طرح ریزی سیستم مدیریت HSE پیمانکاران
طرح ریزی سیستم مدیریت HSE پیمانکاران
1.1 تعیین محدوده کاربرد سیستم مدیریت HSE پیمانکاران
گسترده بودن فعالیت کاری در پروژه های عمرانی سبب خواهد شد طیف وسیعی از خدمات, با سطوح ریسک متفاوت, در طول پروژه ها توسط پیمانکاران گوناگون صورت پذیرد. این فعالیت ها ممکن است و داخل یا خارج از محدوده کارگاه انچام گیرند. از این رو لازم و ضروری خواهد بود که کارفرما قبل از اجرای هر گونه برنامه مدیریتی برای پیمانکاران نسبت به تعیین محدوده کاربرد سیستم مدیریت HSE پیمانکاران اقدام کند. در این مرحله کارفرما باید تعیین کند که: چه فعالیت ها و خدماتی (که توسط پیمانکاران صورت می گیرد) نیاز به مدیریت دارد؛
الزامات سیستم مدیریت HSE پیمانکاران در چه محدوده و حوزه ای کاربردی خواهد بود.
2.1 تعیین نقش و مسئولیت های افراد در رابطه با مدیریت HSE پیمانکاران
به منظور پیاده سازی هدفمند و ساختار یافته برنامه های HSE برای تمام پروژه ها توسط کارفرما, لازم است ساختار تشکیلاتی منظمی جهت راهبری موضوعات HSE در سازمان کارفرما ایجاد شود. ایجاد ساختار HSE منسجم در تشکیلات کارفرما, به منظور مدیریت HSE پیمانکاران, لازمه هدایت و رهبری هدفمند پیمانکاران در خصوص مسائل HSE خواهد بود. کارفرما در این ساختار باید مسولیتهای افراد زیر را به خوبی گنجانده و نسبت به شرح وظایف دقیق آنها اقدام نماید:
- رئیس بخش مدیریت HSE پیمانکاران
- کارشناس فنی
- کارشناس بازرسی و فنی
- کارشناس امور قراردادها
به طور کلی نقش ها و گروه های کلیدی و فعال در زمینه مدیریت HSE پیمانکاران عبارتند از:
- نماینده کارفرما
- تیم مناقصه
- نماینده HSE کارفرما
- مدیر عامل شرکت پیمانکاری
- نماینده پیمانکار
- نماینده اجرایی پیمانکار در سایت
3.1 تقسیم بندی گروه های پیمانکاری
به منظور ایجاد سهولت در تصمیم گیری در رابطه با نحوه و میزان اعمال قوانین و الزامات HSE برای هر پیمانکار, لازم است, تمامی قراردادها از طریق تعیین شاخص های از پیش تعیین شده, گروه بندی شوند. تعیین این گونه شاخص ها از وظایف کارفرما استو نمونه هایی از این شاخص ها عبارتند از:
- گروه بندی قراردادهای از طریق بررسی میزان ریسک پروژه تعریف شده؛
- گروه بندی قراردادها از طریق بررسی وضعیت سیستم مدیریت HSE در شرکت پیمانکار؛
- گروه بندی قراردادها با توجه به ارزش ریالی پروژه
- سازمان کارفرما قادر خواهد بود با شناخت انواع گروه بندی قراردادها (موارد بالا) از یم یا تمامی روش های فوق به منظور ایجاد بهترین ساختار جهت عقد قرارداد با پیمانکاران اقدام کند. لازم به ذکر است متداول ترین روش در گروه بندی قراردادها, روش سوم یعنی «گروه بندی قراردادها با توجه به ارزش ریالی پروژه» می باشد. در زیر به اختصار به تشریح هر یک از روش های فوق پرداخته خواهد شد.
1.3.1 گروه بندی قراردادها از طریق بررسی میزان ریسک پروژه
کارفرما می تواند با توجه به سطوح ریسک تعیین شده در ماتریس ارزیابی ریسک, نسبت به تعیین نوع قرارداد اقدام کند. این کار به این صورت انجام می شود که سه نوع قرار داد با توجه به سه سطح ریسک موجود تنظیم می شوند:
- قرارداد نوع اول: پروژه هایی با ریسک کم
- قرارداد نوع دوم: پروژه های با ریسک متوسط
- قرارداد نوع سوم: قرارداد پروژهایی با ریسک بالا
تعیین میزان ریسک هر پروژه از مواردی است که پس از تعریف پروژه توسط تیم کارشناسی کارفرما باید انجام شود. کارفرما موظف است پس از سطوح بالا, تصمیم گیریهای لازم در خصوص نحوه ی اعمال الزامات HSE برای هر یک از انواع قرارداد فوق را مطابق جدول زیر تعیین کند.
نحوه اعمال قرار داد در انواع قراردادها
نوع قرار داد |
نحوه تعمال قرار داد | نحوه نظارت کارفرما |
قرار داد نوع اول |
پیوست به قرارداد اصلی | ماهانه |
قرارداد نوع دوم | پیوست به قرار داد اصلی |
هفتگی |
قرارداد نوع سوم | در متن قرار داد اصلی |
استقرار نماینده ی کارفرما در پروژه |
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید:
مطالب مرتبط:
مهندسی فرهنگ در سیستم مدیریت HSE
راهنمایی ایجاد و برقراری سیستم مدیریت سلامت, ایمنی و محیط زیست (HSE)
اصول, مبانی و ملزومات سیستم مدیریت بهداشت, ایمنی و محیط زیست (HSE MS)
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)