه گیری که در آن تراز صدا نشان دهنده تماس افراد نیست مفید می باشند.
با استفاده از تجهیزاتی که می توانند زمان اندازه گیری را ثبت کنند می توان چندین عیب دزیمترها را برطرف نمود. برای آنالیز اطلاعات باید داده ها به یک کامپیوتر منتقل شوند. برای مثال، در این حالت امکان محاسبه Leq پس از حذف زمانی که دزیمتر به شکل صحیح مورد استفاده قرار نگرفته است وجود دارد. علاوه بر این، ثبت زمانهای اندازه گیری ممکن است به تعیین دوره های زمانی که تراز صدا بیشتر و یا کمتر از مقدار مورد انتظار بوده است کمک کند. در این حالت می توان اندازه گیری های بیشتری را انجام داد. استفاده ترکیبی از دزیمتر و تراز سنج صوت ایده آل است. هنگام آنالیز نتایج می توان به معتبر بودن و یا دقت نتایج پی برد. در صورت معتبر نبودن نتایج باید دلیل آن را پیدا نمود. عدم استفاده از دزیمتر در تمام مدت شیفت و یا قرارگیری کارگر در کنار منبع صدایی که ارزیاب قبلا به آن توجه نکرده است از دلایل عدم اعتبار و یا دقت نتایج می باشند.
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- اندازه گیری تراز فشار صوت
- جمع آوری اطلاعات
- ارزیابی دزهای صدا
- گزارش ارزیابی
- موقعیت های دشوار اندازه گیری صدا
- مطالعه موردی یک ارزیابی صدا از محیط کار
- تجزیه و تحلیل مقادیر اندازه گیری شده
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ بررسی سروصدا در یک شرکت تولیدی دارویی و ارتباط آن با پارامترهای مختلف
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)