افزایش ۴۰ درصدی سقط جنین بر اثر آلودگی هوای شهر
افزایش ۴۰ درصدی سقط جنین بر اثر آلودگی هوای شهر
افزایش ۴۰ درصدی سقط جنین بر اثر آلودگی هوای شهر
سالانه یك میلیون خودرو در كشور تولید و راهی خیابانها میشود؛ در كنار این خودروهای آلاینده هوا با آن خودروهای فرسوده ای كه مثل لوله جهنم دود تولید میكنند،وجود صنایع آلاینده در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران موجب شده است كه وضعیت سلامتی شهروندان گاه در حد هشدار قرار بگیرد. در حالی كه پیش از این برخی از كارشناسان از مرگ روزانه ۲۷ شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داده بودند، روز گذشته مشاور محیط زیست تهران ؛هادی حیدرزاده در نشست مشترك خود با خبرنگاران از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سقط جنین در مناطق بسیار آلوده شهری خبر داد.
وی گفت: بر اساس یك تحقیق دانشگاهی، سقط جنین در شهرهای آلوده مانند تهران خصوصا در مناطقی كه آلودگی هوا بالاست حدود ۴۰ درصد بیش از سایر شهرهاست و با توجه به این كه سقط جنین عمدی جرم است، در عمل باید مسئولان افزایش آلودگی هوا در تهران مجرمان این قتلها محسوب شوند.به گزارش سیاست روز،پیش از این نیز تحقیقات تیم سوئیسی دانشگاه برن نشان داده است كه آلودگی هوا نیاز جنین را به تنفس افزایش می دهد و جنین به جای ۴۲ بار نفس كشیدن در دقیقه باید ۴۸ بار عمل دم و بازدم را انجام دهد. در این بررسی ۲۴۱ جنین در سه وضعیت آلودگی هوا از نظر نسبت اوزون، میزان دی اكسید ازت و ذرات معلق در هوا مورد ارزیابی قرار گرفتند.
این بررسی نشان داد به نسبت افزایش آلودگی هوا میزان تنفس جنین نیز افزایش داشته است كه تاثیرات منفی بر روی دستگاه تنفسی در سنین پایین و به دنبال آن افزایش بیماریهای دستگاه تنفسی در سن رشد و كاهش عمر را در پی خواهد داشت.
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در خصوص پرونده آلودگی هوای تهران كه در دادستانی مطرح است، گفت: جلساتی را سال گذشته در این خصوص در دادستانی داشتهایم و مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با همكاری شهرداری تهران نسبت به انجام پروژه ای در زمینه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اقدام كند كه فكر نمیكنم تاكنون در این زمینه اقدامی از سوی وزارت بهداشت، صورت گرفته باشد.
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به ضرورت تغییر ساختار در موضوع آلودگی هوا افزود: باید پیش از رسیدن به وضعیت اضطرار مانورهای لازم برگزار شود تا آمادگی دستگاهها مشخص شود نه این كه همانند سالهای گذشته یك روز بعد از شرایط اضطراری آلودگی هوا تازه تشكیل جلسه دهیم آن هم با حداكثر تعداد غایبین! وی با تاكید بر این كه صورت مسئله در زمینه رفع آلودگی هوای تهران مشخص است، افزود: ۸۰ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به منابع متحرك است و باید تلاش كنیم تا این سهم كاهش یابد.
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست گفت: مهمترین روش كاهش این آلودگی، كاهش سفرهای درونشهری است كه این امر با گسترش حمل و نقل و مترو و رسیدن به شهر الكترونیك امكان پذیر است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه چه دستگاهی میتواند بهترین مدیریت را بر كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد، گفت: از نظر ما سازمان حفاظت محیط زیست بهترین گزینه، قانونی برای این امر است اما در صورتی كه دولت بخواهد مسئولیت این كمیته را به شهرداری تهران واگذار كند در صورت تفویض اختیارات كامل و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، شهرداری تهران آمادگی پذیرش آن را دارد.وی با ابراز تأسف نسبت به تشكیل كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوای تهران بعد از چندین ماه و بدون نتیجه بودن آن، اظهار داشت: جای تأسف است كه سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال هبه كردن وظیفه قانونی خود به دستگاه دیگر است. در صورتی كه به اعتقاد من تنها این سازمان میتواند مدیریت كمیته مذكور را داشته باشد البته منوط بر این كه فعالیت كمیته بر خلاف گذشته به اولویت اول سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شود.
حیدرزاده با تأكید بر این كه اگر قرار است وظایف و فعالیت این كمیته واگذار شود بهتر است هر چه سریعتر این اقدام انجام گیرد؛در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه آیا امكان واگذاری مسئولیت این كمیته به شهرداری تهران وجود دارد، گفت: اظهاراتی در این رابطه شنیدهام اما باز هم تكرار میكنم كه خود سازمان بهترین گزینه برای مدیریت كمیته در صورت تغییر نگرش آن نسبت به فعالیت سازمان است.
با این وجود شهرداری تنها در صورتی حاضر به پذیرش مسئولیت این كمیته است كه كلیه اختیارات و منابع آن نیز به شهرداری واگذار شود در غیر این صورت شهرداری حاضر به پذیرش این مسئولیت نیست..وی به وضعیت گازوئیل توزیعی در كشور اشاره كرد و گفت: اخیرا شنیده شده است، قرار است خودروهای سواری دیزلی تولید و وارد شود كه ورود این خودروها به چرخه حمل و نقل به دلیل گازوئیل ۷ هزار PPM توزیعی میتواند برای تهران بسیار خطرناك و فاجعه باشد و موجب افزایش شدید آلودگی هوا شود.
مشاور محیط زیست شهردار تهران راهاندازی سیستم BRT را بسته زیست محیطی شهرداری تهران در سال گذشته عنوان كرد و گفت: امسال تا روز هوای پاك شهرداری تهران با شعار فعالیتهای زیست محیطی خود را پیگیری خواهد كرد. وی در بخش دیگر اظهارات خود در رابطه با خبر مربوط به تولید سواریهای دیزلی توسط یكی از شركتهای خودروساز گفت: راهاندازی خط تولید چنین خودرویی؛ عدم فعالیت كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوا را بیشتر نمایان میكند. اگر در برخی از كشورها سواریهای دیزلی تولید میشود به واسطه آن است كه گوگرد گازوئیل مصرفی آن ۵۰PPM است. بنابراین تولید چنین خودرویی در كشور ما كه میزان گوگرد موجود در گازوئیل آن ۷ هزار PPMبرای اتوبوسهای شركت واحد شهر تهران ۵۰ PPM است منطقی نیست.
گزارش : روزنامه سیاست روز
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)