آموزش از راه پیامک موبایل (SMS) جهت بیماران و چالش های پیش رو در عصر حاضر
آموزش از راه پیامک موبایل (SMS) جهت بیماران و چالش های پیش رو در عصر حاضر
آموزش از راه پیامک موبایل (SMS) جهت بیماران و چالش های پیش رو در عصر حاضر
متن فوق ترجمه مقاله فوق می باشد:
Ghalichi Z, Poursadeqiyan M, The effect of SMS education on self-care training in Diabetic patients in present new challenges, Iranian Journal of Public Health 2021;50(10):xx
چکیده:
امروزه، پیشگیری از بیماری، آموزش بهداشت و مراقبت از خود از موضوعات مهم در ارتقا سلامت در بیماران، به ویژه در بیماران مزمن مانند دیابت است. بیماران مبتلا به دیابت به دلیل نقص ایمنی اکتسابی، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های عفونی مانند کووید 19 هستند. لذا این روزها با توجه به شیوع این ویروس توجه به بیماران دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است. با این وجود، علی رغم اهمیت این بیماری، در ارائه راهکارهای آموزشی مناسب در مورد چگونگی مصرف دارو ، رژیم غذایی و کنترل اثرات قند خون، هنوز کاستی ها و چالش هایی وجود دارد). در نتیجه ، باید از طریق تلاش های جمعی، ارتقا سطح آگاهی، نگرش و اقدامات مناسب نسبت به اقدامات پیشگیرانه در جامعه عمومی و کارمندان انجام شود تا سلامت افراد به خطر نیوفتد.
با ارائه آموزش های پیشگیری از طریق رادیو، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی، می توان برنامه های بلند مدت آگاهی بخشی را برای همه گروه های سنی و مشاغل در نظر گرفت. لذا در زمینه آموزش مراقبت های بهداشتی، یکی از روش های ارتباطی آسان و کم هزینه، استفاده از سرویس پیام کوتاه (پیام کوتاه) است که در کنترل مداخلات، به ویژه در آموزش بیماران برای مراقبت از خود و جلوگیری از شیوع بیماری، بسیار موثر خواهد بود و استفاده از این سیستم می تواند دخالت. پیگیری مانند یادآوری و نظارت بر بیماران.). در سال های اخیر، سلامت تلفن همراه به عنوان زیر شاخه ای از سلامت الکترونیکی ظاهر شده است سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت موبایل را استفاده از ارتباطات سیار (تلفن های همراه و دستیارهای دیجیتال شخصی) در ارائه خدمات بهداشتی تعریف می کند. بهداشت شامل مواردی از قبیل: تشویق بیماران به پیروی از دستورالعمل های درمانی، ارائه کمک تلفنی فوری، مشاوره پزشکی فوری، ارتباطات و آموزش کارکنان، جلوگیری از شیوع بیماری، دسترسی به سوابق پزشکی بیماران و نظارت وی امکان ثبت خودکار موارد علائم حیاتی و ارسال به مرکز پزشکی و آموزش از طریق تلفن همراه و آموزش.
به طور کلی، با استفاده از فناوری اطلاعات سلامت، می توان اطلاعات را در سطح قابل فهم و به روشی ساده، سریع و صریح در اختیار مردم قرار داد. چالش های جدید در این سال ها پیشگیری از همه گیریها COVID-19 است. که این مورد دقیقاً در گروه های آسیب پذیر مشهود تراست. از جمله چالش های مربوط در این زمینه می توان به کمبود اطلاعات در خصوص میزان کارایی و اثربخشی استفاده از انواع ماسک در محیط های مختلف، عدم تحقیقات لازم و اطلاعات کافی در زمینه ریسک ابتلای افراد و نیز میزان دوز لازم جهت ابتلای افراد، عدم نگرش مناسب نسبت به تزریق واکسن، عدم اطمینان در خصوص ابتلای مجدد به بیماری بعد از تزریق واکسن و عدم مطالعات کافی در زمینه کارایی اثربخشی انواع واکسن های موجود در بازار جهت افراد مختلف با آسیب پذیری های متفاوت اشاره کرد.
بنابراین، با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و نیاز بیماران دیابتی در این روزها به یک سیستم مراقبت از دسترس و نقش رسانه های مدرن به عنوان ابزاری پیشرو در آموزش و آموزش. فرهنگ سازی در زمینه بهداشت، نیاز به یک سیستم آموزشی سریع مانند پیام کوتاه، احساس می شود. همچنین توصیه می شود که برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب توسط مقامات مربوطه در این زمینه انجام شود، بنابراین آموزش های مناسب در زمینه پیشگیری را ارائه دهید و بهبود و درمان دیابت می تواند با افزایش آگاهی، ارتقا سلامت عمومی، عملکرد بدنی بهتر، سلامت روان و افزایش کیفیت کلی زندگی در بیماران دیابتی انجام شود.
مقدمه:
امروزه با توجه به هزینه بالای مراقبت های بهداشتی، بر لزوم تغییر رویکرد درمانی به رویکرد پیشگیری از بیماری، تأکید بیشتری می شود. از طرفی پیشگیری از بیماری ها، آموزش سلامت و خودمراقبتی از مباحث مهم ارتقای سلامت در بیماران به ویژه در بیماران مزمن نظیر دیابت می باشند( 1). دیابت یک بیماری مزمن ناشی از اختلالات متابولیسمی و شایعترین بیماری اندوکرین است که در حدود 8.5 درصد کل جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار داده و به عنوان تهدیدی فزاینده ای برای سلامت جهانی محسوب می شود، به طوری که سازمان بهداشت جهانی WHO از سال 1993 تمامی کشورهای جهان را به مبارزه بیماری دیابت فراخوانده است(2). با این حال، علی رغم اهمیت این بیماری هنوز هم کمبودهایی در کیفیت ارایه خدمات رسانی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه در بیشتر کشورهای دنیا وجود دارد.
ایران، نیز در این رابطه با چالش های مهمی مواجه است که می توان به مواردی مانند مشکلات مربوط به عدم آموزش اصولی به بیماران، افزایش جمعیت مبتلایان به بیماری های مزمن، افزایش تقاضا برای در دسترس بودن مراقبت ها و سهولت در ارایه آموزش، ضرورت کاهش هزینه های مالی خدمات درمانی و توزیع نامتوازن کارکنان در کادر بهداشت و درمان اشاره کرد(3). در مبتلایان به دیابت نیز ارایه راهکارهای مناسب جهت آموزش صحیح در مورد نحوه مصرف دارو، ورزش و رژیم غذایی و کنترل عوارض قندخون اهمیت ویژه ای دارد.
در این راستا یکی از روش های برقراری ارتباط آسان و کم هزینه استفاده از سرویس پیام کوتاه (SMS) می باشد(4). در نهایت با توجه به تعداد اندک مطالعات انجام شده در این زمینه در ایران و با در نظر گرفتن نیاز بیماران دیابتی به یک سیستم مراقبتی دسترس و نقش رسانه های مدرن به عنوان ابزار سرآمد در آموزش و فرهنگ سازی در حوزه سلامت، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش از راه پیامک بر کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت انجام شده است. در سالهای اخیر، سلامت همراه، به عنوان یک زیر شاخه ای از سلامت الکترونیک، نمود پیدا کرده است .سازمان بهداشت جهانی، سلامت همراه را استفاده از ارتباطات همراه (تلفن همراه و دستیار دیجیتال شخصی) در ارائه خدمات سلامت معنی نموده است (5).
سلامت همراه با استفاده از فناوریهای بیسیم مانند بلوتوث، وایمکس و وای فای و ارسال پیام های کوتاه متنی، انتقال داده ها و دسترسی به خدمات مختلف سلامت الکترونیک را آسان تر و ممکن ساخته است (6). توسعه حوزه سلامت همراه ناشی از دو عامل است. اولین عامل مربوط به مشکلات احساس شده توسط سیستم مراقبت بهداشتی در کشورهای در حال توسعه است. این مشکلات شامل رشد بالای جمعیت، سنگینی بار مسئولیت در قبال شیوع بیماری ها، کمبود نیروی کار در مراکز فراهم کننده مراقبتهای بهداشتی، تعداد زیاد ساکنین روستایی و محدودیت منابع مالی برای پشتیبانی از زیر ساختارهای خدمات مراقبت های بهداشتی و توسعه آموزش می باشند. عامل دوم ریشه در رشد سریع نفوذ تلفن همراه در میان ملت ها و کشورهای کم درآمد دارد، زیرا این فناوری به سرمایه گذاری هنگفت و زیرساختی همانند شبکه تلفن زمینی نیاز ندارد و در زمان کوتاه تری نیز به بهره برداری میرسد (7).
سازمان بهداشت جهانی خدمات قابل استفاده از طریق فناوری تلفن همراه در سیستم های مراقبت بهداشتی را شامل مواردی نظیر : ترغیب بیماران به پیروی از دستورالعمل های درمانی، ارائه کمک های تلفنی رایگان در فوریت ها، پشتیبانی درمانی و تشخیصی مانند فراهم نمودن مشاوره های درمانی در وضعیت های اضطراری، ارتباطات و آموزش کارکنان مراقبت بهداشتی مانند راهنمایی شیوه های تشخیص یا درمان یک بیماری به کارکنان بهداشتی توسط متخصصین، پیشگیری از شیوع بیماریها، بالا بردن آگاهی در مسائل مربوط به سلامت، دسترسی پرونده پزشکی بیمار، پایش از راه دور مانند امکان ثبت خودکار علائم حیاتی و ارسال به مرکز درمانی و ارائه محتوای آموزشی به دانشجویان از طریق تلفن همراه و آموزش می داند (8).
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)