آموزش کارگران در حمل دستی بار
آموزش کارگران در حمل دستی بار
آموزش کارگران در حمل دستی بار
فرمت: PDF تعداد صفحات: 13
تاکنون تلاش های متعددی در جهت تعلیم و آموزش کارگران باربر با هدف انجام ایمن حمل دستی بار انجام گرفته است. اما علیرغم این تلاش ها متاسفانه هنوز کاهش قابل ملاحظه ای در بروز صدمات و ناراحتی های ناشی از حمل دستی بار به چشم نمی خورد. البته دلایلی برای این نتایج مائوس کننده که چرا تلاش ها و کوشش های آموزشی به طور مطلوبی موثر واقع نشده اند، وجود دارد. بدیهی است اگر نوع فعالیت استرس زا و مخاطره آمیز باشد نمی توان با درمان علائم (مانند اصلاح رفتار) احتمال بروز عوارض و خطرات را کاملا حذف نمود. طراحی شغل ایمن و بی خطر و اجرای مدل های ارگونومیک در طراحی ایستگاه های کار بهتر از تعلیم افراد جهت انجام رفتار و شیوه های ایمن در محیط پر خطر می باشد.
در خصوص مسائل آموزشی، انجام بازآموزی ها ضرورت خواهد داشت چراکه در غیر اینصورت ممکن است برخی از رفتارها به صورت عادات سابق بازگردند.
موقعیت های اضطراری، موارد غیرمعمول، حرکت های ناگهانی و سریع، افزایش وزن بدن با کاهش سطح سلامتی جسمانی افراد، ممکن است باعث بروز خستگی های زودرس و بیش از حد شود چرا که در تعلیمات و برنامه های آموزشی شرایط و حالات یاد شده چندان مورد توجه قرار نمی گیرند.
با توجه به آنچه ذکر شد. نمی توان انتظار داشت که آموزش های مربوط به حمل دستی بار کاملا بتوانند مشکلات شغلی را در این دسته از فعالیت ها مرتفع نمایند. البته اگر دوره های آموزشی بطور دقیق و مناسب ارائه شوند و برنامه های باز آمدنی مرتب و زمان بندی شده ای مطرح گردند۔ تا حدودی می توان در حل مشکلات موفق تر بود.
کارکنان بخش مدیریت و مراقبت های بهداشتی به دلایل مختلف (اخلاقی – اقتصادی) بر ابن اعتقادند که باید به طرق گوناگون از بروز صدمات ناشی از حمل دستی کالا جلوگیری کرد چرا که هیچ کارگری نمی خواهد به چنین صدماتی مبتلا گردد بنابراین حتی برنامه های آموزشی مدرن نیز فاقد کارایی لازم و کافی می باشند. مگر اینکه تعلیم گیرنده شخصا قانع شده باشد که دستیابی به فنون ایمن در بلند کردن و انتقال بار، قابل حصول و امکان پذیر بوده و بر این باور باشد که فراگیری این موارد واقعاً به نفع خود شخص است.
انگیزش در یادگیری
عوامل کلیدی برای ایجاد انگیز در جهت پیشگیری از آسیب های ناشی از حمل دستی بار متنوعند از جمله: شناخت مسئله و نقش کارگران
- کسب آگاهی پیرامون توانمندی ما و محدودیت های فردی
- درک ارتباط مسئله با فعالیت های فردی در حین کار و اوقات فراغت در خانه
- قابلیت تغییر در رفتار از طریق فراگیری فنون ایمن و مناسب
- بکار بستن مداوم فنون و روش های جدید
چه کسانی باید تعلیم ببینند؟
کارگر مسئول حمل کالا شخصی است که باید تحت تعلیم و آموزش های مناسب قرار بگیرد تا اشیاء را به طور ایمن و مناسب جابجا نموده و بدن خود را در برابر خستگی ناشی از . فعالیت های بیش از حد و آسیب ها و حوادث ناشی از کار حفاظت نماید. بالطبع در این راستا سرکارگران، مدیران و مهندسینی که در امر طراحی محیط کار، مشاغل و روش های انجام فعالیت ها و ارائه راه کار های فنی دخالت دارند. به آموزش های مشابه نیازمند. به نحوی که بتوانند آنچه که ممکن است در امر جابجایی بار مورد انتظار باشد، و با به نوعی جلوگیری شود را درک نمایند. از طرفی این دسته از افراد اشخاصی هستند که می تواند. در ایجاد طرز تلقی ها و رفتار های شغلی مناسب، با هدف انجام کار به شکل ایمن و کارآمد، نقش مهمی را داشته باشند. بطور کلی آگاهی پرسنل از علاقه، توجه و اقتدار مقامات مسئول، مضمونی بنیادی و زیربنایی می باشد. پس از پیشبرد اهداف ایمنی بهداشتی کنترل مخاطرات ناشی از کار باید هم کارگران و هم افراد مسئول صنعت با سازمان آموزشهای لازم را ببیند.
فرد آموزش دهنده کیست؟
پرسش بعدی این است که فردی که آموزش میدهد چه کسی باید باشد. در مواردی که کارگران گروه هدف، افرادی مجرب و کار آموزنده و در مورد دقت و توجه به ایمنی توجیه و قادر به اجرای رفتاری ایمن باشند می توان از روش های کلاسیک آموزش به طور موثری بهره گرفت اما اگر موارد یاد شده در مورد کارگران صادق نباشد. ممکن است نتایج آموزش مطلوب نبوده و گاهی باعث بروز انجام روش های غلط و نادرست گردد. غالبا برای آموزش، از افراد خارج از سیستم بعنوان مربی استفاده می شود زیرا ضمن دارا بودن تجربه لازم در امر آموزش کمتر تحت تأثیر رسوم بد موضعی و محلی قرار می گیرند و از طرفی این افراد در اکثر موارد بیشتر مورد قبول کارگران می باشند. البته این امکان وجود دارد که مربی آشنایی کافی با شرایط و مقتضیات محلی نداشته باشد. لذا به دلیل نداشتن ارتباط های لازم به تدریج کار گذاشته خواهد شد. از اینرو انتخاب مربی امری دقیق می باشد، که باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.
چه مطالبی باید آموزش داده شود؟
محتوای آموزش و تعلیمات بستگی به اهداف آموزش دارد: هدف آموزش می تواند اختصاصی یا عمومی باشد، عناوین اختصاصی ممکن است با یک یا چند نوع عملکرد و فعالیت خاص مرتبط باشند. مثل بلند کردن جعبه ها و بسته های حجیم یا جابجایی بیماران یک بیمارستان یا حمل مواد شیمیایی خطرناک و سمی.
آموزش های عمومی اغلب ضرورت «مراقبت از کارگران» را مدنظر قرار میدهد و این امر از طریق تفهیم اهمیت نقش افراد در حمل دستی بار و انتخاب روش های مناسب و ایمن در بلند کردن بار، قابل دستیابی می باشد.
یکی از رویکردهای عمومی و کلی در آموزش باربران با هدف پیشگیری از صدمات شغلی بویژه عوارض کمری، بهبود تطابق جسمانی می باشد. جابجایی بار یک فعالیت جسمانی است از اینرو توجه به تطابق جسمانی (قدرت عضلانی – اسکلتی، ظرفیت هوازی و انعطاف پذیری مناسب بدنی) بمنظور کنترل صدمات ناشی از حمل بار ضروری بنظر می رسد. در این راستا بطور مکرر ورزش و ارتقاء سطح تندرستی و آمادگی جسمانی توصیه می شود. البته نقش و تأثیر دقیق آن کاملا روشن نشده است، قدرت اسکلتی- عضلانی بدن یکی از جنبه ای تطابق و تناسب فیزیکی و جسمانی محسوب می شود که با آسیب های ستون مهره ها مهره ها مرتبط می باشد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ پاورپوینت اصول ارگونومی در حمل دستی بار
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)