• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید فروشگاه
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • انجمن
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | مقالات | ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی ذهنی و خود گزارش دهی در حین رانندگی

ردیابی خستگی ذهنی راننده با استفاده از آنالیز سیگنال های الکتروآنسفالوگرافی

ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی ذهنی و خود گزارش دهی در حین رانندگی

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: مقالاتلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=61274

ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی ذهنی و خود گزارش دهی در حین رانندگی

0 دیدگاه /در مقالات/توسط Sirvan Sheikhi/لینک کوتاه https://acgih.ir/?p=61274

ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی ذهنی و خود گزارش دهی در حین رانندگی شبیه سازی شده

فرمت: WORD  تعداد صفحات: 13

Relationship between driving Deviations whit level of subjective and interpreting drowsiness in simulator driving

عادل مظلومی 1، فرامرز قره گوزلو 2، جبرائیل نسل سراجی 3، علی نحوی 4، خسرو صادق نیت حقیقی 5، علی نیک نژاد 6، محسن کارچانی 7

1- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پردیس بین الملل، ایران
4- دانشیار، گروه مکاترونیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، ایران
5- دانشیار، گروه طب کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران، ایران
6- كارشناس ارشد مکاترونیک، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد تهران، ایران
7- (نویسنده مسئول) دانشجوی دکترا، مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي تهران، پردیس بین الملل،تهران، ايران

چكيده

خواب­ آلودگی راننده یکی از دلایل اصلی ایجاد حوادث رانندگی به حساب می­ آید که سالیانه موجب خسارات جانی و مالی فراوانی در جهان می­ گردد. یکی از پارامترهای مهم در تشخیص خواب ­آلودگی راننده، بررسی میزان انحراف راننده از مسیر که منجر به از خطوط طولی دو طرف جاده و انحرافات رانندگی می شود است، که به علت دقت بالا و غیر مزاحم بودن روش اندازه­ گیری آن برای راننده، چشم ­انداز روشنی در توسعه سیستم ­های دستیار راننده دارا می ­باشد. جهت تشخیص خواب ­آلودگی در این مطالعه، تعداد 32 راننده مرد حرفه ­ای اتوبوس بین شهری جهت انجام رانندگی دو ساعته در یک محیط شبیه­ ساز رانندگی مبتنی بر واقعیت مجازی انتخاب شدند. در طول رانندگی از لاین میانی جاده سه لاینه،تعداد عبور از خطوط طولی دو طرف جاده با توجه به مشاهده تصویر فرد به خواب رفته (LCRD) مورد شمارش قرار گرفت.

در نهایت ارتباط بین تعداد عبور از خطوط طولی LCRD با نتایج حاصل از آزمون­ های KSS و ORD مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش میزان KSS و ORD، میزان  LCRD نیز افزایش یافته است و در نتیجه می­ توان عنوان کرد که LCRD یک شاخص معتبر جهت بررسی عملکرد راننده خواب آلود است و خواب­ آلودگی موجب افزایش تغییرات عبور از خطوط طولی دو طرف جاده می­گردد.از نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که تنها ملاک انحرافات در رانندگی نمی تواند دلیل کافی برای تشخیص خواب آلودگی باشد و نیاز به داده های تصویری از رفتارهای خواب آلودگی فرد نیز جهت انطباق با آن می باشد

کلمات کلیدی: انحراف از مسیر، خواب آلودگی، تصادفات رانندگی، ایمنی حمل و نقل.

Abstract

Driver drowsiness is a major reason of road accidents and leads to high costs and injuries around the world in annual. Lane crossing is a parameter to detect driver drowsiness. The methods considering this parameter are convenient and no bother to the driver. Therefore, they are broadly targeted to develop driver assistant systems. In this research, twenty five professional bus drivers were selected to conduct a two-hours session of driving in a simulator designed based on real time. The number of lane crossing was counted during driving in the middle lane on a three-lane road by processing images taken from the driver (LCRD). The, the correlation between LCRD and the results of KSS and ORD was studied. Results show increase in DSS, ORD leads to increase the in LCRD. So LCRD is an appropriate parameter to check driver performance. And drowsiness leads to increase the number of lane crossing. Also, lane crossing is not the only plenary parameter to detect driver drowsiness and image. Processing methods should be employed to correspond drowsy behavior to LCRD.

Keywords: Deviation from the route, Drowsiness, Driving Accidents, Transportation Safety

مقدمه

خواب آلودگی، خستگی، عدم توجه کافی به جلو و این که راننده نتواند وسیله نقلیه را در یک مسیر ایمن کنترل کند از مهمترین عوامل وقوع تصادفات جاده ای است. طبق آمار حدود 28 درصد تصادفات منجر به مرگ در بزرگراه های آمریکا، ناشی از خروج وسیله نقلیه از جاده بوده است. بر اساس گزارشی که بنیاد ملی خواب آمریکا در سال (2009) منتشر کرده است، 54 درصد از رانندگان بالغ حداقل یکبار یک وسیله نقلیه سنگین را در حال خواب آلودگی و 28 درصد آنها در حالی که کاملا احساس خواب داشته اند، رانندگی کرده اند. همچنین انجمن ایمنی جاده ای آلمان ادعا می کند که از میان هر چهار سانحه منجر به ایجاد تلفات انسانی در بزرگراه های این کشور، یکی بصورت مستقیم با خواب آلودگی راننده وسیله نقلیه ارتباط داشته است.

حال با توجه به اهمیتی که رفتارهای ناشی از خواب آلودگی در سلامت رانندگان و تلفات ناشی از تصادفات دارد، بررسی این رفتارها و ارتباط آن با انحرافات رانندگی حائز اهمیت است. Miller و Mackie در سال (1980)، طولانی و پیوسته بودن ساعات رانندگی، محیط یکنواخت و رانندگی در شب و اوایل صبح را از عوامل خواب آلودگی و کاهش عملکرد راننده می دانند. Mascord نیز در سال (1992)، عملکرد راننده در ساعاتی که بدن انسان با کاهش عملکرد فیزیولوژیک مواجه است را تحت تأثیر منفی خواب آلودگی دانسته و اعتقاد دارد که در سطوح مختلف خواب آلودگی، انگیختگی فیزیولوژیک کاهش یافته و عملکردهای حسی آهسته و به تبع آن پردازش ناقص اطلاعات می تواند توانایی راننده را در پاسخ به محرک های محیطی و شرایط غیر عادی و اضطراری کاهش دهد.

همچنین SzeSeen در آوریل (2010) در بررسی تصادفات جاده ای، خواب آلودگی رانندگان را که در اثر خستگی، بدی شرایط آب و هوایی، وضعیت جاده ای یکنواخت و شرایط فردی راننده ایجاد می شود، به عنوان، عاملی مؤثر در در تصادفات جاده ای دانسته و خواب آلودگی راننده را در اثر عوامل ذکر شده بر عملکرد راننده مؤثر می داند. طبق آمار ارائه شده از سوی محققان آمریکایی، 25 درصد رانندگان یک بار با احساس خواب آلودگی در حین رانندگی در طول روز و 12 درصد از آنها با وقوع ریز خواب در طول یک ماه رانندگی مواجه بوده اند. 7 درصد از این جامعه آماری لااقل یک تصادف خود را مربوط به خواب آلودگی دانسته و 18 درصد دیگر خواب آلودگی را عامل ایجاد خطر تصادف دانسته اند بدون اینکه تصادف کرده باشند.

به اعتقاد Vincent و سایر همکارانش این که راننده بتواند وسیله ی نقلیه را در بین خطوط حفظ کرده و از خطوط کناری عبور نکند اصلی ترین فعل راننده است که می تواند تحت تأثیر خواب آلودگی راننده مختل شود. به همین دلیل میزان انحراف معیار موقعیت جانبی خودرو (SDLP) به عنوان شاخصی از خواب آلودگی راننده در نظر گرفته شد. این که راننده ساعات طولانی به رانندگی مشغول باشد و مسیر رانندگی یکنواخت و کسالت آور باشد باعث ایجاد خستگی در راننده می شود و خستگی مهمترین علت ایجاد احساس خواب آلودگی در رانندگان است. راننده ای که احساس خواب آلودگی می کند بنا بر مطالعات بیشتر از لبه خطوط جانبی عبور می کند. بدیهی است که راننده ی خواب آلوده مرتکب اشتباهات بیشتری در طول زمان رانندگی اش می شود.

هدف اصلی و کاربردی این مطالعه، بررسی ارتباط بین انحرافات در رانندگی همچون تعداد عبورهای خودرو از خطوط طولی جاده و ارتباط بین این پارامترها با معیارهای خواب آلودگی ذهنی و تفسیری KSS و ORD و در نهایت استفاده از این اطلاعات در جهت افزایش دقت و صحت داده ­های به دست آمده در بررسی خواب ­آلودگی می­ باشد.

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

این مطلب بروزرسانی شد و فایل «ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی بر مبنای تغییرات چهره در حین رانندگی شبیه سازی شده» پیوست شد.

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

 

حجم: 396 KB فرمت: WORD آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

هر گونه سوالی در رابطه با ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی ذهنی و خود گزارش دهی در حین رانندگی داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

حتما بخوانید:

⇐ ایمنی جاده ها با ارائه یک مدل به منظور تشخیص خواب آلودگی افراد در حین رانندگی

⇐ ردیابی خستگی ذهنی راننده با استفاده از آنالیز سیگنال های الکتروآنسفالوگرافی

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • Share on WhatsApp
  • اشتراک در LinkedIn
  • اشتراک در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2020/09/Driver-mental-fatigue.jpg 440 718 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2020-12-14 19:28:062020-12-14 19:46:09ارتباط انحرافات رانندگی با سطح خواب آلودگی ذهنی و خود گزارش دهی در حین رانندگی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران ALI SOLTANI
  • آواتار کاربران MEHDI.SHEKARCHIAN
  • آواتار کاربران alizadeh.asadallah
  • آواتار کاربران Alirostami
  • آواتار کاربران ramin5171
  • آواتار کاربران Sajjad Ghasemi
  • آواتار کاربران Amirali_sh76
  • آواتار کاربران mtaria55
  • آواتار کاربران 9712901003
  • آواتار کاربران samira zare

تعداد کل کاربران ویژه: 11557

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه - تعداد افراد مشترک تعداد افراد فید برنر
  • نماد اعتماد الکترونیکی 2 ستاره
  • samandehi
قبلیبعدی
12
  • 09338413734
  • آ.غ - بوکان - خیابان سردار عزیزخان، کافی نت و نوشت افزار کالج
تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
رفتن به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 45122 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید − =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید − =

برگشت برای ورود به سایت