آلودگی صوتی و نویز در خودروها
پاورپوینت آلودگی صوتی و نویز در خودروها
پاورپوینت آلودگی صوتی و نویز در خودروها
فرمت: PPT تعداد صفحات: 41
گردآورنده: مهندس خليل مرتضوی اقدم
چکیده:
امروزه با قرار گرفتن آلودگی صوتی در زمره آلودگی های محیطی ما و تاثیرات منفی آن بر زندگی بشر و نیز تردد خودروها به عنوان یک منبع آلودگی از نوع آلودگی صوتی نوع غیر ثابت در سطح شهر ها و جاده ها می باشند. لذا ما در این بحث پارامترها و بخش های تولید کننده پارازیت و ارتعاش صوتی در خودروها را بررسی کرده و نیز طراحی های لازم برای کاهش و نیز به حداقل رسانیدن این آلودگی های صوتی در خودروها را انجام می دهیم. ابتدا میزان آلودگی صوتی بخش های جداگانه خودرو را که تولید ارتعاش و نویز کرده و نیز هر یک از قسمت های مولد آلودگی صوتی را بر حسب db (دسی بل) تولید می کنند را اندازه می گیریم.
در ادامه خواهیم دید که بعضی از این آلودگی ها تحت تاثیر شرایط جاده ای و عوامل طبیعی مانند باد تغییر خواهند کرد و پارامترهای راحتی سرنشین در خودروها که هدف ما از بررسی بحث می باشد را تحت الشعاع قرار می دهد.
بخش اول: بررسی عوامل تولید ارتعاش، نویز و صدا در خودرو (NVH)
مقدمه
اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این است که در چند سال اخیر سرو صدا نیز از نظر آلودگی محیط زیست در ردیف سایر آلوده کننده ها، همچون آب و هوا قرار گرفته است میزان سر و صدا نیز همانند آلودگی هوا به نسبت ازدیاد تمرکز جمعیت افزایش می یابد و به خصوص زندگی ماشینی و توسعه صنعتی و استفاده از امکانات تکنولوژی میزان سر و صدا را افزایش می دهد. استفاده از وسایل نقلیه نظیر هواپیما، خودروی مسافربری، خودروی باربری، موتورسیکلت ها و سایر منابع صدا اعم از کارخانجات تولیدی و غیره گواه این واقعیت هستند که آلودگی صدا در برخی موارد خطرناک تر از آلودگی هوا می باشد.
اثرات ناشی از سر و صدا:
نخستین اثر سر و صدای زیاد بر روی بدن انسان کری موقت یا دائمی است و علاوه بر آن عوارض دیگری نیز از قبیل تشدید جریان خون، تحریک اعصاب، فشار خون در شریان ها و در نتیجه امراض قلبی و ایجاد آمادگی جهت پذیرش امراض ویروسی و …
معهذا با توجه به مدارک و تحقیقات موجود، سر و صدای بیشتر از 75 دسی بل باعث تغییراتی در حالات جسمانی می شود که اهم آن عبارتند از: کوچک شدن دریچه های میترال قلب، تاثیرات صدماتی روی جداره تمام ارگانیزم بدن و تشدید میزان تنفس و ازدیاد ضربان قلب.
منابع سر و صدا
- منابع طبیعی صدا: شامل صدای رعد و برق، زمین لرزه، و…
- منابع ثابت سرو صدا: شامل صنایع، نیروگاه های برق و …
- منابع غیرثابت سرو صدا: شامل کلیه وسایل نقلیه
- منابع داخلی سرو صدا: شامل سایل برقی، موتور های حرارتی
- منابع متفرقه: شامل فعالیت های ساختمانی، جاده سازی
به طور کلی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به سه دسته تقسیم بندی می شوند: الف – ترافیک هوایی ب – ترن و وسایل ریلی ج – خودروها و وسایل ترافیک شهری
منابع تولید صدا در خودرو
- موتور
- سیستم انتقال قدرت
- سیستم اگزوز
- تایرها
- صدای ناشی از برخورد هوا با بدنه خودرو
- ترمز ها
- صدای اخطار دهنده ها
صدای تولید شده در برخی ازاین منابع مانند صدای موتور و اگزوز و صدای گیر بکس به دور موتور بستگی دارند و برخی دیگر مانند صدای تایرها و آیرودینامیک بدنه به سرعت خودرو بستگی دارند.
صدای موتور (Engine noise): مهمترین و اصلی ترین منبع تولید صدا در خودرو موتور می باشد.
منابع صدای موتور:
- صدای احتراق
- صدای انژکتور سوخت
- صدای مکانیکی
- صدای ورودی و خروجی
- صدای فن های خنک کننده
- صدای incilleries از قبیل ژنراتور یا کمپرسور
کاهش صدای مکانیکی و احتراق:
یک تغییر ساختمان به کار بردن ورقه های فولادی یا پلاستیک با چگالی بالا که می تواند تغییرات زیادی در صدای تابش شده ایجاد کند. یک واشر بین درپوش و بدنه وجود دارد که بر مجموع صدای تابش شده موثر است. انرژی ارتعاشی قالپاق سوپاپ با یک محکم کننده مرکزی کم می شود.
مخزن روغن فولادی متهلک کننده (ساختمان سه لایه ای فولادی) کاهش می دهد انرژی را در مخزن بدون اثر گذاشتن به انرژی منتقل شده و کاهش انرژی محفظه میل لنگ موتور آب خنک بی صدا تر از موتور هوای خنک با همان قدرت می باشد. چون آب دوتا عمل انجام می دهد: یکی به عنوان عایق می باشد و دوم اینکه جاذب است. یعنی ارتعاشات بوجود آمده در محفظه احتراق را جذب می کند.
صدای چرخدنده (Gear Noise):
اگر هر جفت چرخدنده کاملا ثابت و از نظر جا معادل و دندانه ها درست باشند با روغن کاری خوب سرعت زاویه ای ثابت خواهد بود و صدای مینیمم، انحراف از حالت ایده ال باعث ارتعاش و صدا می شود . فرکانس چرخدنده ساده میله هرزگرد:
f=Nn/60 (HZ)
که n سرعت دورانی (دور در دقیقه ) و N تعداد دندانه های چرخدنده می باشد.
گیربکس هایی که شامل بیش از یک جفت چرخدنده هستند با فرکانس مساوی برای هر جفت. فرکانس دنده های سیاره ای:
F=Nn (nr+nc)/60 (HZ)
تعداد دندانه های چرخدنده رینگی، سرعت دورانی چرخدنده ها و سرعت دورانی قفسه.
جیر جیر چرخدنده (Gear rattle):
زوج های چرخدنده تحت برخی حالت های راندن بی باربین دنده ها جیر جیر ایجاد می شود. جیر جیر چرخدنده ها نشانه ارتعاش در گیربکس می دهد که این ارتعاش به تمام چرخدنده ها محرک و سپس به بدنه خودرو منتقل می شود .
روش های کاهش صدا در مجموعه چرخدنده:
بعد از بررسی صدای دنده های محرک و مسئله سطح های مهم در برخی راه حل ها برای کاهش صدا به صورت زیر ارائه شده است:
- بهبود پوسته
- تولید بهتر چرخدنده ها
- تغییرات برای چرخدنده ها
- میرایی
- عایق کردن
ادامه مطلب را با دانلود فایل پاورپوینت مشاهده کنید.
- بررسی فرکانس های طبیعی بدنه خودرو ، عوامل آسایش و راحتی در خودرو و بررسی رزنانس و تشدید ارتعاشی
- بررسی صدای عبوری خارجی خودرو های جاده ای
- بررسی روش های کاهش و جلوگیری کننده صدا و نویز به درون محفظه سرنشین خودرو
- صدای حاصل از باد
- صداهای حاصل از شدت باد
- کاهش صدا در آنتن رادیو
- صدا در ارگونومی
- اختلال در محاوره و درک گفتار
- تاثیر صدا روی عملکرد فیزیولوژیک بدن
- عایق های صوتی
- تاثیر چگونگی نصب و اتصال ماده عایق صوت به بدنه
- معرفی انوع مواد جاذب صوت و خواص آنها
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ آشنایی با مسائل ایمنی و فنی خودرو
در کدام یک از واحدهای تولیدی یک کارخانه تولید خودرو احتمال بروز حریق بیشتر است
سلام. بایستی خط توید بررسی برسه . چون شخصا خط تولید را ندیده ام نمیشه گفت کدوم بخش ریسکش بیستر است. در هر واحدی مایعات، گازها و … قابل اشتعال وجود داشته باشد احتمال آتش سوزی در آن وجود دارد یا دستگاههایی که فرایند کار گرم (جوشکاری، برشکاری) را انجام می دهند.