ارایه روش علمی ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزشی اجرا شده در حوزه HSE
ارایه روش علمی ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزشی اجرا شده در حوزه HSE
ارایه روش علمی ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزشی اجرا شده در حوزه HSE
(براساس مدل هرمی دکتر کرک پاتریک)
مقدمه:
هیچ فردی نمی تواند به خودی خود ادعا نماید که آموزش سودمند و اثر بخش بوده مگر با استفاده از یک روش علمی و ثایت شده, سودمندی و اثر بخشی آموزش داده شده را اریابی کمی و کیفی نماید. مدل هرمی 5 مرحله ای ارزیابی اثر بخشی آموزش در سال 1959 توسط رونالد کرک پاتریک dr Ronald kirk patrik استگاد معظم دانشگاه ویسکانزین ایالات مادسیون آمریکا ارایه گردید. بهترین مدل عملی و علمی در راستای ارزیابی کمی و کیفی اموزش می باشد.
در ارائه یک نظریه یا تئوری در قالب شکل هرم ، هدف خواسته شده در نوک هرم قرار داده می شود در این مدل هدف همان برگشت سرمایه ناشی از اجراء اموزش اثر بخش و یا R.O.IReturn On investment می باشد. و هر یک از طبقات و یا لایه های هرم دارای ارزش یکسانی در سیستم ارزیابی اثر بخشی آموزش می باشد. بطوریکه حذف هر یک از لایه ها یا levelهای هرم باعث نقص در سیستم ارزیابی و اثر بخشی یک اموزش خواهد بود.
تفسیر هر یک از لایه های موجود در مدل هرمی ارزیابی اثر بخشی اموزش:
لایه اول یا قاعده هرم (Reaction) ارزیابی واکنش شرکت کنندگان در دوره آموزشی Evaluation Reaction of trainee
لایه دوم (Learning) ارزیابی میزان یاد گیری شرکت کنندگان در دوره اموزشی با انجام آزمون های اولیه و ازمون ثانویه pre-test و post-test
لایه سوم هرم (Behavior) ارزیابی تبدیل اطلاعات اموخته شده به رفتار در شغل Evaluation of change behavior in job
لایه چهارم هرم (Result) ارزیابی میزان تحقق هدف تعیین شده EValuation of Result
لایه پنجم هرم (ا.R.O) ارزیابی اثر بخشی برگشت سرمایه Evaluation on R.O.I
نکته مهم و اساسی در استفاده صحیح از مدل هرمی ۵ مرحله ای ارزیابی اثر بخشی اموزش (دکتر پاتریک )
در تحقیقاتی که توسط دکتر رونالد کرک پاتریک از مجموعه ۵۰ صنعت بزرگ امریکا در سال ۱۹۷۰ که مدعی استفاده از مدل ۵ مرحله ای ارزیابی اثر بخشی سیستم اموزش بوده مشخص گردید که متاسفانه اغلب این صنایع مبنای ارزیابی های آموزش های داده شده خود را از قاعده هرم یا Reaction آغاز و نتایج ارزیابی فقط در دو مرحله Reaction و Learning موجود بوده و هیچگونه نتایجی ارزیابی از دیگر مراحل هرم از قبیل Behavior و یا R.O.i قابل استخراج توسط مدیران آموزش صنایع فوق الذکر نبوده و در اینجا دکتر پاتریک پی به خطای مدیران اموزش صنایع برده و نظریه مشهور و مهم خود را در خصوص استفاده صحیح از مدل هرمی ارزیابی اثر بخشی آموزش را به عنوان The End is Begining ارائه داد.
دکتر کرک پاتریک با اعلان این نظریه به مدیران اموزش صنایع آمریکا فهماند که بایستی در ابتداء امر، طراحی آموزش های مورد نیاز یک صنعت از مرحله نوک هرم یعنی مشخص شدن سود آوری اموزش و تعیین دقیق هدف یا RESULT از اجراء اموزش مورد نیاز مشخص و دیگر مراحل و لایه های دیگر این هرم از قبیل مشخص شدن رفتارهای کارکنان در راستای با تحقق هدف و … تعیین و سپس بعد از اجراء آموزش اقدام به ارزیابی اثر بخش بودن آن نمود. خلاصه مطلب مطرحه را می توان در شکل ذیل با عنوان Roadmap patrick model نشان داد.
طراحی دوره آموزشی ایمنی در جوشکاری/برشکاری با دستگاه اکسی استیلن در پتروشیمی بندر امام با کمک و استفاده از مدل ارزیابی 5 مرحله ای ارزیابی اثر بخشی دوره آموزشی و راهنمای Road map kirk patrik
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)