استانداردهای بین المللی ایمنی باتری های لیتیوم – یونی
استانداردهای بین المللی ایمنی باتری های لیتیوم – یونی
استانداردهای بین المللی ایمنی باتری های لیتیوم – یونی
باتری های لیتیوم یونی به دلیل چگالی انرژی بالا و کاربرد گسترده در وسایل نقلیه الکتریکی تجهیزات ذخیره سازی انرژی و دستگاه های الکترونیکی به یکی از اجزای حیاتی فناوری های نوین تبدیل شده اند. با این حال خطرات مرتبط با آنها به ویژه در زمینه حریق و ایمنی نیازمند توجه ویژه و تدوین استانداردهای دقیق است. مقاله فعلی به استانداردهای بین المللی باتری های لیتیوم یونی می پردازد.
در سالهای اخیر صنعت تولید باتری های لیتیوم-یونی با حوادث جدی ای مواجه شده است که پیامدهای انسانی زیست محیطی و اقتصادی گسترده ای داشته اند. در ابتدا به بررسی برخی از مهمترین این حوادث میپردازیم.
حوادث بزرگ باتری های لیتیوم-یونی
حریق کارخانه Aricell کره جنوبی (ژوئن ۲۰۲۴) در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ ، کارخانه تولید باتری Aricell در شهر هو آسونگ دچار انفجار و آتش سوزی شد که منجر به مرگ ۲۳ نفر و زخمی شدن ۸ نفر دیگر گردید. این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث صنعتی در کره جنوبی محسوب می شود. تحقیقات نشان داد که کیفیت پایین تولید استفاده از کارگران موقت بدون آموزش مناسب و عدم رعایت استانداردهای ایمنی از عوامل اصلی این فاجعه بوده اند. مدیر عامل شرکت به دلیل نقض قوانین ایمنی صنعتی بازداشت شد.
آتش سوزی کارخانه Xerotech ایرلند (ژانویه ۲۰۲۵) در ژانویه ۲۰۲۵ کارخانه تولید باتری Xerotech در ایرلند دچار آتش سوزی شد که به تعطیلی کارخانه و مشکلات مالی جدی برای شرکت منجر گردید. این حادثه همراه با مشکلات مالی و عدم تأمین سرمایه، باعث شد شرکت به سمت انحلال پیش برود.
حریق تأسیسات ذخیره سازی انرژی، کالیفرنیا (ژانویه ۲۰۲۵) در ژانویه ۲۰۲۵ آتش سوزی بزرگی در تأسیسات ذخیره سازی انرژی Moss Landing در کالیفرنیا رخ داد که منجر به تخریب ٪۸۰ از بخش باتری ها شد. این حادثه باعث تخلیه ۱۲۰۰ نفر از ساکنان اطراف و نگرانی های زیست محیطی شد. علت دقیق آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.
حریق گوشی های 7 Galaxy Note سامسونگ (۲۰۱۶) در سال ۲۰۱۶ شرکت سامسونگ به دلیل نقص در طراحی باتری های گوشی 7 Galaxy Note با انفجار و آتش سوزی های متعدد مواجه شد. این حادثه منجر به فراخوانی گسترده، توقف تولید و خسارات مالی و اعتباری برای شرکت سامسونگ گردید. تحقیقات نشان داد که مشکلات طراحی و تولید باتری ها از عوامل اصلی این حادثه بوده اند.
آتش سوزی کشتی Felicity Ace (فوریه ۲۰۲۲) در فوریه ۲۰۲۲ کشتی Felicity Ace که حامل حدود ۴۰۰۰ خودروی لوکس از جمله خودروهای برقی بود، در اقیانوس اطلس دچار آتش سوزی شد علت دقیق آتش سوزی مشخص نیست اما باتری های لیتیوم-یونی موجود در خودروهای برقی ممکن است. نقش داشته باشند. کشتی پس از چند هفته سوختن غرق شد.
انفجار تأسیسات ذخیره سازی انرژی آریزونا (آوریل ۲۰۱۹) در آوریل ۲۰۱۹، انفجار در یک تأسیسات ذخیره سازی انرژی در آریزونا منجر به زخمی شدن چندین آتش نشان شد. این حادثه نگرانی هایی درباره ایمنی سیستم های ذخیره سازی انرژی با باتری های لیتیوم یونی ایجاد کرد.
این حوادث نشان دهنده اهمیت بالای رعایت استانداردهای ایمنی در تولید، ذخیره سازی و استفاده از باتری های لیتیوم یونی هستند برای کاهش خطرات توصیه می شود:
- اجرای دقیق تست های ایمنی و سوء استفاده بر اساس استانداردهای بین المللی
- استفاده از سیستم های مدیریت باتری پیشرفته برای نظارت و کنترل شرایط غیر عادی
- آموزش مناسب کارکنان و توسعه فرهنگ ایمنی در محیط های صنعتی
- همکاری با سازمان های استانداردسازی برای بروزرسانی و اجرای استانداردهای جامع تر
با توجه به رشد سریع صنعت باتری های لیتیوم یونی توجه به ایمنی و پیشگیری از حوادث مشابه برای حفاظت از جان انسانها و محیط زیست ضروری است. برای تولید نگهداشت و استفاده باتری های لیتیوم-یونی استانداردهایی تدوین شدهاند که عبارتند از:
استانداردهای بین المللی ایمنی باتری های لیتیوم-یونی
دانستن و درک دقیق استانداردهای بین المللی ایمنی باتری های لیتیوم-یونی برای فعالان حوزه ایمنی، به ویژه آتش نشانان مهندسان حریق و مدیران تولید نه تنها تضمین کننده رعایت حداقل الزامات قانونی است بلکه ابزار کلیدی برای پیش بینی ارزیابی و مقابله با ریسک های پیچیده این فناوری پرانرژی به شمار می رود. این استانداردها بر پایه تجميع تجربیات فنی داده های آزمایشگاهی و تحلیل حوادث واقعی تدوین شده اند و دانستن آنها موجب می شود. متخصصان بتوانند شکاف های اجرایی، نقاط ضعف طراحی و شرایط بحرانی را زودتر تشخیص دهند و واکنشی سریع و مؤثر در برابر آنها داشته باشند. همچنین هماهنگی با الزامات بین المللی، امکان مشارکت ایمن در زنجیره تأمین جهانی، بهره مندی از فناوری های نوین و کاهش مسئولیت های قانونی در صورت وقوع حادثه را فراهم می کند.
استاندارد 2:2017-62133 IEC
این استاندارد الزامات ایمنی برای سلولها و باتری های ثانویه لیتیوم را در کاربردهای قابل حمل مشخص می کند. نسخه ۲۰۱۷ این استاندارد شامل تغییرات مهمی است از جمله:
- تفکیک سیستم های نیکل و لیتیوم به بخش های جداگانه
- افزودن الزامات برای سلول های سکه ای
- بروزرسانی در مونتاژ سلول ها به باتری ها
- افزودن تستهای مکانیکی مانند لرزش و شوک
- تغییر در شرایط تست اتصال کوتاه و شارژ بیش از حد
این استاندارد برای تولید کنندگان باتری های قابل حمل اهمیت دارد و رعایت آن در بازارهای بین المللی ضروری است.
استاندارد SAE J2464
این استاندارد روش های تست سوءاستفاده برای سیستم های ذخیره سازی انرژی قابل شارژ در وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی را مشخص می کند. تست های این استاندارد شامل موارد زیر است:
- آزمایش های مکانیکی: شوک، سقوط، نفوذ، واژگونی، غوطه وری خرد شدن و شبیه سازی اتصال کوتاه داخلی
- آزمایش های حرارتی: دمای بالا، پایداری حرارتی، چرخه بدون مدیریت حرارتی، شوک حرارتی و مقاومت در برابر گسترش خرابی سلول
- آزمایش های الکتریکی: اتصال کوتاه، شارژ بیش از حد، تخلیه اجباری و یکپارچگی خاموشی جداکننده
این استاندارد به تولیدکنندگان کمک می کند تا پاسخ سیستم های ذخیره سازی انرژی به شرایط غیر عادی را ارزیابی کرده و ایمنی آنها را تضمین کنند.
استاندارد 2580 UL
این استاندارد الزامات ایمنی برای باتری های لیتیوم-یونی در وسایل نقلیه الکتریکی را تعیین می کند. تست های این استاندارد شامل موارد زیر است:
- شبیه سازی ارتفاع
- تست حرارتی
- لرزش
- ضربه
- اتصال کوتاه خارجی
- تست شارژ بیش از حد
- تخلیه اجباری
- تست شیر ایمنی
- تست فشار کم
- تست دمای بالا
این استاندارد به ویژه برای تولید کنندگان باتری های وسایل نقلیه الکتریکی اهمیت دارد و رعایت آن در بازارهای آمریکای شمالی ضروری است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ گزارش بازدید بهداشت حرفه ای از کارخانه باتری سازی




دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)