تعریف پروژه در سازهای عمرانی
تعریف پروژه در سازهای عمرانی
یکی از مهمترین نیازها به منظور پیشبرد برنامه های ارزیابی و مدیریت ریسک در سیستم مدیریت HSE, شناخت کامل شرایط و فرایندهای پروژه یا فعالیت های کاری می باشد. در دست داشتن اطلاعات کافی در رابطه با پروژه ئ نوع فعالیت های قابل اجرا در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کارفرما موظف است تمام اطلاعات فنی و تخصصی مربوط به پروژه مورد نظر را آماده کرده تا در صورت نیاز, به اشخاص و گروه های کاری ارائه کند. این اطلاعات با توجه به دامنه و گستره ی فعالیت های پروژه, طبف وسیعی از موضوعات را شامل می شود. تکمیل این سند منجر به تولید شناسنامه کارگاه خواهد شد.
1.2 معرفی پروژه و نوع فعالیت ها
در دست داشتن اطلاعات جامع از مشخصات پروژه و شرایط کلی کار, علاوه بر ایجاد دید وسیعی از ابعاد مختلف پروژه, فرایند تدوین طرح HSE و سایر مدارک اجرایی مرتبط با سیستم مدیریت HSE را تسهیل خواهد کرد. در این راستا مشخص کردن موارد زیر ضروری است:
مشخصات عمومی پروژه
اطلاعات مربوط به مشخصات عمومی پروژه دربردارنده ی موارد زیر می باشد:
- مشخصات کارفرما, مشاور, پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی
- مشخصات کارگاه
- مشخصات تاسیسات و تسهیلات درون کارگاهی
- مشخصات سایت های کاری
- ارزش ریالی پروژه
- کنترل و اثر بخشی
زمان بندی و توالی فعالیت ها
دستور کار و شرح کلی کار که عموما از فرایند طرح ریزی پروژه نتیجه می شوند از مهمترین اطلاعات مورد کاربرد در سیستم مدیریت HSE می باشد. با توجه ه متغیر بودن ماهیت پروژه های عمرانیع آگاهی کامل مدیران HSE از فرایندها و رنامه های آتی پروژه نقش موثری درپیش بینی و پیشگیری از حوادث شغلی خواهد داشت. دستور کار پروژه عموما توسط شرکت مشاور ویا با همفکری آنها تدوین می شود. علاوه بر دستور کلی کار, استفاده از برنامه روزانه واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه نیز ابزاری مهم در دستیابی به اطلاعات میزان پیشرفت پروژه می باشد.
نیروی انسانی
برآورد نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرایی کردن پروژهاز مجموعه وظایف واحد مدیریت پروژه ی شرکت پیمانکر است. لذا باید کلیه اطلاعات مربوط به تعداد پرسنل, مشخصات و سوابق آنها پس از تعیین و تایید توسط پیمانکار در اختیار واحد HSE قرار گیرد.
ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده
تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز جهت اجرایی کردن پروژه از وظایف پیمانکار است. ماشین آلات عمرانی مهمترین ابزار در پیشبرد برنامه های پروژه می باشند که تعیین نوع و میزان زمان مورد نیاز آنها بر عهده مسئولین برنامه ریزی و کنترل پروژه است.
2.2 شناسایی مقدماتی خطرات
انجام فرایند جامع مدیریت خطرات از مجموعه وظایف پیمانکار در طول اجرای پروژه می باشد ولی باید توجه داشت قبل از اجرای پروژه و به منظور تعیین برنامه ها و طرح های کلی در خصوص HSE, لازم است فهرستی کاملی از خطرات کلی پروژه تهیه و تدوین شود. شناسایی و ارزیابی خطرات در این فاز مزایای زیر را خواهد داشت:
- کمک به کارفرما و پیمانکار در تخمین مالی فعالیت های HSE پروژه
- کمک به پیمانکار در تدوین طرح HSE پروژه
از این رو لازم است شناسایی و ارزیابی اولیه خطرات پروژه توسط مسولین HSE کارفرما انجام و نتایج آن به صورت شفاف در اختیاز مناقصه گران برگزیده قرار گیرد.
پرکاربردترین روش جهت شناسایی و ارزیابی مقدماتی خطرات عبارتند از:
- شناسایی خطرات پروژه با استفاده از بازرسی میدانی
- شناسایی و تحلیل خطرات پروژه با استفاده از نظرات کارشناسی
- استفاه از نتایج برنامه های ارزیابی و مدیریتریسک در پروژه های مشابه
- استفاده از چک لیست های شناسایی خطرات
نتایج ارزیابی و تحلیل های صورت گرفته در این مرحله باید به صورت شفاف و در قالب فرمهای ارزیابی خطرات, در اختیار پیمانکارانی قرار گیرد که در مرحله پیش ارزیابی, موفق به اخذ حداقل نمره قابل قبول شده اند.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)