چک لیست ایمنی بهداشت حرفه ای

آموزش تدوین دستورالعمل شغلی

آموزش تدوین دستورالعمل شغلی
رتبه 4 از بین 1 رای

آموزش تدوین دستورالعمل شغلی

كليات :
مراحل مختلف تولید در واحدهای کاری موجب بوجود امدن شغلی های متنوع شده است هر کارگر با توجه به شغلش در طول شیفت کاری مجموعه وظایفی انجام می دهد که ممکن است در معرض خطرات گوناگون قرار گیرد. در صورت عدم توجه به این مخاطرات خسارات جبران ناپذیری متوجه کارگر, کارفرما و منابع مادی خواهد شد. کنترل خطرات بهداشتی مستلزم مشارکت فعال شاغل و کارفرما می باشد. شفاف سازی مشاغل برای کنترل مخاطرات از طریق تدوین دستورالعمل ایمنی بهداشتی میسر است.

در این مختصر قصد داریم شما را با چگونه تدوین دستوالعمل ایمنی – بهداشتی شغلی آشنا نماییم. بی شک مطالب آماده شده دارای کاستی های می باشد که پیشنهاد شما موجب رفع ان خواهد شد.

تهیه و تصویب دستورالعمل ایمنی و بهداشتی مشاغل در واحدهای صنعتی بالای 25 نفر توسط کارشناس بهداشت حرفه ای و در واحد های زیر 25 نفر توسط شرکت های خدمات بهداشت حرفه ای انجام می شود.

  1. برای اینکه دستورالعمل ایمنی و بهداشتی کار کلیات را مطرح نموده و اعضا را با اهداف برنامه خود آشنا نمایید.
  2. مشارکت اعضا را جلب نمایید و برای هریک نقشی تعیین نمایید.
  3. زیر کمیته تدوین دستورالعمل تشکیل دهید, از نقش کارگران با تجربه و سرپرستان غافل نشوید.

مستندات قانونی:

به استناد ماده قانونی ذیل تهیه و تصویب دستولعمل ایمنی – بهداشتی مشاغل توسط کارفرما الزامی است.

ماده 91 قانون کار: کارفرمایان و مسئولان کلیه واحد های موضوع ماده 85 این قانون مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار, وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و بر حسن استفاده و نگهداری از وسایل و امکانات نظارت نمایند. بنابراین قانون گذار مطابق ماده 91 قانون کار, کارفرما را برای تامین و حفط سلامت شاغلین موظف نموده تا وسایل و امکانات لازم را

  1. تهیه نماید.
  2. در اختیار کارگران قرار دهد.
  3. نحوه استفاده و نگهداری صحیح امکانات فراهم شده را به کارگران آموزش دهد.
  4. بر نحوه استفاده و نگهداری صحیح امکانات فراهم شده نظارت نماید.

بند 17 ماده 5 آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار: کمیته فنی و بهداشت کار بر اساس ماده 93 قانون کار در مورخ 74/4/11 به تصویب وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت, درمان و اموزش پزشکی رسیده است. بند 17 ماده 5 این آیین نامه تهیه و تصویب دستوالعمل های ایمنی و بهداشتی را وظیفه اعضا کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار ذکر کرده است.

با دانلود فایل پیوستی موضوعات زیر را مشاهده کنید

  • مرحله اول: لیست کردن کلیه مشاغل

  • مرحله دوم: انالیز شغلی

  • مرحله سوم: خطرات ایمنی – بهداشتی یک شغل / فرایند را لیست می کنیم

  • مرحله چهارم: لیست کردن امکانات و شرایط تامین, حفظ و ارتقا سلامتی

  • مرحله پنجم: وظیفه شاغلین در برابر حفظ و ارتقا سلامت خود و همکاران

  • مرحله ششم: تبدیل جملات مرحله ششم به جملات دستوری

  • مرحله هفتم: تصویب

  • مرحله هشتم: آموزش

  • مرحله نهم: ابلاغ

  • مرحله دهم: نظارت

  • مرحله یازدهم: سنجش اثر بخشی و کارایی و بازنگری

  • ضمیمه: نمونه ای از تدوین دستورالعمل ایمنی – بهداشتی

حتما بخوانید: بانک آیین نامه و دستور العمل های ایمنی

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فید برنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید